خانه / اخبار / سفره های افطاری، از شمال تا جنوب

سفره های افطاری، از شمال تا جنوب

آداب و رسوم رمضانی

صدای اذان و صوت زیبای ربنا، در گوش شهر می پیچد و سفره‌ای که به وسعت بخشندگی خدا در سرتاسر جهان پهن می شود، در گوشه گوشه این کشور پهناور به فراخور آداب و رسوم غذایی آن خطه، رنگ و بوی این سفره متفاوت است.

در این مطلب سفری داریم به سحری و افطاری های گوناگون در شهرهای مختلف کشور عزیزمان ایران :

 شیراز

شاید رنگین ترین سفره متعلق به شهر عشاق، شیراز است. از آش کوفته شیرازی گرفته تا در فصل انار، آش انار …. یا کشمش پلو و شیرین پلوی شیرازی که عطر خاصی دارد. شیرینی سفره هم با ترحلوا یا رنگینک مخصوص شیراز تکمیل می شود.

 تبریز

آش اوماج یا به گویش محلی اوماج آشی و آش دوغ از پرطرفدارترین افطاری های این خطه است. البته اصیل ترین خوراکی این سفره، نان زنجبیلی خاصی است که کوکه نام دارد و در دو نوع مغزدار و ساده طبخ می شود. کوکوی لوبیاسبز هم یکی از میهمانان خوشرنگ این سفره تبریزی است.

اصفهان

دوتا از معروف ترین افطاری های ایرانی را اصفهانی ها در سفره رمضان می گذارند. آش شله قلمکار و حلیم بادمجان مخصوص … این حلیم ترکیبی است از برنج، عدس، گوشت و بادمجان که به شکل متفاوت از حلیم بادمجان های شهرهای دیگر طبخ می شود و از لذیذترین آنهاست. خورشت ماست و شله زرد هم شیرینی سفره افطار آنها را کامل می کند.

رشت

مهم ترین پای ثابت سفره های افطاری این شهر، رشت خوشکار، شیرینی سنتی و لذیذ رشتی است که با آرد برنج محلی، شکر، گردو و دارچین، آماده می شود و بسیار وعده غذایی مقوی برای نگهداشتن انرژی روزه داران در طول روز است. آش کشک و شامی رودباری یا شامی رشتی هم از دیگر غذاهای خوشمزه این خطه سرسبز است.

خرم آباد

یکی از پیش غذاهای خوشمزه استان لرستان آش ترخینه است که با ترخینه (خمیری خشک شده از بلغور گندم و جو که در دوغ محلی خیس می کنند و بعد از خشک شدن آن را به صورت پودر در می آورند) و حبوبات آماده می شود و یک نوع کلوچه محلی به نام برساق که بسیار مقوی است و از قدیمی ترین اعضای سفره لرستانی هاست.

بوشهر

کماچ، شیرینی سنتی که گاهی هم خانگی و توسط زنان خانه دار طبخ می شود یکی از پرطرفدارترین شیرینی هایی است که در سفره افطاری بوشهری ها جایگاه ویژه ای دارد. این نان بسیار لذیذ همراه با شیر می تواند یک وعده غذایی تقریبا کامل باشد و انرژی خوبی را در طول روز برای روزه داران تامین کند. گرده نیز یکی دیگر از این نان شیرینی های پرطرفدار بوشهری بر سر سفره افطاری است که با شکر، روغن و آرد تهیه می شود.

مشهد

با شنیدن اسم این شهر حتما یاد شله مشهدی می افتید. صد البته که این غذای لذیذ و مقوی پای ثابت سفره های افطاری مشهدی هاست. ولی نباید از غذاهای خوشمزه دیگر مشهدی که تنوع آنها هم کم نیست غافل شد. مانند دیگچه مشهدی که دسری شبیه به شیربرنج یا شله زرد خودمان است ولی با کمی تفاوت و طعمی که حتما باید بچشید.

زنجان

نان چایی زنجان یا با گویش شیرین محلی، چای چورکی از جمله نان شیرینی هایی است که عموما در ماه رمضان پخته می شود و خاص سفره های افطار زنجانی هاست. نکته جالب اینجاست که شاید مشابه این نان شیرینی در جاهای دیگر کشور هم دیده شود اما مطمئنا طعم متفاوتی که در زنجان خواهید چشید در هیچ کجا تجربه نخواهید کرد.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان

آناهیتا جعفری

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

تماس‌های ۱۳۷ در ایام نوروز

۴۰ درصد تماس‌های ۱۳۷ در ایام نوروز از سوی گردشگران است

رئیس اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در 5 روز ابتدایی سال ۱۴۰۳ …