معرفی نقاط گردشگری ایران

سفر به تاریخ و طبیعت در انجدان

گاهی در سفر به شهرهای بزرگ، سری هم به روستاهای اطراف می زنیم، روستاهایی که در چند کیلومتری شهرها هستند و اسم آن ها به خاطر وجود جاذبه های شگفت انگیز بر سر زبان ها افتاده است.

در استان مرکزی و در نزدیکی شهر اراک، روستایی تاریخی و البته جذاب به اسم انجدان هست که با جاذبه های منحصربفرد و تماشایی به جایگاه خوبی در بین گردشگران رسیده است.

وجود جاذبه هایی مثل کوه های مرتفع، غارهای عجیب و غریب و طبیعتی چشم نواز، روستای انجدان را به جاذبه ای توریستی تبدیل کرده که در سفر به اراک از آن دیدن می کنند.

در دهستان مشک آباد در قسمت مرکزی اراک، روستای دیدنی انجدان در منطقه ای کوهستانی جای دارد و دو کوه برف شاه و کوه چشمه در پیرامون آن قرار گرفته اند و از طرفی غارهای زیادی هم در مجاورت آن هست.

آب و هوای خوب مطبوع و وجود چشمه سارها، این روستا را به جایی عالی برای تفریح و استراحت تبدیل کرده به طوری که بسیاری از مردم شهرهای اطراف، آخر هفته ها را در این روستای خوش آب و هوا می گذرانند. فاصله این روستا تا شرق اراک، ۳۷ کیلومتر است و از سطح دریا ۲ هزار متر ارتفاع دارد.

دلیل نامگذاری این روستا به اسم انجدان هم جالب توجه است؛ در این روستا صمغ گیاه انگدان تولید و به کشورهای دیگر هم صادر می شود برای همین به این روستا انجدان می گویند. در واقع این گیاه که ماده انگرود  یا آنقوره از آن گرفته می شود در اطراف این روستا زیاد روییده می شود و اسم روستا هم از همین گیاه گرفته شده است.
در گذشته در این روستا قلعه ها و کاروانسراهای زیادی ساخته شده بود که بیشتر آن ها امروز از بین رفته اند. بعد از قرن ۹ قمری، این روستا خاستگاه نویسندگان و ادیبان زیادی بوده که تعدادی از آن ها شامل شاه طاهر دکنی، میرزا ابوتراب بیک فرقتی، ملا داعی انجدانی  هستند.

روستای انجدان جمعیت زیادی ندارد اما با وجود این جمعیت کم در سراسر روستا، حسینیه ها و مساجد زیادی دیده می شود که نشان می دهد در این روستا فرهنگ و مذهب اهمیت زیادی داشته است. تعدادی از این مساجد مثل مسجد جامع که قدمت آن به قرن های آغازین اسلام برمی گردد از آثار تاریخی این روستا به شمار می روند.

روستای کوهپایه‌ای انجدان در دهستان مشک آباد در بخش مرکزی شهرستان اراک در استان مرکزی در ۶۴ کیلومتری شمال خمین، ۳۷ کیلومتری شرق اراک و ۳۷ کیلومتری غرب محلات واقع شده است.

سیمای کوهستانی انجدان آراسته به سرفرازی کوه های بسیاری مثل کوه چشمه و برف شاه، ارتفاعات «سه تاقچه» و کوه «لانه پلنگ» واقع در بالای محل اولیا است که غاری پر رمز و راز در آن وجود دارد.

کوه «سیده» دیگر ارتفاع بلند روستاست که سادات در گذشته انجدان در پایین کوه به خاک سپرده شده اند. فراوانی غارهای کوچک و بزرگ یکی از جاذبه‌ها برای صعود کوهنوردان به ارتفاعات روستاست.

در بستر سیراب زمین و  سفره‌های پرآب، دامداری و کشاورزی، اقتصاد بومی مردم انجدان را تشکیل می‌دهد.

در کنار همه جاذبه‌های تاریخی انجدان، نقطه قوت این منطقه، طبیعت و باغات آن است. در واقع آنچه روستای انجدان را همچنان زنده نگه داشته چشمه‌های آب، سفره‌های زیرزمینی و  قنوات آن است.

اهالی می‌گویند چشمه انجدان همان سفره آب معدنی محلات است و آب این چشمه بسیار گوارا و سبک است که آب مصرفی مردم روستا را تامین می‌کند. این آب پس از عبور از کوچه‌ها در منطقه بالا ده به شکل آب نما جاری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این اوصاف انجدان در واقع روستایی کوچه باغی است و با گذر در کوچه پس کوچه‌های روستا در چهار فصل سال می‌توان زیبایی‌های طبیعت را لمس کرد.

چتر شکوفه بر کوچه باغ‌ها در فصل بهار، خوشه‌های پربار انگور آویخته بر دیوار سنگ چین، گیلاس و آلبالوهای گوشواره‌ای در فصل تابستان، رنگین کمان برگ‌های پاییزی در خزان و پله‌های سپید برفی کنار دیوارچین‌ها در زمستان، همه  زیبایی واقعی فصول را در طبیعت روستا جلوه گر می‌سازد.

انجدان به مرکز استان نزدیک است و اگر مسافر روستا شوید حتما یک شب یا حتی چند شب ماندن در روستا را ترجیح خواهید داد. مهمان‌نوازی اهالی روستا نیز به گونه‌ای است که خاطره بوم‌گردی را ماندگار خواهد ساخت.

آب روستا از چشمه و قنات تأمین می‌شود، گفته می‌شود سفره آبی که چشمه انجدان در آن قرار دارد همان سفره آب معدنی محلات است و آب این چشمه بسیار سبک و گواراست.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

عکس: حسن محمدی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا