معرفی نقاط گردشگری ایران

کوه های مریخی و سفری فضایی

حدود ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری پس از شهرستان چابهار به سمت بندرگواتر، کوه هایی درسمت چپ جاده نمایان می شود که به «کوه های مریخی» یا «مینیاتوری» معروف هستند.

این کوه ها با توجه به منظره کاملاً متفاوتی که در سمت راست جاده و رو به سوی دریا ایجاد کرده یکی از زیباترین جاده ها و مناظر طبیعی استان سیستان و بلوچستان و بلکه ایران را خلق کرده است.

این کوه ها از منحصربه فردترین کوه های ایران است و منظره اعجاب برانگیز و چشم نواز آنها از جمله معروف ترین جاذبه های شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان محسوب می شود اما به دلیل معرفی نشدن کافی،کمتر مورد بازدید عموم قرار گرفته است.

کوه های مریخی، مناظری از کوه های کره ماه را برای انسان تداعی می کند و جنس رسوبی آنها و همچنین فرسایش خاک کوه ها موجب ایجاد شیارها و تراشه های زیبایی شده است که گویی نقاشی ماهر، آنها را به تصویر کشیده است. این کوه ها چاک چاک هستند و اشکالی نامانوس و فاقد پوشش گیاهی دارند. به خاطر همین غیرعادی بودنشان، در سال های اخیر و در میان گردشگران، به«کوه های مریخی» شهرت یافته اند و جزو نمونه های بدبوم (بدلند) و پدیده بوم شناختی ویژه ای است.

«ملک سنجرانی»، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان با اشاره به این نکته که در استان، ۵۷ منطقه نمونه گردشگری مصوب وجود دارد، تصریح می کند: استان پهناور سیستان و بلوچستان، آثار باستانی و اکوتوریسم فراوانی دارد که کوه های مریخی یا مینیاتوری چابهار یکی از جذاب ترین این مناطق است.

وی می افزاید: امکان سنجی منطقه نمونه گردشگری کوه های مینیاتوری و جاذبه های طبیعی این منطقه به لحاظ جذب گردشگر مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و در پی آن کمپینگ گردشگری در این منطقه برای رفاه حال گردشگران ساخته شد.

 

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا