خانه / اخبار / از جُـوشَقان تا جِـشوَقان

از جُـوشَقان تا جِـشوَقان

جوشقان

در ابتدا به‌نظر می‌آید هر دو واژه یکی است؛ مثل همه تشابهات اسمی دیگر؛ ولی اولی شهری نوپا و در همسایگی قمصر کاشان و دومی دهستانی است از توابع بخش کوهپایه در شمال شهر ورزنه و هر دو از استان اصفهان.
جوشقان‌ یا جوشقان‌قالی که همچنان ساختار روستایی خود را حفظ کرده، منطقه‌ای ییلاقی و بسیار زیبا در هجده‌کیلومتری شرق بزرگراه اصفهان– قم و هجده‌کیلومتری شمال شهر میمه در دامنه کوه‌های کرکس قرارگرفته و دارای آب‌وهوای سرد، بارش باران سالانه مطلوب و منظره‌ای بسیار دل‌انگیز است. وجود رودخانه فصلی در این منطقه و  پل‌های متعدد روی آن زیبایی‌اش را دوچندان کرده و به‌همین‌سبب کشت انواع محصولات چون گندم، جو، پنبه، انجیر سرخ و انار و جوزق را برای اهالی تسهیل کرده است. گلاب‌گیری از گل‌های محمدی که از شاخصه‌های منطقه کاشان و قمصر است نیز در قسمت‌هایی از این همسایه‌ قمصر به جوشقان رسیده و کارگاه‌های گلاب‌گیری در فصل بهار به این مقوله مشغول هستند. اما پسوند قالی آن نیز نشان از وجود هنر قالی‌بافی در این منطقه بوده و از دیرباز بافندگان و هنرمندان این عرصه توانسته‌اند نامی از خود در تاریخ این دیار به‌ جا بگذارند تا جایی که از این متاع به‌عنوان تحفه برای شاهان زمان خود استفاده می‌شده است. جالب است بدانیم وجود منابع و معادن سنگ مرمر نیز یکی از شاخصه‌های این منطقه است تا جایی که سنگ میدان آزادی تهران از معادن سنگ این منطقه برداشت و تهیه‌شده است. به‌هرحال خالی از لطف نیست برای سفر به قم یا تهران از اصفهان راهی را به این مسیر دیدنی کج کرده و با کمی وقت‌گذاشتن از طبیعت زیبای آن لذت ببریم.
و اما جشوقان از توابع کوهپایه و تودشک یا دیار و زادگاه حافظ بنا به قول اهالی  نیز دست‌کمی از جاذبه‌های جوشقان ندارد. این منطقه سبز و کوهستانی در دل کویر در کیلومتر ۹۵ شرق اصفهان و حاشیه راه اصفهان به  یزد قرار گرفته است.
وجود حمام قدیمی در مرکز روستا که ازلحاظ ساختار همچون حمام وکیل کرمان است و هم‌اکنون توسط میراث فرهنگی و گردشگری در حال ساخت و بازسازی است، بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد. آثار و منابع طبیعی، چشمۀ آب زلال و گوارای مرکز روستا و غارهای تودرتو دوطبقۀ عجیب مسکونی و قبرستان‌های مسلمانان و زرتشتیان به‌صورت منفک در این روستا قدمت آن را به بیش از ۲۰۰۰ هزار سال می‌رساند و همین امر باعث‌شده هرساله گردشگران زیادی از روستای جشوقان بازدید کنند و از تاریخ کهن آن لذت ببرند.
در مبحث تولیدات صنایع‌دستی وجود کارگاه‌های رنگرزی و مهندسین نقشه قالی این روستا را به قطب تولید فرش دستباف  و متعلقات آن تبدیل کرده است.
آب‌وهوای مناسب روستا و آب چشمۀ آن باعث شده تا شاه‌توت یکی از محصولات بسیار خوشمزه، معروف و منحصربه‌فرد این روستا باشد. طعم و مزه آن با یک‌بار میل‌کردن انسان را ترغیب می‌کند تا بهانه‌ای باشد و هرساله تیرماه به این منطقه سر بزند.
به‌هرحال اشاره‌ای کوتاه به‌مثابه مشت نمونه خروار از این دو روستا تنها جهت تشویق اذهان در سفر به مناطق یادشده عنوان شد. باشد که سفری یک‌روزه و دل‌انگیز را با خانواده سپری کنید و ایام خاطره‌انگیزی را برای خود رقم بزنید.

رضا یاران – مدیر فنی گردشگری

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در اصفهان

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌ تاریخی در اصفهان

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در اصفهان مراتب ثبت ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در …