اخبارخاطرات و تجربیات سفردسته بندی نشده

خاطرات سفر به هندوستان (جیپور، آگرا و دهلی)

سه رأس مثلث طلایی هندوستان

پرواز ما به کشور هند سه ساعت به‌طول انجامید و وارد فرودگاه بین‌المللی جیپور شدیم. در آنجا پس از تحویل‌گرفتن ساک و چمدان گروه با راهنمای محلی هندی گروه که دانش‌آموخته زبان فارسی در دانشگاه دهلی بود، سوار اتوبوسی شدیم که برای گروه درنظر گرفته‌شده بود. در طول مسیر اطلاعات عمومی درخصوص شبه‌قاره هند، تاریخ، فرهنگ، اعتقادات، سنن، سبک زندگی و ادیان موجود در کشور ۷۲ ملت، دریافت و به‌سمت هتل محل اقامت گروه حرکت کردیم.

صبح روز نخست در ساعت نه بامداد در لابی هتل همراه با تمامی اعضای گروه طبق برنامه تور عازم قلعه آمبر شدیم که در ارتفاع و قله کوه واقع شده است. در آنجا گردشگران می‌توانند هم سوار بر فیل خود را به محل مذکور برسانند و هم با خودروهای جیپ که به همین منظور درنظر گرفته‌شده و در هر یک از آن‌ها پنج نفر می‌توانند سوار و وارد قلعه شوند. در آنجا پس از ورود به قلعه و ارائه توضیحات و اطلاعات به مسافران و صرف حدود یک‌ساعت‌ونیم و دیدار از قسمت‌های مختلف قلعه، ازآنجا خارج شدیم. پس‌ازآن هم سری به هوامحل، کاخ مهاراجای جیپور زدیم که مسافران فقط می‌توانستند از بیرون آن عکس و فیلم تهیه کنند؛ سپس دیداری از کاخ تابستانی زیبا و باشکوه جل محل داشتیم که در وسط دریاچه‌ای واقع شده، ولی هیچ‌کس حق ورود به آن را ندارد. لازم به ذکر است، دوطبقه از کاخ مذکور در زیر آب و دو طبقه دیگر آن روی آب قرار دارد و متعلق به مهاراجا بوده است. پس از صرف مدت کوتاهی جهت گرفتن عکس و فیلم، پیاده و مجدد سوار اتوبوس شدیم. در طول مسیر هم از آلبرت هال که سازنده آن نیز مهاراجا بوده و همچنین کاخ شهر دیداری کوتاه و گذرا داشتیم.

پس‌ازآن عازم روستای فیل شدیم و در آنجا مدتی را به فیل‌سواری پرداختیم و در انتهای تور یک‌روزه شهر جیپور عصرهنگام از موزه ستاره‌شناسی یا رصدخانه دیدنی جانتار مانتار دیدن کردیم و به‌این‌ترتیب تور ما در این شهر به‌پایان رسید. هنگام غروب تعدادی از مسافران به‌دلخواه خود به خرید از بازارهای محلی این شهر پرداختند و تعدادی نیز دیداری از روستای چوکی‌دانی داشتیم که در آن به تعداد ۲۸ ایالت کشور هند آلاچیق‌های متعددی برپاست و در هر یک از آن‌ها تعدادی از ساکنان همان ایالت با پوشیدن لباس‌های محلی متعلق به همان ایالت به رقص محلی می‌پرداختند. در برخی جاهای چوکی‌دانی نیز کارهایی نظیر شعبده‌بازی، بیرون‌آوردن مار از سبد با نواختن ساز نی، راه‌رفتن و خوابیدن روی طناب و کارهای محیرالعقولی ازاین‌دست را دیدیم و درنهایت سرو شام محلی هندی با طعم‌های مختلف شیرین و گاها تند که ظروف آن از برگ درختان درست شده بود برای مسافران بسیار جذاب و جالب بود.

صبح روز بعد با اتوبوس از جیپور عازم شهر آگرا شدیم. فاصله بین این دو شهر حدود ۲۵۰ کیلومتر است؛ ولیکن به‌دلیل باریک‌بودن جاده، وجود تعداد زیادی روستای بین‌راهی و جمعیت زیاد، سرعت اتوبوس از ۷۰ کیلومتر در ساعت نمی‌توانست بیشتر شود و حدود پنج ساعت در این مسیر بودیم تا وارد شهر آگرا شدیم. در آنجا نیز پس از انجام مراحل ورود به هتل و پس از اقامت از صبح روز بعد عازم بنای تاریخی و بسیار زیبای تاج‌محل شدیم. این بنای زیبا تماماً از سنگ مرمر سفید ساخته‌ شده و مقبره ممتازمحل است که ایرانی‌الاصل بوده و همسرش شاه‌جهان به‌پاس عشق و محبت بی‌پایانی که به ممتازمحل داشته دستور ساخت چنین بنای باشکوهی را که همچون نگین بر انگشتری می‌درخشد، صادر کرده است. در بیرون محوطه بنای اصلی تاج‌محل و ورودی آنجا، آزادبودن تعداد زیادی از میمون‌ها، بسیار برای اعضای گروه جالب و جذاب بود. پس‌از گرفتن عکس گروهی و یادبود توسط عکاسان حرفه‌ای مستقر در آنجا، توضیحات و اطلاعاتی درخصوص پادشاهی شاه‌جهان و تاریخ و مدت‌زمان ساخت آن (۲۲ سال) و تلاش بیست هزار نفر کارگر در ایجاد چنین بنای باشکوه و بی‌نظیری ارائه شد. این بنا یکی از عجایب هفتگانه جهان نیز به‌شمار می‌آید. گروه ما طی دو ساعت اقامت در تاج‌محل از قسمت‌های مختلف آن بازدید کردند.
در ادامه عازم قلعه تاریخی آگرا در این شهر شدیم و پس از دیدار از این محل و اتمام تور یک‌روزه آگرا به هتل محل اقامت برگشتیم و در مراسم تحویل سال در ساعت شانزده به‌وقت محلی که دو ساعت جلوتر از ساعت رسمی ایران است دور سفره هفت‌سینی که تدارک دیده بودیم گرد هم آمدیم و عکس و فیلم یادگاری گرفتیم. در عصر همین روز همراه با علاقه‌مندان گروه به تماشای نمایش بسیار جذاب و زیبای تاج‌محل (کالیکاتی) نشستیم. این نمایش که همراه با ترجمه هم‌زمان فارسی از طریق هدفون برای تماشاچیان ایرانی پخش می‌شد، تمامی روایات و داستان‌های مربوط به عشق و محبت شاه‌جهان به همسرش ممتازمحل را به‌تصویر می‌کشید و بسیار موردتوجه علاقه‌مندان فرهنگ و تاریخ کشور هندوستان قرار گرفت.
صبح روز بعد پس از دو شب اقامت در آگرا عازم شهر دهلی، پایتخت کشور هند شدیم. فاصله این دو شهر نیز حدود ۲۵۰ کیلومتر است؛ اما خوشبختانه به‌دلیل شش بانده‌بودن اتوبان این مسیر و امکان سریع‌تر حرکت‌کردن اتوبوس حدود سه ساعت طول کشید تا به دهلی رسیدیم. مدت اقامت ما در دهلی سه شب بود که طی اقامتمان در این شهر از بناهای تاریخی مختلف نظیر منار قطب که بلندترین مناره با تزئینات آجری و بسیار زیبا در کشور هندوستان است، بنای یادبود سربازان کشته‌شده در راه وطن موسوم به دروازه‌ هند، بنای یادبود رهبر مبارزه با استعمار انگلیس ماهاتما گاندی موسوم به راج گات، کاخ ریاست‌جمهوری و پارلمان هند که به‌دلیل دولتی‌بودن آن‌ها و عدم اجازه پیاده‌شدن از اتوبوس، مسافران فقط می‌توانستند از داخل اتوبوس از آن‌ها عکس و فیلم تهیه کنند، دیدن کردیم.
با چمدان‌هایی پر از خاطرات جذاب و به‌یادماندنی از دیار هندوها در پایان تور شهرهای دهلی، آگرا و جیپور که سه رأس مثلث طلایی هند را تشکیل می‌دهند مسافران گروه را به فرودگاه بین‌المللی ایندرا گاندی دهلی جهت بازگشت به تهران منتقل کردیم و به سفر خود پایان دادیم.