شهداد

شهداد، سرزمینی زرین و رمزآلود

در سرزمین چهارفصلی چون ایران، جاذبه‌ها تمام‌نشدنی است. آن‌قدر جاذبه دارد که شما هرروز هر فصل را می‌توانید در سفر باشید. گمان نکنید با تمام شدن تابستان پایان فصل سفر فرا رسیده است. برعکس پاییز بهترین زمان برای رفتن به نقاط طلایی کشور است. کویرها و بیابان‌ها ازجمله جاذبه‌های طلایی‌ای هستند که بهترین زمان برای بازدید از این سرزمین‌های زرین، فصل پاییز است. در این میان کویر شهداد زیباترین و ناب‌ترین منطقه‌ی کویر نوردی کشور است.

کویر شهداد بخشی از حاشیه غربی کویر لوت است که با ۲۴ هزار کیلومترمربع وسعت در جنوب شرقی ایران و شمال شرقی کرمان، یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های کشور و باستانی‌ترین بخش استان کرمان محسوب می‌شود. در گوشه گوشه کویر شهداد، آثار باستانی از هزاره چهارم قبل از میلاد تا دوره‌های اسلامی و معاصر همچون گورستان‌ها، قلعه‌ها، کاروانسراها و… را می‌توان مشاهده کرد. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این منطقه بسیارند ازجمله جاذبه‌ی طبیعی و شگفت‌انگیزی که در شمال شرقی این شهر قرار دارد، کلوت شهداد نامیده می‌شود. این کلوت ها ازلحاظ شکل و شرایط پیدایش در دنیا بی‌نظیر هستند. کلوت به برجستگی‌های U شکل در مناطق بیابانی می‌گویند که از دو کلمه کل و لوت تشکیل‌شده. لوت که همان کویر معروف است و کل نیز به معنای آبادی و شهر است. باد و آب مهم‌ترین عامل شکل‌گیری این سازه‌های طبیعی هستند؛ که مهم‌ترین بادها، بادهای ۱۲۰ روزه سیستان است که دیواره‌های کلوت را فرسایش می‌دهد و عامل مهم دیگر رود شور می‌باشد. رود شور تنها رودی است که به‌صورت دائمی در دل کویر لوت در تمام طول سال جریان دارد. سرچشمه رود شور از کوه‌های شمال غرب بیرجند است و مسیر پرپیچ‌وخم ۲۰۰ کیلومتری را در دل کویر می‌پیماید و مسیرش درنهایت به معدن نمک شهداد پایان می‌گیرد.

از دوردست که به کلوت ها نگاه می‌کنیم، شهری بزرگ با آسمان‌خراش‌های فراوان را تداعی می‌کند. اینجا، آسمان و زمین رنگ و بوی دیگری دارند؛ باید برای یک‌بار هم که شده طلوع و یا غروب خورشید را در کلوت شهداد ببینید تا زیبایی بی‌حدوحصر کلوت را با عمق جان درک کنید. آرامش اینجا وسوسه‌ات می‌کند که بر روی زمین دراز بکشی و از ته دل آرزو کنی. گویا آسمان، کویر را بیشتر از جاهای دیگر دوست دارد و لبخند صبحگاهی‌اش را زودتر از هرجا تقدیم کویر می‌کند. آسمان لاجوردی و پرستاره کویر، نمی‌گذارد که به‌راحتی ازاینجا گذر کنی. باید شبی را زیر این آسمان بمانی و غرق در آرامش شوی.

اگر هنگام طلوع آفتاب در میان کلوت‌ها باشید، محال است چیزی جز تحسین این شگفتی به ذهنتان خطور کند. آفتاب که رو به غروب می‌گذارد، آن‌قدر آسمان صاف و یکدست می‌شود که انگار قدمی بیش بین زمین و آسمان فاصله نیست و خیلی ساده می‌توان در آسمان شهر کلوت‌ها غرق شد و دسته‌دسته ستاره چید.

اگر می‌خواهید به این منطقه بروید باید راهنمایی آشنا به منطقه را با خود به همراه داشته باشید، چراکه به دلیل موقعیت منطقه و وزش باد و گاهی هم بارش باران ممکن است شکل کلوت ها تغییر کند و شما دچار گمراهی شوید.

در بیست کیلومتری شهداد و در لابه‌لای تپه‌ها، کمپی به‌صورت شمالی _جنوبی، مناسب برای گردشگران ساخته‌شده است. در این کمپ حدود ۴۰ آلاچیق با مصالح طبیعی همراه با آب، برق، سرویس بهداشتی، حمام و… وجود دارد که شبی خوش و پرخاطره را برای میهمانان رقم می‌زنند. برای رسیدن به این کمپ از شهداد ۲۷ کیلومتر به سمت کلوت ها رفته و بعد از گذر از روستاهای دولت‌آباد، امیرآباد و شفیع‌آباد، کمپ کویری شهداد را خواهید دید. علاقه گردشگران داخلی و خارجی سبب شده تا تفریحات بسیاری در این منطقه برگزار شود که شامل سافاری، شترسواری، گشت‌وگذار در میان کلوت ها و تماشای آسمان پرستاره کویر می‌باشد.

لوازم موردنیاز برای سفر به کلوت شهداد

کویر شب‌های سرد دارد و روزهای گرم و سوزان. پس در این سفر حتماً بطری آب، کلاه لبه‌دار، ضد آفتاب، عینک آفتابی، چادر مسافرتی، کیسه‌خواب و لباس گرم، چراغ‌قوه و دیگر لوازم شخصی و از همه مهم‌تر دوربین عکاسی برای ثبت این‌همه زیبایی به همراه داشته باشید.

سخن آخر

کویر شهداد به سه منطقه سبز، نارنجی و قرمز مرزبندی شده است. منطقه سبز که برای گردشگران قابل تردد است اما ورود گردشگران به منطقه نارنجی و قرمز بدون همراه داشتن راهنما امکان‌پذیر نیست؛ چراکه به دلیل سختی در تشخیص مسیر، احتمال گم‌شدن گردشگران وجود دارد. این دو منطقه بلافاصله بعد از منطقه سبز آغاز می‌شوند. سعی کنید با یک راهنمای راه‌بلد سفر خود را آغاز کنید تا سفری مفید و مطمئن داشته باشید.

کویر، این سرزمین رمزآلود که با آرامش و سکوتش همه را مجذوب خود می‌کند، ارزش بارها دیدن را دارد.

سمیرا یزدانی – کارشناس گردشگری

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

تاج محل، هند

۱۰ مورد از زیباترین مکان‌های دیدنی در جهان

در جهان مکان‌های زیبا و شگفت‌‌انگیز بسیاری هست که هر ساله افراد زیادی از آنها …