طبیعت گردیمعرفی آثار تاریخی

استفاده از گردشگری روستایی برای رونق روستاهای ایران

استفاده از گردشگری روستایی برای رونق روستاهای ایران

رونق گردشگری در روستاها باعث افزایش رونق و کسب درامد روستاها می شود.برای توسعه گردشگری میتوان راه کارهایی را انجام داد:

روستا
                                روستا

میتوان در روستاها اقامتگاه هایی ایجاد نمود همچنین میبایست زیرساخت هایی ایجاد نمود که این زیرساخت ها مطابق بامعماری آن روستا باشد.

بهینه سازی جاده روستاهای دارای ظرفیت گردشگری

بخش قابل توجهی از مشکلات پیش روی روستاهای گردشگری را می توان با جذب سرمایه اندک رفع کرد.
استان مرکزی روستاهایی را دارد که این روستاها بسیار در ایران قدمت دارند و به همین سبب گنجینه ای از تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم هستند که این گنجینه ها هنوز هم بر در و دیوار این روستاها رخ می نمایاند.
یکی از روستاهای تاریخی استان مرکزی در شهرستان تفرش روستای تاد است ، این روستا زادگاه نظامی گنجوی بوده و کمتر کسی این روستا را می شناسد .این مورد میتواند باعث جذب گردشگران به این روستا شود.
روستای وفس، یکی دیگر از روستاهای تاریخی استان مرکزی است که مربوط به دوره مادها می شود. این روستا به سبب ساختار پلکانی خود و قرار گرفتن در دامنه کوه، به ماسوله استان مرکزی شهرت دارد .
روستای «هزاوه» در اراک که دوران کودکی میرزا تقی خان امیرکبیر را بر دیوار کوچه باغ های قدیمی خود حک کرده تا روستای گرکان که دکتر قریب، پدر طب کودکان را به جامعه پزشکی تقدیم کرد.
گذشته از جاذبه های این چنینی، طبیعت بکر و زیبای برخی روستاهای استان مرکزی همراه با آداب و رسوم و سوغات خاص این روستاها نیز از دیگر ظرفیت های گردشگری روستایی در استان مرکزی است.

صنایع دستی و هنرهای خاص هر روستا باید احیاء شود

در راستای رونق گردشگری روستایی باید صنایع دستی و هنرهای هر منطقه احیا شود و تولید سوغات مورد توجه قرار گیرد؛ این مساله به رونق گردشگری در روستاها کمک کرده و جذابیت های روستا برای حضور گردشگران را افزایش می دهد.
در راستای رونق گردشگری روستایی باید صنایع دستی و هنرهای هر منطقه احیا شود و تولید سوغات مورد توجه قرار گیرد؛ این مساله به رونق گردشگری در روستاها کمک کرده و جذابیت های روستا برای حضور گردشگران را افزایش می دهدمدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی محرومیت استان از وجود زیرساخت های گردشگری روستایی را یکی دیگر از مشکلات در مسیر توسعه این نوع گردشگری عنوان کرد و افزود: اقدامات صورت گرفته در این بخش کافی نیست و اگر ما خواهان حضور پررنگ گردشگران در روستاها هستیم، باید این زیرساخت های جذب گردشگر را در روستاها فراهم کنیم که یکی از این زیرساخت ها می تواند ایجاد اقامت گاه های بوم گردی باشد.
استان مرکزی با وجود پیشینه تاریخی و فرهنگی، به عنوان یک استان صنعتی از سیل مهاجرت روستاییان به شهر برای کسب درآمد و اشتغال و خالی شدن روستاها از سکنه و از رونق افتادن آنها رنج می برد. به نظر می رسد یکی از اقدامات تاثیرگذاری که در این راستا می توان انجام داد، شناساندن ظرفیت های گردشگری روستایی و معرفی این توانمندی ها به گردشگران و مردم منطقه و سایر نقاط کشور، است تا ضمن به حرکت درآوردن چرخ های اشتغال و درآمدزایی در روستاها، صنعت گردشگری نیز رونق بیشتری به خود گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا