معرفی آثار تاریخی

معبد گارنی

معبد گارنی را یکی از بناهای کلاسیک برجای مانده از دوران گارنی ارمنستان که به خورشید پرستی رواج داشته می دانند.

بنایی برای پرستش مهر بوده است. این بنا در ۳۰ کیلومتری یروان پایتخت ارمنستان قرار دارد.

این معبد شاید شناخته‌شده‌ترین ساختار و نماد معبد پیش از مسیحیت است که به میترا اهدا شد، خدایی که در خاور نزدیک، محبوب و در دوره قبل از مسیحیت، الهه حامی امپراتوری روم بود.

 معبد گارنی، تنها نیایشگاه غیرمسیحی باقی‌مانده در ارمنستان است. این معبد چیزی حدود ۸۰ سال پیش از میلاد در دوره یونانی مآبی ساخته شد. در سال ۱۶۷۹ میلادی، بر اثر زلزله‌ شدیدی تخریب شد که برای اولین بار خرابی‌ها بین سال‌های۱۹۰۹ تا ۱۹۱۱ میلادی بازسازی شدند. در سال ۱۹۳۰میلادی نیز دوباره بازسازی شد.

در منطقه‌ای که معبد گارنی قرار دارد، تعداد زیادی چارچوب در و پنجره، سنگ نوشته و گچ بری پیدا شد که به بناهای تاریخی گوناگونی مربوط است. تاریخ بنای قلعه گارنی برمی‌گردد به هایک ناهابت که به نام گارنیک نوه نتیجه هایک نامگذاری شده است.

این مجموعه شامل قسمت‌ها و بناهای مختلفی است؛ بنای اصلی معبد، محل عبادت بوده است که تاریخ ساخت آن به قرن اول میلادی برمی‌گردد.

این بنا به دستور پادشاه تیرداد اول در سال ۶۶ میلادی ساخته شد و به خدای مهر تقدیم شد. در اینجا یک حمام اختصاصی است که مربوط به دختر خسرو پرویز، خواهر تیرداد سوم است.

این حمام شامل حوضچه‌های آب گرم، سرد و حمام بخار است. قسمت جالب این حمام کاشی‌کاری‌های کف آن است که از ۱۵ رنگ طبیعی ساخته شده است و در آن ماهی‌های دریا به تصویر کشیده شده‌اند.

در مرکز این نقش‌ها تصویری از یک زن و مرد که نماد خدای اقیانوس است به چشم می‌خورد. تخته سنگی نیز در محوطه معبد گارنی دیده می‌شود که روی آن کتیبه‌ای به زبان یونانی حک شده است. اگر عازم ارمنستان هستید، پیشنهاد می‌کنیم تماشای این معبد تاریخی را از دست ندهید.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا