خانه / اخبار / سرزمین موج و مرجان، چابهار
سرزمین موج و مرجان، سرزمین همیشه‌بهار، چابهار

سرزمین موج و مرجان، چابهار

سرزمین موج و مرجان، سرزمین همیشه‌بهار، چابهار

جایی در نیمروز خاوری ایران‌زمین، نگینی از زیبایی‌های ناشناخته و شگفت‌انگیز در کرانه سواحل دریای مَکران و اقیانوس هند نهفته است. سرزمینی که چهارفصل آن بهاری است. سرزمینی پر از شگفتی‌ها و بهشتی از ناشناخته‌ها که هر گردشگری را شیفته زیبایی‌هایش می‌کند. یادم هست اولین باری که به این گوشه از سرزمین بیکران زیبایمان سفر می‌کردم، نزدیکی‌های ایرانشهر طبیعت اطراف جاده به گونه‌ای تغییر کرد که انگار وارد سرزمین جدیدی می‌شوم و هرچقدر به‌طرف چابهار می‌رفتم بر زیبایی‌های این منطقه افزوده می‌شد و چشم هر بیننده‌ای را محو خودش می‌کرد. آن‌چنان غرق در زیبایی‌های حاشیه جاده بودم و اصلاً باور نمی‌کردم که چنین منطقه متنوع و بسیار زیبایی در این گوشه از سرزمینمان وجود داشته باشد. پوشش گیاهی جالب اطراف جاده و حتی شترهایی که در اطراف جاده می‌دیدم و به‌خصوص جنس این خاک و کوه‌های این سرزمین بسیار برایم حیرت‌آور بودند. هنگامی به بندر چابهار رسیدم، اصلاً باورم نمی‌شد که چنین نگین مهم تجاری و گردشگری با تاریخ بسیار غنی در جنوب شرقی‌ترین نقطه ایران وجود داشته باشد.

روستای رمین و درختان مکرزن

برای رفتن به این روستا از سمت شرق چابهار وارد جاده ساحلی شده و مسیر را پی بگیرید. پس از ۵ کیلومتر به روستا و اسکله رمین خواهید رسید.  درخت کهن‌سال «مکر زنان» که محلی‌ها آن را با نام «کرگ» می‌خوانند با قدمت بیش از ۵۰۰ سال در مرکز روستا و در ضلع جنوبی آن در مجاورت گورستان قرار دارد که مردم منطقه در روزهای پنجشنبه و جمعه بز و گوسفند قربانی می‌کنند و در اطراف گورستان برای شفای مریض‌ها و مشکلات روزمره دست به نیایش برمی‌دارند. یکی دیگر از جاذبه‌های خود روستای رمین است. نوار ساحلی کلات رود یکی از نقاط دیدنی در شهرستان چابهار است که با وسعت ۱۰ هکتار در نوار ساحلی دریای عمان در دامنه تپه‌های ماسه‌ای با چشم‌اندازهای زیبا پذیرای مسافران و گردشگران این منطقه است.

مسیر چابهار -رمین می‌تواند نیم روزی دل‌انگیز و فراموش‌نشدنی را برای‌تان به ارمغان بیاورد. چشم‌انداز شگفت‌انگیز برخورد موج با صخره‌های ساحلی و ارتفاع آب که گاه تا ۵ متر پس از برخورد با صخره‌های بلند، اوج می‌گیرد، انواع خرچنگ‌ها و لاک‌پشت‌هایی که روی صخره‌ها همبازی موج اقیانوس و ستیز تماشایی موج و صخره‌اند همه و همه چشم‌اندازهای نابی از طبیعت شاعرانه سرزمین موج و مرجان را به تصویر می‌کشند.

تالاب لیپار (دریاچه صورتی)

از سمت روستای رمین ۱۰ کیلومتر که به سمت خاور بروید به این تالاب می‌رسید. تالاب صورتی لیپار! رنگ خاک صورتی منطقه، تالابی صورتی را در میان دو رشته‌کوه به‌طوری پدید آورده که چشم هر بیننده‌ای را محصور خود می‌سازد و ناخودآگاه خالق این‌همه تفاوت و زیبایی را تحسین می‌نمایید. اگر کمی اهل گشت‌وگذار و ماجراجویی باشید می‌توانید پرندگانی چون فلامینگو، کشیم، حواصیل سفید و خاکستری را هم در این تالاب شگفت‌انگیز مشاهده کنید. همچنین روییدن برخی از گونه‌های گزنه و بلوط تماشاگاه بسیار زیبایی را به وجود آورده و زیبایی این دریاچه شگفت را دوچندان می‌کند.

گشت‌وگذاری در مریخ، کوه‌های مریخی (مینیاتوری)

گشت‌وگذار در سیاره‌ایی دیگر را در سفر به چابهار تجربه کنید. از چابهار ۵۰ کیلومتر به سمت شرق بروید. این کوه‌ها در کنار جاده ساحلی چابهار-گواتر قرارگرفته‌اند و نیازی به پیاده‌روی برای رسیدن به آن‌ها نیست. کوه‌های مینیاتوری امتداد رشته‌کوه زاگرس هستند و تا پاکستان امتداد می‌یابند. این کوه‌ها همانند سایت‌های تاریخی تخت جمشید و عمارت کلوسیوم شهر رم ایتالیا به سبب باد و باران‌های موسمی از زیر خروارها خاک بیرون آمده‌اند. کوه‌هایی سر به فلک کشیده، با برش‌ها و فرم‌های گوناگون شکوه اکسپرسیونیسم و رئالیسم را در جشنواره‌ای از زیبایی و جذابیت به نمایش گذاشته به‌گویی وارد سیاره دیگری شده‌اید و تلالو خوشید جلوهایی رؤیایی به این کوه‌ها می‌دهد. تداعی از کوه‌های کره ماه با ظاهر چاک‌چاک و همچنین شکل‌های نامأنوس و نبود پوشش گیاهی در کوه‌های چابهار، شکوه نقاش طبیعت را در جشنواره‌ای از زیبایی و حیرت، در برابر دیدگان ما قرار می‌دهد. جنس رسوبی کوه‌ها و هم‌چنین فرسایش خاص آن‌ها سبب شده که شیارها و تراش‌های زیبایی بر روی کوه‌ها نقش بندد و تابلویی جذاب را در برابر رهگذران و ایران‌گردان قرار دهد

کوه گِل‌اَفشان

چشمه‌های گِل‌افشان یا گلفشان چابهار پدیده‌ای طبیعی در جنوب شرقی ایران‌اند. این گل‌فشان‌ها در جنوب استان سیستان و بلوچستان قرار دارند. پدیده‌ی طبیعی گلفشان در شمال غربی شهرستان چابهار در دشت گسترده‌ای به نام کهیر وجود دارد که با پرتاب گل همراه با متصاعدشان گاز از اعماق زمین به وجود آمده است و نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این پدیده که براثر عوامل مهم زمین‌شناختی و بیانگر فعالیت‌های زمین‌ساختی منطقه است در طول سالیان متمادی تپه‌ای از گل به وجود آورده که هیچ‌گونه‌ای از گیاهان در این خاک رشد و نمو نمی‌کند. پدیده‌ی گلفشان، تپه‌ی خاکستری‌رنگی به شکل مخروط ایجاد کرده که به علت مسطح بودن زمین منطقه از فواصل دور قابل‌رؤیت است. گفتنی است گل این چشمه‌ها عموماً خاصیت درمانی برای بیماری‌های مفصلی و ستون فقرات داشته و برخی از این گل‌ها حتی صادر هم می‌شوند. این پدیده جالب حتی در باور مردم نیز جایگاهی ویژه دارد به‌طوری‌که مردم محلی جوشیدن آن‌ها در نخستین روزهای بهار را نشانگر پربرکت بودن سال می‌دانند و گاها هنگام فوران، سازی محلی می‌نوازند.

روستای تیس

تیس روستایی باستانی در ۵ کیلومتری شمال غرب چابهار است. این بندر در زمان هخامنشیان جزو بنادر مهم بشمار می‌رفته است. ازآنجایی‌که در قدیم از هندوستان از فیل جهت حمل‌ونقل کالا و حتی نقل و انتقالات جنگی استفاده می‌شده، اگر گشت‌وگذاری در این روستا داشته باشید می‌توانید آثار متعددی از فیل‌بندها و چاه‌های قدیمی را ببینید. در تیس قلع‌هایی تاریخی از زمان اشغال پرتغالی‌ها برجای‌مانده است که چشم‌اندازی زیبا و مشرف بر دریا دارد. دیگر جاذبه‌های گردشگری تیس پلاژ ساحلی و اسکله ماهیگیری آن است که هرساله گردشگران زیادی برای آبتنی و ماهیگیری به این پلاژ سفر می‌کنند. حفره‌های درون کوه یا غارهای سه‌گانه تیس ازنام آشناترین نقاط تیس و برای هر گردشگری بسیار جذاب و شگفت‌انگیز است. مسجد تیس نیز از دیدنی‌های این روستای تاریخی بشمار می‌رود.

برویم به درک…!!!

دَرَک روستایی بسیار زیبا واقع در ۱۷۰ کیلومتری غرب چابهار و در کنار سواحل مکران از روستاهای بکر و زیبای گردشگری کشور زیبایمان ایران است که علاوه بر مردمی مهربان و مهمان‌نواز، از چهار نمونه ساحل صخره‌ای، ماسه‌ای، شنی و مرجانی در فاصله نزدیک به هم برخوردار است. جذابیت این روستا به طبیعت و ساحل متمایز و کمتر شناخته شده آن است. رمل‌های شنی پشت‌به‌پشت تا آغوش دریای مکران، صف نخل‌ها که زینت‌بخش آبی لاجوردی دریا تا افق است منظره‌ بکری از شگفتی طبیعت را به وجود آورده که کمتر کسی گمان می‌برد چنین ساحلی در قلب مشرق ایران‌زمین وجود داشته باشد.

به‌راستی‌که سرزمین همیشه‌بهار نگینی درخشان در نیمروز خاوری ایران‌زمین است که تجربه‌ی سفری بسیار متفاوت را تقدیم هر گردشگری می‌کند. از سواحل بکر و زیبای آن گرفته تا فرهنگ مردمان بلوچ و حتی غذاها و میوه‎‌های محلی خوشمزه، و جاده‌های زیبا، همگی خاطراتی را رقم خواهند زد که بر دل‌وجان هر گردشگری نقش می‌بندند.

علی فتحی، راهنمای تور

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

تماس‌های ۱۳۷ در ایام نوروز

۴۰ درصد تماس‌های ۱۳۷ در ایام نوروز از سوی گردشگران است

رئیس اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در 5 روز ابتدایی سال ۱۴۰۳ …