اصفهان گردی

دلفارد بهشت کرمان / دلفارد نام روستایی در ۳۶ کیلومتری

دلفارد بهشت کرمان / دلفارد نام روستایی در ۳۶ کیلومتری

دلفارد بهشت کرمان / دلفارد نام روستایی در ۳۶ کیلومتری

دلفارد نام روستایی در ۳۶ کیلومتری شهر جیرفت در استان کرمان قرار گرفته است. این روستا در دره ای حدود ۴۰ کیلومتر قرار گرفته است. شاید باورش دشوار باشد که استانی مثل کرمان که ما آن را ناحیه ای کویری می دانیم دارای چنین روستایی باشد. با حرکت از کرمان به سمت دلفارد می توانید تنوع آب وهوایی شگفت انگیزی را مشاهده کنید. در حالی که گاه هوای شهر جیرفت به نزدیک ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد اما در همان زمان درجه هوا در دلفارد، شرایط آب و هوایی مناطق مدیترانه ای را تداعی می کند. این شگفتی به حدی است که در سال های گذشته بسته سفری به نام سفر یک روزه در چهار فصل توسط تورگردانان خارجی طراحی شد ولی متاسفانه در حد طرح باقی ماند و عملی نشد. آب و هوای دلفارد را شبیه جاده چالوس می دانند و اهالی به آن جاده چالوس کرمان می گویند. بعد از گذشتن از جیرفت ابتدا به جنگل های انار شیطان که دارای درختانی با گل های زرد رنگ است و چشم هر بیننده ای را خیره می کند می رسیم و بعد از عبور از این منطقه می توان روستای سرسبز دلفارد را مشاهده کرد. بازهم گفته می شود باورکردنی نیست که در فاصله کمی از کویر لوت بتوان، بوی علف و پونه، صدای پرندگان، جنگل و رودخانه ای خروشان، کوه و صخره هایی شبیه کوه و صخره های هند و افریقا را مشاهده کرد.

دلفارد بهشت کرمان / دلفارد نام روستایی در ۳۶ کیلومتری

یکی دیگر از شگفتی های این منطقه همزیستی درختان سردسیری گردو، گیلاس وزردآلو در کنار درختان کرمسیری انواع مرکبات و خرما در یک باغ است. تصور کنید در محدوده کوچکی درختان زرد آلو، گردو در کنار درختان خرما، پرتقال و لیمو قرار گرفته باشند. رودخانه دلفارد که در زمان بارندگی هدایت گر سیلاب است دلفارد را به دو قسمت تقسیم کرده است. در حاشیه رودخانه می توانید انواع میوه های وحشی، تمشک، انجیر، درختان سپیدار وتاکستان های سرسبز را به طول ۱۰ کیلومتر مشاهده کنید. یکی دیگر از جاذبه های  طبیعی این منطقه آبشاری به نام گلم دختر کش می باشد که متاسفانه به دلیل خشکسالی کم آب شده است. این آبشار در واقع از سه آبشار پشت سر هم تشکیل شده است که آبشار سوم نسبت به دوم و دوم نسبت به اولی بلند تر می باشند. هر کدام از آبشار ها دارای گلم یا حوضچه  است که حوضچه آبشار دوم نسبت به دو آبشار دیگر بزرگ تر است. راه رسیدن به آبشار اول آسان است ولی راه دومی و سومی سخت و سخت تر می شود. این روستا علاوه بر جاذبه های طبیعی از نظر تاریخی نیز دارای جاذبه هایی از جمله مقبره حیدری، قلعه سموران، تپه ها و محوطه تاریخی کنار صندل و شهر دقیانوس می باشد.

دلفارد بهشت کرمان / دلفارد نام روستایی در ۳۶ کیلومتری

چند سالی است که این منطقه توسط سازمان گردشگری و میراث فرهنگی به عنوان روستای هدف گردشگری مورد توجه قرار گرفته است. این روستا دارای هتلی بزرگ بر بلندای دره ای سرسبز است که با همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان ساخته شده است و گردشگران می توانند علاوه بر لذت بردن از طبیعت از محیط سنتی این هتل نیز لذت ببرند. اما با توجه به ویژگی های این منطقه ، طبیعت بکر و دست نخورده، آب و هوای شگفت انگیز و محوطه های تاریخی ۵ هزار ساله  این منطقه دارای پتانسیل زیادی برای جذب گردشگران می باشد و نیاز به توجه بخش خصوصی دارد

دلفارد بهشت کرمان / دلفارد نام روستایی در 36 کیلومتری

نویسنده : فهیمه عبدی نیا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا