اصفهان گردی

۴ موزه بینظیر اصفهان که حتما باید ببینید

خانه قزوینی ها
قدمت خانه قزوینی‌ها به دوران ناصر الدین شاه باز می‌گردد. با وجود خانه‌های قدیمی بسیار در اصفهان، بازدید از شمار اندکی از آنها مانند خانه قزوینی‌ها برای توریست‌ها امکان‌پذیر است. این خانه دارای ساختمانی زیبا و نقشه‌ای استادانه است. این خانه شامل اندرونی و بیرونی و حیاط‌هایی است که گرداگرد آنها اتاق‌های بسیاری قرار دارد. ضلع شمالی هر حیاط بلندتر از دیگر ضلع‌های آن است و از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر ضلع‌ها برخوردار است. از دیدنی‌های بیرونی خانه می‌توان به شاهنشین با مقرنس های ظریف که آن را به زیبایی آراسته یاد کرد. همچنین درهای شاه‌نشین که شیشه بندی منقوش دارند، آن را به اتاق‌های مختلف پیوند می‌دهند. بخش بیرونی همچنین دارای یک تالار پذیرایی در سمت غربی است که با گچبری و آینه کاری تزیین شده و در سمت شرقی، یک تالار پذیرایی، تعدادی اتاق‌های کوچک‌تر و ایوان‌های سراسری، و همچنین هشتیهای سرپوشیده و بخش‌های خدماتی قرار دارد. بخش‌های اندرونی در شرق حیاط اصلی قرار دارند. تعدادی تالار و حجره در این بخش واقع است. بخش جنوبی خانه ویژه سکونت خدمتکاران بوده و اصطبل‌ها نیز در این بخش قرار داشته‌اند. بخش اندرونی خانه به وسیله یک راهرو دسترس پذیر می‌باشد. بازدید کننده، در هنگام ورود به محوطه، مستقیم به بخش بیرونی آن وارد می‌شود، ولی برای رسیدن به بخش اندرونی باید از چند راهرو بگذرد.

آدرس : اصفهان ، خیابان ابن سینا ، محله شهشهان

کلیسای بیت اللحم
کلیسای بیت اللحم،از مهمترین کلیساهای تاریخی جلفا در دوره شاه عباس است و درمیان آثار تاریخی اصفهان کمتر توجه شده است.
. این کلیسا در میدان جلفا و خیابان نظر واقع شده و آن را یکی از تجّار ارمنی به نام «خواجه پطرس» با سرمایه خود ساخته است. داخل این کلیسای منحصربه فرد تزئینات ونقاشی های زیبایی از زندگانی حضرت مسیح و نقاشی های دیگر وجود دارد. سقف آن مذهّب و گنبد جالب آن تماشایی است. سردر کلیسا کتیبه ای دارد که سال ۱۶۲۷ میلادی برابر با ۱۰۳۶ هجری را نشان می دهد. تزئینات طلاکاری کلیسای بیت اللحم بسیار زیبا و جالب توجه است.
آدرس:خیابان نظر شرقی,جلفا

مدرسه نیماورد
یکی از مدارس قدیمی اصفهان مدرسه نیم آورد است که در بازار اصفهان و در یکی ار محلات شهر که به همین نام معروف است قرار دارد. وجه تسمیه مدرسه دقیقاً معلوم نیست اما آنچه مسلم است اینکه این مدرسه را یکی از زنان نیکوکار زمان شاه سلطان حسین صفوی به نام زینب بیگم در سال ۱۱۱۷ بنا کرده است. این زن همسر حکیم الملک اردستانی بانی مدرسه کاسه گران بوده است.
مدرسه نیم آورد به صورت ۴ ایوانه بنا شده و از نظر تزئینات کاشیکاری و گچبری بی نظیر است. کتیبه سردر مدرسه نیم آورد به خط ثلث سفید بر زمینه کاشی لاجوردی شامل آیات قرآنی است. تاریخ این کتیبه ۱۳۴۹ هجری قمری است و به نظر محققین از بنای دیگر به این مدرسه منتقل شده است. خطوط بنائی موجود در سردر مدرسه نیز شامل آیاتی از قرآن و احادیث است. در داخل مدرسه نیم آورد نیز قطارهای گچبری به خط نستعلیق مشکی اشعاری نوشته شده که کاتب آنها ابوالفتوح گلستانه است.
مدرسه نیم آورد علاوه بر شهرتی که از نظر تزئیناتی دارد به لحاظ وجود بزرگان و علماء و فضلائی نام آور است که در طول دهها سال در آن به کسب علم و یا تدریس مشغول بوده اند. بطوری که مدرسه نیم آورد یا نم آورد اصفهان با نام بزرگانی همچون مرحومین ملاحسن نائینی و آقا سید محمدباقر درچه ای و آقا عبدالکریم جزی و… همراه است. در زمان معاصر نیز اسوه های علم و دانش همچون آیت الله بروجردی و مرحوم جلال همائی در این مدرسه حجره داشته اند و سالها در این مکان به کسب علم و دانش مشغول بوده اند.
آدرس: اصفهان- جنب بازار بزرگ- محله نیماورد

خانه اعلم
در قلب بافت قدیم اصفهان خانه ای از دوره قاجار قرار گرفته که به لحاظ زیبایی و تزئینات پرکار، ویژگیهای هنری، نقاشی روی گچ و آینه، صنایع چوبی و حجاری جزو بناهای شاخص اصفهان است.
این خانه که سال ها از طرف مالکان رها شده بود، پس از خریداری مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.
آنچه در خانه اعلم جلب توجه می کند، تنوع تزئینات، نقاشی ها و گچبری های آن است. اتاق پنج دری خانه اعلم همچون آلبوم نفیسی از آینه کاری،‌ نقاشی، گچبری و منبت کاری هنرهای تزئینی دوران قاجار را رو در روی بیننده قرار می دهد
آدرس:خیابان عبدالرزاق – محله پشت بارو – بن بست زرگرها

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان

الهام شهیدان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا