صنایع دستی

اقتدار خاموش و آتش زیر خاکستر آینده اقتصاد ایران

اقتدار  خاموش و آتش زیر خاکستر  آینده اقتصاد ایران

اقتدار  خاموش و آتش زیر خاکستر  آینده اقتصاد ایران

اقتصاد  هنر و صنایع دستی

بجاست که یک بار برای همیشه ” صادقانه کلاه خود را قاضی کنیم  و واقعیتی که پیش بینی آن چندان نیازی به تخصص ندارد  را به عنوان  یک خطر جدی  مرور کنیم .

روزی به همین زودی ها  با مشاهده گزارش  دیده شدن حباب در لوله های نفت  ” آب سردی  بر تن داغ و سرشار از غرور   دارندگان و وابستگان به  نفت ریخته خواهد شد.

در آن روز  دیر خواهد بود  که بخواهیم با جلسات چند فوریتی و فارغ از رنگین کمان  فکری و بحث  و جدل های  حزبی و مقصر شناسی بر سرطان پیشرفته  و وخامت حال  اقتصاد تک محصولی داروئی پیدا کنیم .

مسیر اقتصاد  کنونی  ما درزمینه هنر و  صنایع دستی   به دو راهی  تصمیم گیری  سختی رسیده است که یکی به زیمباوه با تورمی بیش از ۲۰۰۰ درصدو دیگری بهژاپن با نرخ تورم منفی منتهی خواهد شد.

بسنده به آمار کلی سهم صادرات ایران در مجموع کمتر از نیم درصد (  ۴۷صدم  درصد)  در میزان تبادلات جهانی” بخوبی  تائیید کننده مطالب بالاست  و حتی معافیت از مالیات درصادرات صنایع دستی نیز نتوانسته  است انگیزه مناسبی برای  ایجاد رقابت و مزیت  رقابتی بین  هنر مندان تولید کننده صنایع دستی  ایجاد نماید.

چاره چیست ؟ و آیا  نسخه های  پیچیده و  تو در تو و مسکن های موقتی  که تاکنون  تجویز شده اند توانسته است  تغییری  در مسیر پر فراز و نشیب رقابت جهانی ایجاد کند؟  آیا راه ساده تر و عملی و تجربه شده ای که صادقانه  نسخه ای  واقعی  ارائه نماید  وجود دارد؟

به نظر من چاره را باید در  ۳ مثلث و یک مستطیل و یک محور  و چند ملاحظه

یافت .

 الف)- در علم مدیریت اقتصاد کلان در جهان  مثلت ( دانش – تجربه  ومهارت –  بینش )

توضیح اینکه:

 دانشگاه  فقط در بخش   علمی  و یک ضلع   مثلث  می تواند عمل نماید

تولید کنندگان صنایع دستی  :به عنوان مهمترین عامل  خلق ارزش   و با داشتن تجربه ومهارت کافی در تولید  نیز فقط یک ضلع  دیگر این مثلث  هستند.

و مهمتر از همه  تفکر و بینش حاکم بر  علم و تولید و همخوان  نمودن با  نیاز های جهانی است  که تکمیل کننده دو ضلع دیگر و عامل موفقیت تامی کشور های پیشرو  در جهان بوده و هست و خواهد بود.

ب)- در تجربه مدیریت  عملی و کارآمد بزرگان اقتصادی ( مثلث طلائی ” کالا و خدمات)

 علم و تجربه نوین  جهانی  نشان داده است که : اگر بخواهیم کالا یا خدماتی  جهانی و فراگیر شود باید بتواند راه خود را در یکی از این سه ضلع مثلث باز نماید  ” در آن صورت  در ۲ ضلع دیگر و تمامی کشورهای جهان راه خود را باز خواهد نمود.

 ج)- مثلث( ماموریت – چشم انداز و هدف )

بدون شک  هر ملت و کشوری که به نتایج  عالی اقتصاد و صنعت  پایدار  دست یافته است  مسیر خود را  از میان بسیاری از کلاف های سردرگم  و در هم تندیده  تفکرات و تصمیم های آنی  با  یافتن  طلائی ترین   کلید که  معروف به    سه  عامل  بسیار  مهم  ماموریت  –  چشم انداز  و هدف  همواره بعنوان قطب نما به  یافتن و اصلاح مسیر ” همواره  مد نظر  تمامی اجزاء آن جوامع  بوده   بطوری  که  هر کاری را بدون این  طرز تفکر محکوم به شکست  می دانند.

اهمیتت فکر سیستمی  و پرهیز ار تفکر جزیره ای که مستلزم   دانستن مستطیل  سیستم   می باشد.

اقتدار  خاموش و آتش زیر خاکستر  آینده اقتصاد ایران

این تفکر  خاطر نشان می سازد که: همه اعضاء یک جامعه در جای خود باید قرار گیرند و حس برتری

و جدااز جامعه بودن  به  منزله  تفکر جزیره ای  آفت  غیر قابل درمان  یک جامعه  اقتصادی  سیستمی  محسوب می گردد. و این  مهم را   گوشزد می نماید که: اگر منتظر نتایج عالی هستید  باید  ورودی های عالی را  به سیستم  بدهید  .

و اما  مهمترین   محور   گرد همآئی این مثلث ها و مربع   لزوم  آموزش و عملکرد   کار تیمی و فرهنگ نهادینه شده کار گروهی  است .

یکی از شاخص ترین نمونه ها در  این گونه عملگرد  کشور  ژاپن  است  و  نمونه  بسیار  ملموس  آن   در سونامی  چند سال  قبل و  اتفاق های  ناشی از نشت  نیروگاه  اتمی فوکوشیما  می باشد   که   سبب سرافرازی ملت ژاپن و پیروزمندانه  بیرون آمدن از این فاجعه  مضاغف  در نزد جهانیان به ثبت رسید

ملاحضات: اول :

لازم است متولیان اقتصاد هنر و صنایع دستی به آموزش نیروها و پرورش استعداد های علاقمند پرداخته و هزینه های آموزش  را در ستون  سرمایه   ثبت نمایند  و جدا  از این فکر که هر گونه  پرداخت  در  جهت آموزش را هزینه و سوخت تلقی نمایند  خود داری نمایند.

( در دنیای پیشرفته امروزی انسانها سرمایه های غیر قابل جایگزین  تلقی می شوند ).

دوم:

با  ملا ک قرار دادنفرهنگ توسعه پایدارو  شکافتن   عمیق  این طرز تفکر و عملکرد  ” همهگان را  به  رعایت  منابع  برای  نسل های  آینده  و رعایت  حقوق  منابع  تجدید  ناپذیر و یافتن  جایگزی های   دوست دار محیط زیست تشویق و  فرهنگ سازی نمایند.

اقتدار  خاموش و آتش زیر خاکستر  آینده اقتصاد ایران

سوم:

نگرانی بی مورد از چین و هند .

این دو کشور پرجمعیت  برای بسیاری نگرانی جدی تلقی  شده و  بجای  حفظ موقعیت ” بیشتر به خالی نمودن دل  تولید  کنندگان  می پردازند  . به  نظر  من  این دو  کشور  مقلدان  بسیار خوبی هستند  ولی  خالی از هر گونه  ابتکار و زایش  فکری  . مزیت رقابتی  ایران  که در گذشته  نیز  شاهد آن  بودیم  و اکنون فاصله گرفته  این  ” همین روحیه  زایش گری فکری و خلاق در زمینه  صنایع  دستی است  که خوشبختانه  بسیاری از کشورها در این زمینه  بسیار عقب هستند  و  توانمندان  خلاق  ایرانی هم  کمی

مقهور و مایوس از توانائی های خودشان .

چهارم:

 ایجاد خانه های فکر  و  مراکز خلاقیت   اقتصادی  و هنری   به  عنوان  مغز  هدایتگر  قطار اقتصاد کشور.

اقتدار  خاموش و آتش زیر خاکستر  آینده اقتصاد ایران

نتیجه گیری :

اقتدار  خاموش و آتش زیر خاکستر  آینده اقتصاد ایران به عنوان  تنها راه حل نها ئی  در برون رفت از  اقتصاد  تک محصولی با محوریت  بازار های عظیم هنر و صنایع  دستی  به عنوان  تنها مزیت  رقابتی ایران وتوسعه پایدار در گرو  رعایت موارد فوق و

۲ اصل ( وفاق  و همگرائی ملی    و  فرهنگ اقتصاد محور و آتی نگر  می باشد) .

اقتدار  خاموش و آتش زیر خاکستر  آینده اقتصاد ایران

اقتدار خاموش و آتش زیر خاکستر آینده اقتصاد ایران

نویسنده : مجید ملک زاده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا