خانه / غذای های محلی و ملل / ناسونو دنگاکو و ناسونو نیمونو
ناسونو دنگاکو و ناسونو نیمونو

ناسونو دنگاکو و ناسونو نیمونو

ناسو نو دنگاکو و ناسونو نیمونو

اگر مقالات و مطالب مارا تا کنون دنبال کرده باشید قطعاً تاکنون به نکات جالب و مهمی آگاهی پیدا کرده‌اید. نخست این که سعی ما و همکاران این مجله برآن است تا شمارابا غذاها و نوشیدنی‌ها دسرها و کلاً خوراکیهای کشورهای مختلف آشنا نمایند. البته نه هرخوراکی. مقصود خوراکیهای سالم و بکر هستند تا شمل عزیزان با آگاهی از این مطالب به علم غذا و نکات سلامتی بخش و تغذیه‌ای آن بیشتر آشنا شده و در زندگی روزمره ازآنها بهره بجوییدو نکته دوم آنست که تاکنون بیشتر از غذاهای کشورژاپن سخن به میان آورده‌ایم که البته برای این منظورهم دلایا خاص و جالب و قانع کننده ایی داریم استفاده از سبزیجات تازه، استفاده کم از روغن‌های سرخ کردنی غذاهاایی با کالری کم و حجم کم، استفاده از غذاهای عملگر مثل میسو، توفو، و سویا وپروبیوتیکهادرکل استفاده ازیک رژیم متنوع و سالم دلیل تاکیدبر استفاده از این غذاها برای همه شما عزیزان ا در رژیم غذاییتان و ابرام و اصرار ما بر تاکید بر غذاهای سالمی که طول عمری همراه با سلامتی برای شما عزیزان به همراه خواهد داشت. نام بادمجان از قرن هشتم در اسناد قدیمی ژاپن ذکر شده است. با استناد به سازمان ملی پژوهش‌های کشاورزی و غذایی، گونه‌های مختلفی از بادمجان در سراسر ژاپن پرورش داده می‌شود. امروزه بیش از ۳۰۰ گونه مختلف بادمجان در ژاپن کشت می‌شود. شکل و اندازه آنها با هم تفاوت دارد. از نظر اندازه، از بادمجان‌های کوچک به طول سه سانتی متر گرفته تا بادمجان‌های بسیار بزرگ ۶۰ سانتی متری. از نظر نوع، بادمجان‌های گِرد با پوست ضخیم ولی با گوشت بسیار نرم که مناسب کبابی کردن هستند، بادمجان‌های کشیده و بلند که زود تکه نمی‌شوند و مناسب آب پز کردن هستند و بادمجان‌های خیلی کوچک کم دانه که مناسب‌ترشی هستند. در غذاهای مختلف  از بادمجان با نوع مناسب آن غذا استفاده می‌شود. شایان ذکراست از مزایای دیگراین غذا استفاده از سس سویا و خمیر میسوست.

سویا قرنهاست که غذای مردم آسیا مخصوصاً چین بوده است. چینی‌ها آن را همراه با برنج بعنوان غذای اصلی خود مصرف می‌کنند. ایالات متحده آمریکا بزرگترین تولید کننده سویا می‌باشد و تقریباً دو سوم محصول کل دنیا را تولید می‌کند. سویا در ایران بنام (لوبیا روغنی)،‌(لوبیا چینی) سوژا و دانه سویا معروف است

خواص داروئی 

دانه سویا، تب بر و ضد سم است.

دانه‌های سبز سویا را له کرده و بصورت ضماد در آورید این ضماد برای زخم‌های آبله و سایر زخم‌ها مفید است همچنین برای رفع التهاب و قرمزی پای بچه‌ها که در اثر ادرار بوجود آمده مفید می‌باشد.

سویا برای مبتلایان به نقرس و رماتیسم و اشخاص ضعیف البنیه بسیار مفید است.

سس سویا برای تحریک اشتها بکار می‌رود. همچنین برای از بین بردن بوی گوشت بکار می‌برند.

سس سویا را به غذاهایی که تردید دارید سالم باشد بزنید سم آنرا خنثی می‌کند. ملین،‌ خنک کننده و ضد سم است.

فرآورده‌های سویا برای پیشگیری از سرطان مفید است.

سویا به فعالیت روده‌ها و دفع منظم سموم کمک می‌کند.

سویا مقدارتری گلیسیرید خون را پائین می‌آورد.

برای تمیز کردن شریانها از فرآورده‌های سویا استفاده کنید حتی کسانی که مبتلا به شرائین و در معرض خطر قلبی هستند اگر از سویا استفاده کنند و گوشت را از برنامه غذایی خود حذف کنند بزودی شریان‌های آنها تمیز و جوان خواهد بود.

سویا سنگ کیسه صفرا را شکسته و خارج می‌سازد و اگر از فرآورده‌های سویا استفاده کنید در بدن شما سنگ کیسه صفرا تولید نخواهد شد اگر سنگ کیسه صفرا دارید رژیم خود رابه سویا تغییر  دهید.

سویا مؤثر برای درمان سرطان کولون است.

سویا از سرطان سینه جلوگیری می‌کند.

سویا منبع غنی هورمون استروژن است بنابراین می‌توان جانشین هورمونهای مصنوعی در دوران یائسگی باشد. پس خانم‌ها در دوران یائسگی بهتر است از فرآورده‌های سویا استفاده کنند.

خمیر میسو

میسو یک خمیر نمک دار است که از تخمیر غلات (عموماً سویا) به وجود می‌آید و برای هزاران سال یکی از مواد اصلی در آشپزی ژاپنی است. شما می‌توانید میسو را سایر غلات مثل: جو، برنج و جود دو سر همراه با باکتری به نام کجی تهیه کنید که نتیجه‌ی آن رنگ‌ها و مزه‌های مختلف میسو است که در دستورپخت های گوناگون به کار می‌رود. میسو یکی از بهترین ادویه جات است که علاوه بر همه کاره بودنش دارای مزایای زیادی برای سلامتی است.

به گزارش آکاایران: از میسو در خارج از ژاپن بیشتر در طبخ سوپ میسو استفاده می‌شود که باعث رفع خستگی، تنظیم دستگاه گوارش، محافظت بدن در برابر زخم معده، کاهش کلسترول و فشار خونوجلوگیری از التهاب می‌شود. تمام این خواص به لطف میزان بالای مواد معدنی و ویتامین E است.

اگرچه میسو را به یک صورت درست می‌کنند اما انواع مختلف آن از لحاظ رنگ (کرم، قهوه ای روشن تاقهوه ای تاریک) وجود دارد که مزه‌ی آن نیز از کمی شیرین تا بسیار شور متغیر است. رنگ روشن‌تر میسو نشان از کم نمکی آن دارد.

البته با اینکه میسو دارای سدیم بالایی است (هر قاشق چایخوری حاوی ۲۰۰-۳۰۰ میلی گرم سدیم) اما مطالعات اخیر نشان می‌دهند که با وجود میزان سدیم بالا، میسو برای دستگاه قلبی و عروقی مشکلی را ایجاد نمی‌کند و حتی باعث بهبود شرایط قلبی هم می‌شود. علت این موضوع را محققان نمی‌دانند اما حدس می‌زنند که این موضوع به خاطر وجود پروتئین خاص سویا است که سبب ایجاد این اثر می‌شود. البته این را هم باید در نظر داشت که افراد عموماً میسو را به تنهایی مصرف نمی‌کنند و همراه بامواد مغذی دیگر مصرف می‌شود.

 فراهم کردن پروبیوتیک های لازم

از آنجا که میسو تحت تخمیر به وجود می‌آید و حاوی پروبیوتیک های فعال است می‌توان گفت اثر میسو بر دستگاه گوارش درست مثل مصرف ماست است. البته مزیت میسو این است که یک محصول لبنی نیست و برای افرادی که مشکل عدم هضم لاکتوز دارند بسیار مفید خواهد بود.

پروبیوتیک موجود در میسو سبب تقویت باکتری های مفید موجود در سیستم گوارشی خواهد شد و سبب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

اثر مثبت روی فشار خون

همان طور که اشاره شد علی رغم میزان بالای سدیم (نمک) در میسو اما مصرف آن سبب کاهش فشار خون می‌شود. محققان دانشگاه هیروشیمای ژاپن باور دارند که سدیم موجود در میسو با سدیم موجوددر نمک متفاوت عمل می‌کند. این اثر به خاطر قرار داشتن دانه های سویا به مدت طولانی در جریان عملیات تخمیر رخ می دهد. (۱۸۰ روز)

از آنجا که میسو حاوی ویتامین ، آنتی اکسیدان هایی مثل: اسید فنولیک، کوماریک و اسید کجیک است جای تعجبی ندارد که می‌تواند جلوی سرطان را بگیرد. به خاطر اینکه میسو در مدت زمانی طولانی تخمیر می‌شود حتی اثر این آنتی اکسیدان ها بیشتر هم می‌شود.

دانشمندان دانشگاه هیروشیما همچنین متوجه شدند که مصرف میسو در افرادی که به خاطر تشعشع رادیواکتیو دچار جراحت شده‌اند سبب جلوگیری از رشد سلول های سرطانی می‌شود.

درست مثل سایر مواد غذایی پروبیوتیک مانند: کلم ترش، کیمچی و کامبوچا، میسو باعث فعالیت آنزیمهای خاصی که در غلات وجود دارد می‌شود. این موضوع اجازه می دهد تا مواد مغذی را راحت‌تر جذب کنید. این مواد شامل: مس، مینزیم، ویتامین های B و K و فسفات است.

همچنین از آن جا که میسو اغلب از سویا درست می‌شود باید به پروتئین موجود در آن نیز اشاره کرد.پروتئین درون سویا شامل تمام آمینو اسیدهای موجود است که برای گیاهخواران و البته گوشت خواران قابل توجه خواهد بود. در ضمن سویا حاوی ۲۰ درصد روغن است که برای پایین آوردن کلسترول بد وکاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی بسیار توصیه می‌شود.

ناسو نو دنگاکو

۴ عدد بادمجان که هر کدام حدود ۸۰ گرم وزن داشته باشند
۴ قاشق غذاخوری (۶۰ گرم) خمیر میسو
۴ قاشق غذاخوری شکر
۵۰ سی سی آب
۲ قاشق غذاخوری روغن

ناسو نو نیمونو

۴ عدد بادمجان که هر کدام حدود ۸۰ گرم وزن داشته باشند
۱ عدد فلفل قرمز خشک شده
۱ و یک سوم قاشق غذاخوری شکر
۲ قاشق غذاخوری سس سویا
۴۰۰ سی سی آب
۲ قاشق غذاخوری روغن

مواد مورد استفاده برای چهار نفر

طرز تهیه

  1. ۴ قاشق غذاخوری خمیر میسو و ۴ قاشق غذاخوری شکر را در ماهی تابه ریخته و خوب هم بزنید. ۵۰ سی سی آب را در دو مرحله به آن اضافه کنید تا مخلوط رقیق شود.
  2. ماهی تابه را روی شعله گاز با درجه متوسط قرار دهید. از یک کاردک چوبی برای هم زدن میسو استفاده کنید و آنقدر آن را بر روی شعله هم بزنید تا مخلوط سفت شده و غلظت آن مثل سس مایونز شود.
  3. حالا نوبت بادمجان‌ها می‌رسد. سر بادمجان‌ها را بزنید و آنها را از طول نصف کنید. در حالی که طرف صاف و بریده شده به سمت بالا است، با یک چاقو، برش‌های کم عمق و اریب با فاصله یک سانتی متر از هم روی بادمجان‌ها ایجاد کنید. عمق هر برش تقریباً ۵ میلی متر باشد. برش‌های مورب و متقاطع در جهت مخالف با فاصله یک سانتی متر از هم بزنید تا یک طرح مشبک بر روی بادمجان‌ها ایجاد شود. بادمجان‌ها را داخل یک کاسه پر از آب قرار دهید طوری که سطح برش خورده رو به پایین قرار گیرد.
  4. ماهیتابه را روی گاز با شعله متوسط قرار دهید. کف ماهیتابه را با یک قاشق غذاخوری روغن چرب کنید. بادمجان‌ها را خشک کرده و در ماهیتابه بچینید طوری که سطح برش خورده آن رو به پایین باشد. در ماهیتابه را بگذارید و دو دقیقه روی شعله کم بپزید. وقتی سطح برش خورده بادمجان‌ها قهوه ای-طلایی شد، آن‌ها را بگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود. یک قاشق غذا خوری روغن هم در ماهیتابه بریزید. در ماهیتابه را بگذارید و سه دقیقه دیگر هم بادمجان‌ها را بپزید. وقتی بادمجان‌ها نرم شدند، آن‌ها را در ظرف بچینید طوری که سطح برش خورده آنها رو به بالا باشد. یک لایه نازک سس میسو بر روی سطح بادمجان‌ها بمالید.
  5. (ناسو نو نیمونو) سر بادمجان‌ها را بزنید و آنها را از طول نصف کنید. هر نیمه بادمجان را روی تخته برش قرار دهید طوری که پوست آن رو به بالا باشد. با چاقو برش‌های مورب با عمق ۵ میلی متر و با فاصله ۵ میلی متر از هم روی پوست بادمجان بزنید. وقتی برش‌ها را زدید، بادمجان‌ها را در یک کاسه پر از آب قرار دهید.
  6. فلفل قرمز خشک شده را در آب خیس کنید تا نرم شود. یک برش از طول بر روی فلفل بزنید و دانه‌های آن را بیرون بیاورید. بعد فلفل را به حلقه‌های باریک ۵ میلی متری ببرید.
  7. دو قاشق غذاخوری روغن در ماهیتابه بریزید و سطح آن را کامل چرب کنید. بادمجان‌ها را خشک کنید و آنها را در حالی که سطح پوست دارشان رو به پایین است، در ماهیتابه بچینید و روی شعله متوسط سرخ کنید.
  8. بعد از آن که بادمجان‌ها کاملاً به روغن آغشته شدند، آب، شکر و نیمی از فلفل قرمز خرد شده را به بادمجان‌ها در ماهیتابه اضافه کنید. سپس دری که قطرش دو سانتی متر از قطر ماهیتابه کوچکتر باشد را بطور مستقیم بر روی بادمجان‌ها قرار دهید. آن‌ها را روی شعله متوسط برای مدت پنج دقیقه آب پز کنید. بعد از پنج دقیقه، در ماهیتابه را برداشته و چک کنید که بادمجان‌ها نرم شده باشند. سپس سس سویا را اضافه کرده و شعله را کم کنید. در کوچک ماهیتابه را بر روی بادمجان‌ها گذاشته و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیگر بگذارید آب پز شوند.
  9. در ماهیتابه را برداشته و طعم آب غذا را بچشید. اگر کم مزه است، کمی بیشتر بجوشانید. اگر مزه‌اش زیاد است، کمی آب به آن اضافه کنید.
  10. بادمجان‌ها را در دیس بچینید طوری که پوست آنها رو به بالا باشد. بقیه فلفل قرمزها را برای تزئین بر روی بادمجان‌ها بگذارید. مقداری از آبی که بادمجان‌ها را در آن پخته‌اید، بر روی خوراک بریزید. این غذا نیز آماده سرو است.برگرفته از کتاب اثر غذاهای عملگرابربیماریها

    روژینا خدارحمی روزبهانی

    پروفسور محمد فضیلتی

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

آش میوه اردبیل

آش میوه آش میوه یکی از آش‌های مخصوص مناطق آذربایجان و به ویژه استان اردبیل …