طبیعت گردی

آبشار سه طبقه شلماش

در سرزمینی زندگی می کنیم پر از جاذبه های زیبای خدادادی…

به هر طرف که می نگریم جاذبه ای خودش را به ما می نمایاند که شاید چشم برداشتن از آن کار هر کسی نباشد. دستان هنرمند طبیعت در هر جا، اثری دیدنی را پدید آورده است. گاه قله ای را در قلب کوهستان به تصویر کشیده، گاهی سرکی کشیده به دشت و بیابان و نمایی دیگر را ساخته و خلاصه یک جوری خودش را در قاب چشمانمان جا کرده است.

طبیعت هر جا که باشد جلوه ای تازه خلق می کند و تصویری تازه را به نمایش می گذارد، کافی است تا جانمان را به جانش گره بزنیم تا زیباترین هدیه ها را با دستانی سرشار از سخاوت نثارمان کند. مهمان طبیعت شدن تجربه ای است که صدها بار هم ارزش امتحان کردن دارد، به شرطی که بدانی کدام تصویرش باب طبع توست و آرامش را به تو هدیه می کند.

امروز ما هم راهی طبیعتی زیبا می شویم. مقصدمان جایی در استان آذربایجان غربی است. چشمانمان را به دیدن تصویر زیبایی مهمان می کنیم تا خستگی ها از تنمان در برود. به تماشای آبشاری زیبا می نشینیم که چهره  شهر سردشت را مزین کرده است به وجودش…

با ما در سفر به آبشار شلماش همراه شوید.

آبشار شلماش | طبیعت خروشان

پس از گذر از جاده ای جنگلی و تماشایی به مقصدمان می رسیم. آبشار خروشانی با ارتفاع ۵۰ متر که در دره ای سرسبز و در کنار جنگل های پراکنده جا خوش کرده و منظره ای تماشایی به وجود آورده است. آب خروشان خودش را از بالا به پایین پرتاب می کند و قطرات آب را به همه جا می ریزد. صدای غرش آب شنیدنی است وقتی که با تمام وجود سرریز می شود تا زیبا ترین صحنه ها را به وجود بیاورد.

همه چیز در یک آبشار خلاصه نمی شود. پدیده ای که پیش رویمان قرار دارد آبشاری سه طبقه است که طبقات آن به موازات یکدیگر و  پشت سرهم قرار دارند و هر یک زیبایی های خاصی را به نمایش می گذارند. محوطه ی بازدید از آبشار به نحوی در نظر گرفته شده است که ابتدا نمایی کلی از آبشار و از بالای دره ای که آبشار به آن می ریزد قابل مشاهده است. برای دیدن طبقات دیگر و رسیدن به پای آبشار و رودخانه ی پایین آبشار کافی است از پله های تعبیه شده، پایین بروید تا شاهد نماهای دیگری از آبشار باشید. در طبقه ی میانی حتما توقف کنید چرا که بهترین دید را خواهید داشت. فقط حواستان باشد که در کنار آبشار از لمس قطره های آب در امان نخواهید بود.

این آبشار نتیجه ی جوش و خروش رودخانه زابِ کوچک است که بر روی گسل بزرگی در مسیر فرعی روستای آلمان و شلماش قرار گرفته است. 

تفریحات و امکانات

با ورود به این منطقه ی زیبا و تماشای اولین آبشار چشم هایتان خیره خواهد شد. اما با تماشای مناظر زیبای کوهستانی از شنیدن صدای طبیعت غافل نشوید. گوش بسپارید به صدای آبشار خروشانِ شلماش و ترنم زیبای طبیعت که زیباترین موسیقی زندگیتان خواهد بود.

کمی که به آبشار نزدیک شوید زیبایی سنگ های تشکیل دهنده ی آبشار شما را در خود فرو خواهد برد.

اگر رفت و برگشت از ۳۸۵ پله را به جان می خرید می توانید زیباترین صحنه ها را در کنار آبشار شاهد باشید. با پایین رفتن از پله ها به اعماق دره خواهید رفت و هر لحظه قطرات آب بیشتری شما را لمس خواهند نمود. شاید هم هوس کردید تنی به آب بزنید و حسابی لذت ببرید.

حواستان باشد که لذت عکاسی در چنین فضایی را هیچوقت از یاد نخواهید برد و عکس ها می تواند بهترین ترسیم کننده ی خاطرات شما باشند. اگر با اصول عکاسی از آبشار آشنایی داشته باشید بهترین تصاویر را در شلماش ثبت خواهید کرد. شاید خوش شانس بودید و با دوربین خود توانستید رنگین کمانی را در نزدیکی آبشار شکار کنید.

بساط یک پیک نیک را با خود ببرید تا در کنار دوستان و خانواده ی خود لحظات خوبی را رقم بزنید. پیک نیک در فضای تفرجگاهیِ نزدیک آبشار تجربه متفاوتی را برای شما به ارمغان می آورد.

مسیر کوهستانی به اعماق دره با پله و حصار، بازسازی شده و برای همه در دسترس است. توصیه ی ما به شما پایین طبقه اول و بالای طبقه دوم است که بهترین منظره را برای شما به نمایش می گذارد. به پایین ترین پله که برسید دقیقا در کنار آبشار خواهید بود و قطرات آب لحظه ای دست از سر شما برنمی دارند.

استقبال زیاد مردم از تماشای این آبشار باعث شده است تا امکانات مطلوبی ازجمله پارکینگ، سرویس بهداشتی، فروشگاه، رستوان و کبابی در محوطه ایجاد شود تا راحتی بیشتری برای مسافران فراهم شود.

نام آبشار

منطقه ای که آبشار در آن قرار دارد یک منطقه ی کرد نشین است و در زبان کردی شلماش به معنی تخته سنگی بسیار بزرگ به کار می رود. این نام گذاری می تواند در نتیجه ی ارتفاع این آبشار و سنگی بودن بافت منطقه صورت گرفته باشد.

کجا بمونیم؟

در شهر سردشت هتل و مهمانسرا وجود دارد و شما می توانید از آنها استفاده کنید. با اقامت در این شهر در عرض ۲۵ دقیقه به آبشار می رسید. اقامت در ارومیه هم می تواند یکی از گزینه های شما باشد اما توجه داشته باشید که در این صورت ۴ ساعت با آبشار فاصله خواهید داشت. کمپینگ در طبیعت هم می تواند  برای شما لذت بخش باشد به شرطی که با شرایط کمپینگ آشنایی کامل داشته باشید.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

بهار فلاح

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا