خانه / غذاهای محلی ایران / آب ریز چهارمحال و بختیاری
آب ریز چهارمحال و بختیاری

آب ریز چهارمحال و بختیاری

آب ریز یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی

آب ریز چهارمحال و بختیاری یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی این استان است .استان چهار محال و بختیاری از جمله استان های کمتر شناخته شده کشور در روزگار تفلیس گردی و آنتالیا گردی است که باید بیشتر مورد توجه هموطنان و تورهای خارج از کشور قرار بگیرد.ظرفیت های عالی طبیعی و فرهنگی استان، آن را جشنواره اقوام ایرانی کرده است و شما را به ضیافت نان ها و غذاها و سوغات خوشمزه و صنایع دستی رنگارنگ و متنوع دعوت میکند.

اگر به این استان رفتید، غذاهی سنتی و بومی و محلی آن را امتحان کنید. آب‌ریز یا اوبریز غذایی است که برخلاف آنچه نامش نشان می‌دهد، در پخت آن از آب استفاده نمی‌شود.

در حقیقت وجه تسمیه این غذا این است که گوشت را درون قابلمه می‌ریزند و در آن را می‌گذارند. بخاری که به در قابلمه می‌رسد سرد می‌شود و به صورت قطرات ریز به درون ظرف برمی‌گردد، به همین دلیل این غذا را با نام آب‌ریز یا آنطور که در زبان محلی می‌گویند اوبریز می‌شناسند.

بریز به زبان بختیاری یعنی سرخ کردن، آب بریز یعنی گوشتی که با آب خودش بپزد و سرخ شود، که بصورت مخفف در آمده و شده آبریز.این غذای محلی بختیاری بیشتر با دل و جگر گوسفند درست می شود ولی با مخلوط جگر و گوشت گوسفند و یا مرغ هم تهیه می شود.

آبریز چرب و بسیار خوشمزه است و با پیاز یا تره کوهی در روغن سرخ می شود و معمولا ترشی انار به آن اضافه میکنند. برای خوشمزه شدن غذای آوریز بیشتر از گوشت با استخوان استفاده می‌شود.

برای تهیه آب‌ریز معمولا از دل و جگر گوسفند و گاهی نیز از گوشت مرغ یا مخلوط جگر و گوشت گوسفند استفاده می‌شود. از آنجایی که این غذا بدون آب پخته می‌شود بهتر است از گوشت تازه استفاده شود تا آب بیشتری داشته باشد. تکه‌های گوشت همراه با پیاز در قابلمه‌ای دربسته پخته می‌شوند، سپس دانه انار با مقداری آب پخته می‌شود تا عصاره آن در آب آزاد شود.

آب ریز چهارمحال و بختیاری

مواد لازم

پیاز: دو عدد
گوشت یا مرغ: ۵۰۰ گرم
ترشی ناردون یا دانه انار خشک: مقدار لازم
آب: دو سه لیوان
ادویه و نمک: به مقدار لازم
سیب زمینی: سه عدد متوسط

طرز تهیه

ابتدا پیاز را خوب سرخ کنید گوشت یا مرغ را به آن اضافه کرده بدون اضافه کردن هیچ ادویه ای اجازه دهید تا گوشت با آب خودش بپزد. در این فاصله ترشی ناردون یا همان دانه انار خشک را با دو سه لیوان آب بگذارید روی شعله تا پخته شود و ترشی خودش را به آب بدهد حدود۲۰ دقیقه وقتی که گوشت کاملا پخت و آب آن کم شد ادویه و نمک را اضافه کنید و آب ترشی را که صاف کردید به گوشت اضافه کنید و اجازه دهید حدود نیم ساعت دیگر بپزد تا ترشی به خورد گوشت برود، سیب زمینی در این غذا اختیاری است ولی اگر می خواهید بریزید حتما قبل از اضافه کردن آب ترشی باشد چون ترشی باعث می شود سیب زمینی سفت شود و خوب پخته نشود این غذا معمولا با نان خورده می شود ولی با پلو هم عالی می باشد، یک نکته اینکه معمولا آبریز با گوشت تازه درست می شود چون معمولا گوشتی که می رود داخل فریزر آب کمتری دارد و ممکن است قبل از پختن کاملا تبخیر شود که در این صورت می توانید به آن آب اضافه کنید.

منبع : سیری در ایران

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

کله جوش اصفهانی

کله جوش، غذای خوش عطر اصفهانی ها

دستور پخت کله جوش اصفهانی | یکی از غذاهای محلی ایران و اصفهان کله جوش …