غذاهای محلی ایران

آش لخشک گناباد

آش لخشک نوعی آش رشته

آش لخشک نوعی آش رشته به شمار می‌آید با این اختلاف که به جای حبوبات از عدس استفاده می‌کنند و با سبزی آش و رشته بلند و پهن به نام لخشک آن را می‌پزند و چاشنی این غذا کشک و نعنا داغ یا سیر داغ و پیاز داغ است. لخشک نیز از آرد خمیر شده که به شکل ورقه‌های نازک در آمده و به صورت نوارهای نازک بریده شده است. آش لخشک از جمله غذاهایی است که در میهمانی‌های عمومی و مجالس پر جمیعت محلی طبخ می‌شود و در مراسم خاصی به وسیله آن از میهمانان پذیرایی می‌شود؛ آیینی که زیبایی‌های خاص خود را دارد و می‌تواند به عنوان یک جاذبه غذایی برای منطقه گناباد مطرح شود.

لغت‌نامه‌ی دهخدا آش لخشک را این گونه بیان می‌کند «نوعی از آش آردباشد. (برهان ). نوعی از آش است که از خمیر می‌سازند ولی آن را رشته نمی‌کنند بلکه از تکه های درشت خمیر چنان‌که در برابر آش رشته گویند آش لخشک. آش لخشک را عموم خورند ولی آش رشته مخصوص اعیان است.

آش لخشک ریشه در منطقه‌ی گناباد دارد، به طوری‌که این غذا به عنوان نشان گناباد شناخته شده‌است.

مواد لازم برای ۴ نفر:

لخشک: ۵۰۰ گرم
پیاز: ۳ عدد
اسفناج: ۵۰۰ گرم
کشک ساییده شده: به میزان لازم
زردچوبه: ۱ قاشق مرباخوری
روغن: ۳ تا ۴ قاشق
نعناع داغ، زعفران، نمک و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه:

اسفناج پاک شده را با کمی آب روی حرارت ملایم به مدت ۲۰ دقیقه بپزید. بعد از پخت آن را ساطوری کنید و کنار بگذارید، سپس پیاز داغ طلایی آماده کنید. در مرحله بعدی، زردچوبه را اضافه کنید، ۹ پیمانه آب اضافه کنید، نمک و فلفل را اضافه کنید و بگذارید به جوش بیاید. ورقه های لخشک را خرد کنید به آب جوش آمادهداضافه کنید و با قاشق چوبی هم بزنید تا به هم نچسبد. حرارت را کم کنید در قابلمه را بردارید تا نیم ساعت با حرارت ملایم ریز جوش بزند. اسفناج را اضافه کنید هم بزنید و ۱۵ دقیقه بگذارید بپزد سپس حرارت را خاموش کنید تا از جوش بیفتد، سپس کشک را اضافه کنید، هم بزنید و به دلخواه روی آن را با کشک نعناع داغ تزئین کنید ومیل فرمائید.

نکته:

لخشک از آرد خمیر شده، به صورت ورقه نازک در آمده و به صورت نوارهای نازک بریده شده است.

منبع : سیری در ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا