اخبار

احیای تهران قدیم

شهرداری تهران به همراه وزارت راه و شهرسازی در راستای فرایندهای شهری، احیا کردن تهران قدیم و مقابله با آلودگی هوای تهران به اتفاق نظر رسیده اند.

پیروز حناچی شهردار تهران که در سمت پیشین خود معاونت معماری وزارت راه و شهرسازی را بر عهده داشت، همواره از بی‌ توجهی به بافت های تاریخی تهران، طرح‌ های محیط زیستی، فروش تراکم و فرسودگی ساختمان ها و برخی از زیرساخت های شهر تهران انتقاد نموده و بر ضرورت بازگشت به هویت اصلی معماری ایرانی اسلامی تاکید کرده است. او که اکنون به عنوان شهردار تهران قرار گرفته است می‌تواند این ایده ها و طرح‌ های خود را به مرحله اجرا برساند. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانیم.

در حاشیه نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه بازآفرینی محور شهری تهران با موضوع طراحی فضای فوقانی نوین راه‌آهن تهران- تبریز (محور نیلوفری) محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ما می بایست در ابتدا زنده سازی شهری را انجام ‌دهیم. شهرها و به خصوص محیط‌ هایی که تاریخی هستند، صندوقی از خاطرات مردم بوده اما آسیب‌ها و معضلات باعث فرسودگی، تخلیه و ترک این مکان های مسکونی خواهند شد. وی بر احیا کردن تهران قدیم بر اساس سیاست ‌های دقیق و درست که برای بازآفرینی اتخاذ شده، تاکید کرد. حناچی شهردار تهران نیز که از زمان رسیدن به این جایگاه، در جهت اجرای ایده‌ های خود سه‌ شنبه ‌های بدون خودرو را نامگذاری کرده و سه ‌شنبه ‌ها با دوچرخه به محل کار خود می‌رود، یکی از اهداف مشترک وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران را موضوع بازآفرینی زنده سازی و همچنین تشکیل ستاد های بازآفرینی شهری دانست. وی همچنین، بر اصلی‌ترین پروژه ‌هایی که در این حوزه دنبال می‌کند یعنی محور راه‌آهن تهران- تبریز تاکید کرده و خاطرنشان کرد که در حال حاضر در تلاش است تا این پروژه را از یک تهدید برای شهر تهران به یک فرصت تبدیل کند.

حناچی شهردار تهران که چند روز قبل اعلام کرده بود در شهری زندگی می‌کنیم که بر اساس نظرسنجی انجام شده از شهروندان آن، بیش از ۹۳ درصد مردم آلودگی هوا و ترافیک را اصلی‌ ترین چالش ‌های این شهر معرفی کرده‌اند و معضلات اجتماعی و فقر را در درجه بعدی اهمیت دانسته‌اند. بنابراین با توجه به پیشینه‌ حناچی در معاونت معماری وزارت راه و شهرسازی و همچنین سخنان او، انتظارات در میراث‌ فرهنگی برای توجه او به این شهر و احیا کردن تهران قدیم بیشتر است. علی ‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز همچنین حناچی شهردار تهران را دارای پیشنیه‌ خوبی در حوزه میراثی دانست و اضافه کرد: انتظار میراث فرهنگی از وی همکاری بیشتر برای شکل ‌گیری اتفاقات بهتر در این دوره بوده و بر ایجاد رویداد ها و اتفاقات جدید با حضور او تاکید کرد.

معاونت رئیس جمهوری، یکی از عملکردهای خوب هر شهردار را، توجه به بافت‌ های تاریخی شهرها دانسته و این موضوع را یک مطالبه‌ عمومی از نظر اهمیت و توجه به میراث فرهنگی و ارتقای شهری از سوی مردم در نظر گرفت. از طرف دیگر او با اشاره به این‌ که توجه به بافت ‌های تاریخی شهر سبب اجرایی شدن طرح های بازآفرینی شهری می‌شود اضافه نمود که شروع آن را می توان با موضوعات میراث فرهنگی دانسته زیرا که این موضوعات سازمان میراث فرهنگی، می‌تواند نشاط و امید ایجاد کرده، بافت شهری را تغییر داده و در بلند مدت موجب احیا کردن تهران قدیم شود.

مونسان با تاکید بر این ‌که بافت‌ های تاریخی یک ظرفیت بی‌نظیر در شهرها به شمار می رود اضافه کرد که تاکنون به این موضوع توجه کمی شده است. او اشاره کرد که به طور دائم فکر می‌ کنیم با هزینه ‌کردن میلیاردها تومان پول یا با ایجاد پروژه‌ های مدرن و جدید، می توان فضای مطلوب شهری را ایجاد کرد در حالی که با توجه به اینکه ما یک کشور تاریخی هستیم، فقط کافی است به این‌ موارد توجه کرده و آنها را زنده کنیم. بنابراین به مراتب هزینه ‌های کمتری را نسبت به پروژه‌ های جدید صرف خواهیم کرد. همچنین او اظهار امیدواری کرد که در دوره شهردار جدید کارهای ماندگار مطلوبی برای ارتقای فضای شهری و علاوه بر آن در جهت احیا کردن تهران قدیم انجام داده و شهری مطلوب مردم را ارائه کنند.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

پویان آقاسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا