اخبار حوزه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

احیای خانه‌ باغ بادرود نطنز

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان نطنز از احیا و مرمت خانه‌های تاریخی شهر بادرود و بازگشت رونق و زندگی در بخشی از بافت تاریخی این شهر خبر داد .

حسین یزدانمهر با اعلام این مطلب گفت: با تعامل مثبت و دو طرفه‌ای که بین بخش خصوصی و اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان نطنز ایجاد شده، شاهد اقدام‌های ارزشمندی در خصوص مرمت و احیاء بناهای تاریخی هستیم.

او افزود: فراگیر شدن موضوع میراث فرهنگی و گردشگری و تغییر نگرش افراد در خصوص حفظ بناهای تاریخی و مشارکت سرمایه‌گذاران در احیا بناهای متعدد در محله “باغ” بادرود، موجب بازگشت روح زندگی به این آثار با ارزش شده است.

مرمت خانه‌های تاریخی شهر

یزدانمهر تاکید کرد: یکی از این خانه‌های ارزشمند در شهر بادرود، که با مشارکت بخش خصوصی مرمت، احیا و تغییر کاربری شده است، خانه “میرزا فتح اله خان افصحی” یا “افصح الدوله” است که قدمت آن به دوره قاجار می رسد، و در دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار توسط “میرزا سید عباس خان” مشهور به “افصح الشعراء وافصح الدوله” ساخته شده و سپس بعد از فوت “افصح الدوله” خانه به فرزندش “میرزا فتح اله خان” می رسد که به این نام هم مشهور می شود.

خانه میرزا فتح اله خان افصحی

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی نطنز تصریح کرد: ” خانه میرزا فتح اله خان افصحی ” با مصالح بومی (خشت و گل) ساخته شده است، و دارای سردر با درب چوبی، راهرو ورودی و حیاط بیرونی و اندرونی و حوض چهارگوش وسط حیاط بوده و فضای دسترسی به حیاط بیرونی در هشتی ورودی بنا تعبیه شده است که در انتهای حیاط بیرونی اتاقی به منظور مراجعین و رسیدگی به امور مردم تعبیه شده است و در جبهه جنوبی بنا قرار دارد.

وی ادامه داد: قسمت اصلی خانه که مشتمل بر اتاق پنج دری و اتاق های طرفین می باشد در جبهه شمالی بنا مستقر است، و بادگیرهای بنا برای دسترسی به سرداب در این جبهه قرار گرفته که به زیر زمین بنا از طریق کانال ارتباط دارد و وظیفه سرمایش سرداب را بر عهده داشته است. سرداب خانه دارای فضای مرکزی با اتاق طرفین می باشد. خانه افصحی به مساحت ۱۲۱۸ متر مربع می باشد که دارای ابعاد ۳۸*۳۲ بوده و تا حدودی مربع شکل می باشد.

یزدانمهر گفت: امیدواریم با بهره‌برداری از خانه‌های تاریخی، مانند عمارت سرهنگ، افصحی، معزی، فاطمی، صفائیان و دیگر خانه‌های تاریخی و مشارکت بخش خصوصی، بتوان با تغییر کاربری به اقامتی، موزه و پذیرایی، نقش مهمی در ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس ایفا کرد.

مجله گردشگری سپاهان (کوله)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا