اخبار

حال ناخوش دریاچه ارومیه…

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی از کم شدن حجم آب موجود در دریاچه ارومیه خبر داده و اضافه کرده است حجم این آب در حال حاضر، با کاهش ۳۰۰ میلیون مترمکعبی، به رقم ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه ایران و یکی از با ارزش‌ترین اکوسیستم‌های جهان، در شمال غربی کشورمان و در یک حوضه بسته قرار دارد. سازمان یونسکو این دریاچه را در سال ۱۳۵۶ جزو مناطق حفاظت شده محیط زیست قرار داد. اما متاسفانه امروز، این دریاچه حال مساعدی ندارد.

تغییرات آب و هوا دلیل اصلی خشکی این دریاچه است. تبخیر فراوان آب و عدم تغدیه مناسب آن و برداشت های زیاد برای کشاورزی یا مصارف دیگر، در شرایط امروز آن بی تاثیر نبوده است.

راه های زیادی برای آب رسانی به این دریاچه در حال بررسی است اما در حال حاضر وضعیت غم انگیز آن باعث از بین رفتن گونه های فراوان جانورانی شده که حیات خود را مدیون حیات این دریاچه بوده اند.

دریاچه ارومیه گونه ای از میگوهای آب شور به نام آرتمیا را در خود داشت که تبخیر زیاد آب باعث شوری بیش از اندازه آن شده و این شوری زیاد، برای بقای میگوهای دریاچه اصلا مناسب نیست. همچنین این میگوها خوراک پرندگان مهاجری بودند که به این دریاچه می آمدند که کمبود آنها، پرندگان مهاجر و فلامینگوها را هم از بین خواهد برد. میزان تراکم آرتمیا در حال حاضر نسبت به ۱۰ سال گذشته ۳۰ برابر کاهش یافته است.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا