خانه / اخبار / شهرک سلامت اصفهان، نقطه تلاقی سلامتی و گردشگری
شهرک سلامت اصفهان، نقطه تلاقی سلامتی و گردشگری

شهرک سلامت اصفهان، نقطه تلاقی سلامتی و گردشگری

شهرک سلامت اصفهان

شهرک سلامت اصفهان با مدیریت مجریان اصفهان سیتی سنتر و با بهره‌گیری از منابع مشترک سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بزرگراه آقابابایی در حال اجراست. این پروژه که در اردیبهشت ۱۳۹۱ عملیات اجرایی آن آغاز شد به همراه پروژه اصفهان سیتی سنتر در راستای اهداف کلان توسعه کشور و سند چشم‌انداز ایران ۱۴۰۰ در حال اجرا می‌باشد. گستره‌ی خدمات شهرک سلامت، ملی و منطقه‌ای خواهد بود. گرچه این پروژه به دلیل موقعیت مرکزی و جذاب برای توریسم در اصفهان اجرا می‌شود و طبیعتاً مردم اصفهان سهولت بیشتری در دریافت خدمات خواهند داشت، اما کاربری‌های ملی و منطقه‌ای آن درخور توجه خواهد بود.

این شهرک بزرگ که ۴۵۰۰۰ مترمربع مساحت دارد، شامل ۳۶ کلینیک تخصصی و ۲۵ واحد پاراکلینیکی است که ضامن ۳۵۰۰ شغل مستقیم است. این میزان از اشتغال‌زایی دقیقاً همان چیزی است که گردشگری برای رشد و توسعه خود بدان نیازمند است.

شهرک سلامت اصفهان عزم آن دارد که به یک مجتمع پزشکی شناخته‌شده بین‌المللی منتخب برای خدمات بهداشتی درمانی باکیفیت برتر و به یک مجتمع عالی، برای خدمات بالینی و سلامتی، آموزش پزشکی و خدمات ویژه تبدیل شود. مأموریت شهرک سلامت اصفهان ایجاد یک پایگاه نمونه برای ارائه مراقبت‌های بهداشتی، خدمات آموزشی و پژوهشی در چهارچوب مقررات کشور است.

این شهرک شامل ۴ فاز اصلی است. فاز نخست که چندی پیش در شهریور ۹۶ با حضور وزیر بهداشت-دکتر قاضی زاده-به بهره‌برداری رسید، شامل کلینیک‌های تخصصی، مطب‌ها، فروشگاه‌های طبی و رستوران ارگانیک است. فاز دوم مرکز جامع پرتوپزشکی است که شامل امکانات تشخیصی و درمانی مانند ام آر آی، سی‌تی‌اسکن، رادیولوژی تمام دیجیتال، پت اسکن و … می‌شود. فاز سوم جنرال بیمارستان سلامت را در بردارد که خود متشکل از چندین بیمارستان تخصصی با قریب یک هزار تخت است. و نهایتاً فاز چهارم شامل هتل ۴ ستاره در ۱۲ طبقه با زیربنایی معادل ۱۲۵۰۰ مترمربع است.

به گفته دکتر قاضی‌زاده، گردشگری سلامت در دنیا با ۱۵۰ میلیارد دلار گردش مالی مواجه است و یکی از سرمایه‌گذاری‌های خوب در ایران به شمار می‌رود.

آنچه در شهرک سلامت به‌طور نهفته به چشم می‌خورد، توسعه همه‌جانبه گردشگری است، چیزی که این روزها نه‌تنها اصفهان بلکه ایران را شدیداً به خود محتاج کرده است.

طبق گفته سید عبدالوهاب سهل‌آبادی –رئیس اتاق بازرگانی اصفهان- شهرک سلامت امتیاز ویژه‌ای برای کلان‌شهر اصفهان به شمار می‌رود و کشورهای عربی و اسلامی می‌توانند هدف گردشگری سلامت در اصفهان باشند.

شهرک سلامت در مجاورت حلقه سوم ترافیک شهری در حال احداث است لذا علاوه بر امکان دسترسی شهروندان، مردم شهرهای مجاور نیز می‌توانند به‌راحتی از امکانات پزشکی این مرکز بهره‌مند شوند. در این خصوص باید دغدغه‌های جامعه پزشکی در این شهرک در نظر گرفته شود تا به اهدافی نظیر کاهش مطب‌های پزشکان در خیابان‌های شمس‌آبادی و آمادگاه و به دنبال آن کاهش حجم ترافیک، رسید.

شهرک سلامت طرحی منحصربه‌فرد در کشور است که از اهداف اصلی ساخت آن،  ارائه خدمات ملی و منطقه‌ای به گردشگران سلامت و کاهش بار ترافیکی و سفرهای شهری اصفهان است.
دکتر مهدی جمالی نژاد، شهردار اصفهان نیز یکی از مهم‌ترین اهداف ساخت این شهرک را پذیرش بیماران کشورهای همسایه و دیگر شهرهای ایران، در قالب گردشگری سلامت دانسته و در این خصوص معتقد است که این طرح با دریافت نشان استانداردهای بین‌المللی و با استفاده از مجرب‌ترین پزشکان داخلی و خارجی مانند پروفسور سمیعی جراح بزرگ مغز و اعصاب دنیا به بیماران خدمات‌رسانی می‌کند.

گردشگری سلامت که این روزها با عنوان صادرات نامرئی مطرح‌شده، صنعتی است که بدون خروج کالا از کشور، ارز وارد کشور می‌کند که بر اساس بررسی‌ها این نوع گردشگری در مقایسه با انواع دیگر گردشگری ارزآوری ۳ برابری برای کشور دارد.

ازآنجایی‌که اصفهان با شهرهای زیادی در دنیا عقد خواهرخواندگی دارد این مهم می‌تواند باوجود شهرک سلامت به رشد این صنعت کمک کند تا گردشگرانی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس، خاورمیانه و شرق آسیا آوازه تبحر پزشکان ایرانی به‌خصوص اصفهانی، را در جهان منعکس کنند.

با این حساب شهرک سلامت اصفهان، شاهد تعداد کثیری از گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود که در حوزه سلامت و درمان در پی رفع نیازهای خویش‌اند. نیازهایی که باعث می‌شود قلب ناراحت گردشگری اصفهان آرام گیرد و با هر تپش، خون تازه‌ای در رگ‌های اقتصاد گردشگری جریان یابد.

فرزانه شفیعی – کارشناس ارشد گردشگری

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

تماس‌های ۱۳۷ در ایام نوروز

۴۰ درصد تماس‌های ۱۳۷ در ایام نوروز از سوی گردشگران است

رئیس اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در 5 روز ابتدایی سال ۱۴۰۳ …