خانه / اخبار / پارک ناژوان؛ گنجینه‌ای از مواهب

پارک ناژوان؛ گنجینه‌ای از مواهب

به ریه اصفهان، بیش از یک تنفس ساده مدیون هستیم!

 ناژوان از ترکیب دو واژۀ ناژ و وان ایجاد شده است. ناژ، نام گیاهی از خانواده صنوبر است و وان، پسوند مکان؛ پس ناژوان یعنی محل درختان ناژ.پارک جنگلی ناژوان با مساحتی حدود ۱۲۰۰ هکتار در غرب اصفهان قرار گرفته است. با توجه به قرار‌گرفتن این پارک در مسیر بادهای غربی و همچنین وجود اکثر صنایع آلاینده در غرب اصفهان، ناژوان مانند یک فیلتر طبیعی عمل می‌کند و بر همین اساس به‌عنوان ریۀ شهر اصفهان
شناخته می‌شود. هوای مطبوع، دسترسی‌ سریع و وجود جاذبه‌های طبیعی و دست‌ساز در کنار هم شرایط مناسبی را برای گذراندن اوقات فراغت در این منطقه فراهم کرده است. مدیر طرح سامان‌دهی ناژوان می‌گوید: «ناژوان جزء سه هدف اصلی گردشگری اصفهان محسوب می‌شود و وجود مراکز گردشگری منحصر‌به‌فرد در کنار طبیعت بکر این پارک می‌تواند یک تا دو روز از برنامه‌ تفریحی گردشگران را به‌خود اختصاص دهد. بد ‌نیست بدانیم در تعطیلات نوروز امسال، حدود ۴۳۰ هزار ‌نفر از امکانات تفریحی ناژوان بازدید کرده‌اند و به‌طور کلی، در این بازه‌ زمانی، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از فضای ناژوان بهره برده‌اند.»

چه جاذبه‌هایی این جمعیت قابل‌توجه را به‌سمت ناژوان می‌کشاند؟
تله‌سیژ ناژوان: تله‌سیژ، نوعی تله‌کابین است که در‌آن به‌جای کابین محصور از نوعی صندلی چهار‌نفره با ایمنی زیاد استفاده می‌شود. خط تله‌سیژ، در ایران کمیاب است و فقط در سایت‌های دیزین، دربند، توچال تهران و پارک ناژوان اصفهان وجود دارد. تله‌سیژ ناژوان، به‌ طول تقریبی دو کیلومتر، شما را از میدان سهر‌وردی، تا روبه‌روی پل کابلی باغ‌پرندگان جابه‌جا می‌کند. بدون شک، عبور از بالای درختان تنومند ناژوان و رودخانه، در کنار دوستان و هوای آزاد، حس بی‌نظیری دارد که جای دیگری نمی‌توانید تجربه کنید. تله‌سیژ ناژوان، در هر ساعت ۱۰۰۰ نفر را جابه‌جا می‌کند و علاوه بر معرفی جاذبه‌های طبیعی از منظر آسمان، گردشگران را به‌حفظ و نگه‌داری این نعمت خدادادی تشویق می‌کند. این‌روزها، امکان‌سنجی و مطالعات اجرای فاز دوم این تله‌سیژ، حدفاصل باغ‌پرندگان تا کوه آتشگاه در حال بررسی است که در این صورت، پارک ناژوان را به کوه آتشگاه متصل خواهد کرد.
لذت غذا دادن به کپور ژاپنی با شیشه شیر را از دست ندهید!
آکواریوم اصفهان: برای دیدن کلکسیونی از ماهی‌های عجیب‌و‌غریب، باید از بزرگ‌ترین تونل آکواریوم ایران بازدید کنید. اینجا ۶۵۰۰ موجود زنده دارد که بالغ بر ۳۵۰ گونه از ماهی‌های جهان را در خود جای داده است. در تونل آکواریومی قدم بزنید و خطرناک‌ترین و نادرترین ماهیان جهان را کنار هم مشاهده کنید. در‌این مجموعه، یک استودیو عکس و فروشگاه هم وجود دارد تا با یادگاری، آکواریوم اصفهان را ترک کنید.
رفتینگ زاینده‌رود: امروزه شاخه‌ای از گردشگری ماجراجویی به‌نام رفتینگ وجود دارد که این امکان را به شما می‌دهد سفری پر از هیجان با قایق در رودخانه‌های خروشان داشته باشید. زمانی که زاینده‌رود جاری باشد، در ناژوان، رفتینگ برگزار می‌شود که مسیر آن در امتداد تله‌سیژ و به‌طول دو کیلومتر است. با توجه به مسیر مستقیم و جریان کم‌شدت زاینده‌رود به‌نظر می‌رسد رفتینگ در ناژوان هیجان چندانی نداشته باشد و بیشتر آرامش‌بخش باشد؛ با این‌ حال، پارو‌زدن در کنار دوستان و خانواده در زاینده‌رود می‌تواند تجربه‌ جالبی باشد.
جاده‌ سلامت: جاده‌ای ساده و بسیار محبوب برای ورزشکاران است، مسیری پر از آرامش به‌طول دو کیلومتر که در آن، اثری از موتور و ماشین نمی‌بینید و همه یا در حال قدم‌زدن هستند یا دوچرخه‌سواری‌. اگر ترجیح شما تنها‌ نبودن است نگران نباشید؛ چون در این مسیر دوچرخه‌های چند‌نفره‌ای‌هم وجود دارد که این امکان را به شما می‌دهد تا با خانواده یا دوستان‌تان این مسیر جنگلی را رکاب بزنید. اقدامات موثری برای فرهنگ‌سازی مردم در جاده ‌سلامت انجام گرفته است؛ به‌طوری که در ایامی خاص، از شهروندان تست سلامت گرفته می‌شود و انجمن‌های مختلف سلامت به آگاه‌سازی مردم می‌پردازند. قرار است به‌موازات این جاده، مسیری مناسب برای معلولان احداث شود تا آنان نیز از زیبایی‌های این پارک جنگلی بیشتر لذت ببرند.
جاذبه‌های ناژوان به این‌جا ختم نمی‌شود؛ باغ‌پرندگان ناژوان هنوز اولین و زیباترین مورد در سطح کشور است و پس از گذشت بیست سال فعالیت، همچنان با استقبال زیادی مواجه است. این مجموعه در حال توسعه بوده و گونه‌های خاصی به‌آن اضافه شده است.
باغ خزندگان، باغ‌موزه پروانه‌ها و موزه صدف‌ها نیز از دیگر جاذبه‌های ناژوان است که به‌خصوص با استقبال خوب گروه‌های دانش‌آموزی روبه‌رو شده است.
برای کودکان نیز امکانات مهیجی مانند پارک‌آبی و شهربازی وجود دارد که ساعت‌ها می‌تواند آنان را سرگرم کند. برای آخر هفته‌ها، علاوه بر این همه جاذبه، جنگ‌شادی نیز برگزار می‌شود و لذت بازدید از ناژوان را دوچندان می‌کند. نکته قابل توجه درباره پارک ناژوان این است که این مجموعه توانسته تمام گروه‌های سنی، از کودک تا سال‌خورده را به‌خود جذب کند و نیازهای آنان را پاسخ دهد. مجموعه‌ ناژوان به‌دنبال یک الگوی تفریحی سالم و خانوادگی است و خوشبختانه توانسته نقش مثبت و قابل‌توجهی را در فرهنگ‌سازی مردم نسبت به تفریحات سالم داشته باشد.

امید چپریان -کارشناس گردشگری

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

مسجد شیخ لطف الله

تورهای گردشگری از مساجد تاریخی و معماری مراکز مذهبی اصفهان

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: گردشگران و مسافران …