خانه / دانستنی های گردشگری / اطلاع از ترافیک و وضعیت راه ها

اطلاع از ترافیک و وضعیت راه ها

بهترین منابع خبری برای اطلاع از ترافیک و وضعیت راه های شهری و بین شهری

بیش از یک دهه است که برای کاهش ترافیک، راه‌حل‌های بسیاری ارائه می‌شود. از جمله این راه‌حل‌ها می‌توان به افزایش کیفیت حمل‌ونقل عمومی، استفاده از خودروهای اشتراکی و ایجاد راه‌های بسیاری برای دور زدن شهرها و عدم ورود به ترافیک شهری اشاره کرد. اما مشکلات از جایی آغاز شد که با افزایش تعداد خودورهای شخصی به کارگیری روش‌های هوشمندانه برای کاهش ترافیک به فراموشی سپرده شد. اکنون معضل آلودگی هوا رسیدگی به راه‌حل‌های کاهش ترافیک و هم‌فکری جهت مدیریت بهینه شهری را ملزم کرده و مدیران و تصمیم‌گیران جهانی را به همکاری طلبیده است.
ترافیک پدیده ای است که با جابجایی انسان، حیوان، اشیا از مکانی به مکان دیگر رخ می دهد. مهندسی ترافیک یکی از گرایش های راه و ترابری در مهندسی عمران می باشد که در مورد برنامه ریزی های طراحی هندسی، عملیات ترافیک راه ها، بزرگراه ها، خیابان ها، پایانه ها و کاربری اراضی مجاور و ارتباط آنها با سیستم ترافیک بحث می کند. این علم همان طور که نامش پیداست با مدیریت و کنترل ترافیک در ارتباط می باشد و به بررسی روابط در میان وسایل نقلیه و شبکه های ارتباطی در جهت رسیدن به مقصد در بازه زمانی کوتاه تر و تردد راحت تر و توام با ایمنی می پردازد.

مرکز مدیریت راههای کشور از آذرماه سال ۸۷ با هدف بهینه سازی بهره برداری از راههای کشور و حداقل نمودن تاخیر در جریان ترافیک جاده ای شکل گرفت. این مرکز که سالها عنوان “اطلاعات راهها” را یدک می کشید مسئولیت اولیه اطلاع رسانی از وضعیت راههای کشور را بعهده داشت که این وظیفه را بکمک نیروهای متعهد و مجرب خود در قالبی سنتی اما موثر در سطح ادارات کل راه و ترابری سراسر کشور و همچنین در سطح ستاد در حوزه ایمنی ترافیک دنبال می نمود. از سال ۸۵ حرکت جدیدی در سازمان در زمینه شکل گیری مرکز مدیریت اطلاعات راهها و نوین سازی سامانه ها شکل گرفت که در همین چارچوب، اختصاص فضای مناسبی در ساختمان شماره ۳ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در دستور کار قرار گرفت تا جایی که مرکز فعلی مدیریت راههای کشور در همین فضا در حال فعالیت می باشند. با اینحال، هدف اولیه از شکل گیری و بهره برداری از مرکز، متمرکز بر توسعه فنآوریها و تا حدودی مدیریت اطلاعات ترافیک بود و مدیریت عملیات جاده ای محور فعالیتهای مرکز بحساب نمی آمد.
با ارتقاء سطح فعالیتهای مرکز به حوزه “مدیریت ترافیک جاده ای” و تغییر نام مرکز از مرکز اطلاعات راهها به “مرکز مدیریت راهها” ضرورت تدوین روالهای عملیاتی و وارد شدن به عرصه مدیریت ترافیک جاده ای با استفاده از بانکهای داده موجود سازمان، فنآوریها و زیرساختهای ارتباطی و در سایه ارتباط تنگاتنگ با پلیس راه کشور در دستور کار مرکز قرار گرفت.

اجزاء سامانه جامع اطلاع رسانی ” ۱۴۱″

۱. بخش گویای سامانه جامع اطلاع رسانی ۱۴۱
۲. بخش پیامک سامانه جامع اطلاع رسانی ۱۴۱
۳. بخش پایگاه اطلاع رسانی ۱۴۱
۴. بخش نرم افزار کاربردی تلفن همراه ۱۴۱
۵. بخش ارسال نظرات کاربران

روش‌های اطلاع‌رسانی به شرح زیر می‌باشد:

۱- تلفن گویای ۱۴۱ و یا ‏۸۸۹۲۵۲۵۲
از این طریق آخرین وضعیت راه‌های کشور به طریق گویا و نمابر قابل دریافت است.
۲- سامانه ۱۰۰۰۱۴۱
از این سامانه جهت ارسال پیامک‌ها به مردم جهت انتخاب کوتاهترین مسیر برای سفر و اطلاع از وضعیت راه‌های کشور استفاده می‌شود.
۲-۱- با ارسال نام شهر مبدا و نام شهر مقصد (بصورت مبدا –نقظه– مقصد ، مثال(تهران.مشهد) ) از طریق پیامک به شماره ۱۰۰۰۱۴۱ اطلاعات مربوط به فاصله مبدا تا مقصد شامل کیلومتر و شهرهای بین مسیر اعلام می‌شود.
۲-۲- با ارسال عدد ۱۴۱ از طریق پیامک به شماره ۱۰۰۰۱۴۱ هموطنان گرامی می‌توانند از آخرین وضعیت راه‌های کشور مطلع شوند.
۳- سایت www.141.ir
این سایت شامل امکانات زیر می‌باشد:
– اطلاع‌رسانی از آخرین وضعیت ترافیکی راه‌ها، محدودیت‌های تردد، کارگاه‌های جاده‌ای، وضعیت انسدادها، رخدادهای جاده‌ای و آب و هوا
– انتخاب کوتاهترین مسیر با تعیین مبدا و مقصد و نمایش شهرهای بین مسیر بر روی نقشه با امکانات موجود در مسیر شامل پمپ‌بنزین، تعمیرگاه، رستوران و…
– نقشه راه‌های کشور با نمایش سرعت و روانی ترافیک
۴- سامانه ۲۰۰۰۱۴۱
این سامانه با دریافت انتقادات و پیشنهادات مردم از طریق پیامک در حوزه فعالیت‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، پاسخگوی نیازهای کاربران راه‌های کشور می‌باشد.
برای ارسال نظرات و پیشنهادات در خصوص وضعیت راه‌های کشور می‌توانید با شماره پیامک ۲۰۰۰۱۴۱، پیام خود را ارسال کنید.

شرکت کنترل ترافیک تهران

شرکت کنترل ترافیک تهران به عنوان متولی طراحی و پیاده سازی سامانه های حمل و نقل هوشمند (ITS) و مدیریت ترافیک کلانشهر تهران در سال ۱۳۷۱ تأسیس شد.
ورود تکنولوژی و تجهیزات هوشمند و رشد روزافزون سامانه های هوشمند حمل ونقل برای کمک به مدیریت شهری و ترافیک، موجب افزایش دقت، کاهش هزینه ها و واقعی تر شدن آمار و اطلاعات شده است. سیستم های ثبت تخلف سرعت، چراغ قرمز، مسیر ویژه و سامانه های پلاک خوان از جمله تجارب موفق در حوزه حمل و نقل هوشمند شهر تهران است که تمامی این سامانه ها در شهر تهران توسط شرکت کنترل ترافیک در جهت دستیابی به اهداف ناشی از اجرای آنها از جمله روانسازی جریان ترافیک، افزایش ایمنی، کمک به محیط زیست و کاهش آلودگی هوا برنامه ریزی، نصب، اجرا و بهره برداری شده اند.
در حال حاضر در کلان‌شهر تهران ۴۸۹ تقاطع در ۴ منطقه عملیاتی (مرکز – شمال – غرب و جنوب) به سیستم هوشمند کنترل مرکزی مجهز می‌باشند. شهروندان در صورت مشاهده اختلال و یا خرابی چراغ‌های راهنمایی هوشمند، می‌توانند با شماره پنج رقمی ۸۷۵۰۰ تماس بگیرند و با اعلام کد چراغ راهنمایی مورد نظر، نوع مشکل را به صورت شفاهی برای اپراتورهای سامانه بیان کنند.

لازم به ذکر است که چراغ‌های راهنمایی هوشمند هر یک دارای کد اختصاصی می‌باشند که بر روی آن‌ها نصب شده است.

اکیپ‌های رفع خرابی چراغ‌های راهنمایی، در اسرع وقت مراجعه نموده و نسبت به رفع خرابی اقدام خواهد شد.

منبع : سیری در ایران

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

گردشگری در عصر مدرنیته | میدان امام و کوه صفه

اهمیت گردشگری در روزگار مدرنیته با گریزی به میدان امام علی رفیعی وردنجانی | تحریریه …