اخبار حوزه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

آسیاب تاریخی درده تیران افتتاح شد

آسیاب تاریخی درده تیران | رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تیران‌وکرون از افتتاح و آغاز به‌کار آسیاب تاریخی «درده» پس از عملیات مرمت و بازسازی این بنای تاریخی با حضور فریدون اله‌یاری مدیر کل و جمعی از مدیران اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و شهرستان و همچنین مهدی جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور خبر داد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تیران‌ و کرون، محسن مظاهری با اعلام این مطلب گفت:

این آسیاب قدیمی که متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است در کنار رودخانه فصلی مرغاب و یکی از عناصر تشکیل دهنده هسته تاریخی شهر تیران بوده که در مجاورت آثاری همچون مسجد تاریخی خان و حمام تاریخی ملک‌السلطان بنا شده است.

او افزود: این آسیاب تاریخی که در دهه‌های گذشته بر اثر فرسایش و بلااستفاده بودن در خاک مدفون شده بود، در سال ۱۳۹۷ توسط استادان مرمت‌کار و با نظارت کارشناسان اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان و با حمایت شهرداری، عملیات مرمت آن آغاز شد.

آسیاب تاریخی درده تیران
مرمت و بازسازی آسیاب تاریخی درده تیران

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تیران‌وکرون ادامه داد:

عملیات نجات‌بخشی و آواربرداری که حدود ۳ سال به طول انجامید با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال انجام شد و پس از آن در سال گذشته عملیات احیاء، بازآفرینی و راه‌اندازی این اثر تاریخی با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیون ریال آغاز شد و در ابتدای سال جاری به اتمام رسید.

همچنین در ادامه آئین افتتاح این آسیاب تاریخی، با حضور مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و مدیر تشکل‌های اداره کل، از اعضای فعال انجمن دوستداران میراث و مرمت تیران کهن در راستای پاسداشت فعالیت حفاظتی و مرمتی آنها در پهنه شهرستان تقدیر و تجلیل شد.

اخبار حوزه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا