دسته بندی نشده

اقامتگاه بومگردی بای پید ِ آواز، خانه پدری

حتماً پیش آمده که ده ها بار جاده چالوس و مرزن آباد را پیموده باشید به امید سفری خوش در کنار دوستان و خانواده در محیط زیبای شمال و ساحل همیشه جذاب مازندران یا جنگل های سرسبز …

شاید دیده باشید جاده هایی را که در مسیر، راهشان را از شما جدا کرده اند ولی انتهایشان مشخص نیست …

مسیری باریک و پیچ در پیچ که شاید به سرزمینی رویایی ختم شود. جایی که در آن ابر و جنگل همدیگر را در آغوش کشیده اند و آب و آفتاب با هم رفاقتی دیرینه برقرار کرده اند. ولی باز شاید ترسی از اشتباه یا ترسی ظریف ناشی از ابهام و ناشناختگی در وجودتان اجازه نداده وارد این جاده ها شوید و این رویا را برای خود به خاطره ای بی نظیر تبدیل کنید. این بار برای شناخت یکی از این مسیرها و مناطق رویایی با ما همراه شوید.

روستای اواز از نظر موقعیت مکانی در بخش کوهستانی و در غرب شهر پول ( مرکز بخش و دهستان ) و در ۳۰ کیلومتر ی آن شکل و توسعه یافته است. روستای اواز از طرف ضلع غربی با کوهستان و از سمت شرق نیز با اراضی جنگلی و باغات همچنین از جانب جنوب به روستای چتن و در نهایت از سمت شمال به اراضی زراعی و باغات دشت نظیر محدود شده است.

اواز به معنای صدای آب است. رسیدن دو رودخانه در این منطقه به هم و شنیده شدن صدای آب، دلیل اصلی این نام گذاری است. البته سال ها پیش زمانی که خان روستا صاحب فرزند پسری می شود و نام او را ناصر می گذارد، روستا به ناصر آباد هم معروف می شود. بنای ییلاقی مجموعه اقامتی بای پید در سال ۱۳۷۳ توسط مرحوم فغان سینکایی ساخته شد. این بنا پس از مرمت و بازسازی کامل در سال ۱۳۹۵ توسط وراث مرحوم تبدیل به مجموعه اقامتی تفریحی بای پید (باغ پدر) شد. این مجموعه در انتهای بخش روستای اِواز درون دره، کنار رودخانه، رشته کوه های البرز و در میان باغ گیلاس فوق العاده منحصر به فردی به وسعت ۷ هزار متر مربع واقع شده است.

در این جاده های بی انتهای مسحور کننده، چه پایانی از این خوشتر که دمی را در مکانی دنج و قدیمی بیاسایید به دور از تمام مدرنیته های سرسام آور شهری … تا بوی کاهگل و نم باران مستتان کند و از غذاهای محلی کیفور شوید …

 در این مجموعه، غذاهای محلی ایرانی و منطقه توسط آشپزهای ماهر بومی در سه وعده اصلی صبحانه، ناهار، شام و دو میان وعده تهیه و طبخ می گردد. وعده صبحانه مجموعه بای پید شامل مواد اولیه طبیعی بوده که به صورت روزانه از خود روستا تهیه می شود. وعده ناهار و شام نیز طبق ذائقه ایرانی که شامل انواع کباب ها و خورشت های محلی ایرانی و منطقه بوده به میهمانان ارائه می شود.

بای پید به معنای خانه پدری کلبه ای است در میان باغ های گیلاس اواز و نام باغ پدری بر آن گذاشته شد و در اختیار میهمانان قرار گرفته است. در این اقامتگاه جنگلی پذیرایی همه وعده های غذایی با غذای محلی برای میهمانان تهیه می شوند.

آدرس : جاده چالوس، بعد از مرزن اباد، کیلومتر ۲۰ جاده دواب، دشت نظیر، روستای اواز

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا