خانه / معرفی آثار تاریخی / با تاریخ «پایتخت مفرغ کشور» اینجا آشنا شوید

با تاریخ «پایتخت مفرغ کشور» اینجا آشنا شوید

بروجرد را پایتخت ورشو یا مفرغ کشور می نامند. پیشنهاد ما این است که اگر در این گرمای تابستان به این شهر خوش آب و هوا سفری دارید، علاوه بر حظ بردن از خنکای طبیعت، به دیدن زیبایی های تاریخی این شهر باستانی هم بروید. خانه تاریخی کمال الدین طباطبایی یا موزه اسناد مردم شناسی.

 بنای تاریخی که با نام خانه حاج آقا کمال الدین نبوی طباطبایی (خانه فرهنگ سابق در بروجرد) در فهرست آثار ملی با شماره  ۳۷۶۶ به ثبت رسیده و مربوط به حدود ۱۸۰ سال پیش است و در طول این سال ها دستخوش تغییرات و مرمت های فراوان شده است،

بنا همانند بسیاری دیگر از خانه های ساخته شده به سبک و سیاق خود در محدوده بافت تاریخی بروجرد متعلق به دوره قاجاریه است که در برخی قسمت ها الحاقات ایجاد شده چه به صورت احداث فضاها یا انجام مرمت هایی در سطوح متفاوت در سال های بعد تا به امروز صورت پذیرفته است.

درون گرایی و احترام به حریم خانواده از خصوصیات منحصر به فرد معماری اصیل ایرانی است که این بنا نیز یکی از نمونه های بارز این موضوع است. برای دسترسی به فضای داخلی بنا با عبور از دالانی به حیاط دل گشای آن می رسیم. گرداگرد حیاط به جز نمای بخش اصلی به فرم طاق نما همراه با تزیینات متنوع آجرکاری و کاشی معقلی شکل گرفته است. بنا شامل سه طبقه ساختمان، حیاط اندرونی و دارای ورودی حیاط است که تمامی طبقات به صورت قرینه هستند و با استفاده از عناصر پنج دری، ارسی و درب و پنجره های ساده از یکدیگر متمایز می گردند.

طبقه همکف دارای دو شبستان در طرفین است که در کنار هر کدام دو فضای طویل با عرضی کم وجود داشته و در نهایت فضای شاه نشین مانند در مرکز آن شکل گرفته است.

وجود این فضای شاه نشین در دو بخش به صورت اندرونی و بیرونی عینا در دو طبقه فوقانی دیگر و با اندکی تغییرات تکرار شده است.

صنایع دستی موجود در موزه

این صنایع شامل سماورها، تنگ ها، سینی ها، قوری ها، قاب های استکان و لیوان، گلدان، چراغ های گردسوز و زنبوری و … که جنس آنها از مس و برنج و ورشو است و تعداد زیادی از آنها به دست هنرمندان نام آور و توانای بروجرد قلم کاری شده است، همچنین تعدادی لباس محلی، یک چادر عروس که مربوط به دوره قاجاریه است، چندین صندلی دست ساز ساخت بروجرد، چندین عکس که مربوط به بیش از ۸۰ سال پیش است (عکس هایی از شهر بروجرد و نحوه پوشش آنها در سال ۱۳۳۲ قمری)، اسناد خطی، ۳ درب چوبی زیبای قدیمی، نقشه ای از شهر بروجرد در دوره قاجاریه که توسط روس ها تهیه شده است و زیور آلات شامل گردنبندهای نقره  و … قفل های فولادی دست ساز قدیمی، سفال ها  و بسیاری دیدنی های دیگر …

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در اصفهان

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌ تاریخی در اصفهان

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در اصفهان مراتب ثبت ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در …