معرفی آثار تاریخی

با سومین دیدنی برتر دنیا در سال ۲۰۱۸ آشنا شوید

هنگامی که سخن از بهترین و متفاوت ترین جاذبه های دنیا به میان می آید هر کدام از ما می توانیم بلافاصله به برج ایفل، دیوار چین، برج کج پیزا، تاج محل و یا صدها جاذبه دیگر اشاره کنیم؛ اما تنها با قدری جستجو در میان کشورهای مختلف دنیا، خواهیم دید دیدنی های منحصر به فرد دنیا ورای تصور ما هستند و حتا در سرزمین های دوری مانند پرو، می توان دیدنی های اعجاب انگیزی مانند ماچوپیچو را پیدا کرد. وضعیت به گونه ای است که هر چه زمان بیشتری بگذاریم، با جاذبه های بیشتر و متفاوت تری رو به رو می شویم که کار ما را برای پیدا کردن «برترین ها» دشوار می کند. از همین رو یکی از بهترین منابع برای لیست کردن خاص های دنیا، رجوع به آمار و ارقام و رضایت گردشگران است.

امروز چشمان‌تان را به ما بسپارید تا با هم به سراغ یکی از خارق العاده ترین جاذبه های جهان به انتخاب گردشگران برویم؛ ساختمانی با معماری شگفت انگیز که در دل آن آثاری از هنرمندان ایرانی هم خواهید دید. جالب آن که برای رسیدن به این جاذبه قرار نیست راه دور و درازی را طی کنیم، چرا که در یکی از همین کشورهای همسایه قرار دارد. مقصد ما مسجد شیخ زاید ابوظبی است، مسجدی که چند سال پیاپی در میان لیست برترین دیدنی های دنیا جای گرفته و با معماری اسلامی و مدرنش، از نگاه برخی در زیبایی با تاج محل هند قابل قیاس است. اگر برای آشنایی بیشتر با مسجد متفاوت شیخ زاید آماده اید، همراه ما به ابوظبی بیایید.

آشنایی با مسجد شیخ زاید | Sheikh Zayed Mosque

مسجد شیخ زاید ابوظبی یکی از مکان هایی است که باید بدون معطلی برای بازدیدش اقدام کنید؛ ساختمانی با شکوه و زیبایی منحصر به فرد که نمونه اش را در هیچ نقطه دیگری از کره زمین پیدا نخواهید کرد. شیخ زاید، ویژگی های بسیاری دارد که آن را به مکانی متمایز از دیگر جاذبه های مشهور دنیا بدل می کند و بی شک نخستین دلیل، محبوبیتش در میان گردشگران و انتخاب به عنوان سومین دیدنی برتر دنیا در سال ۲۰۱۸ است.

هنگامی که مسجد شیخ زاید را از رو به رو نگاه می کنید، پیش از هر چیز سه گنبد پیازی بزرگ و دو مناره را در اطرافش خواهید دید که همگی از مرمر ساخته شده اند. البته اشتباه نکنید، اگر قدری جلوتر بروید، خواهید دید که این مجموعه ۱۲ هکتاری، به صحن و سرای وسیعی مجهز است که از اطراف با ۸۲ گنبد کوچک و بزرگ احاطه شده است. از میان صحن منقوش به گل های بزرگ زنبق و لاله بگذرید تا روی دیگر زیبایی مسجد شیخ زاید را کشف کنید. هنگامی که پا به شبستان این مسجد خاص بگذارید، به کل تمام ابهت و زیبایی که تا به حال از این سازه دیده بودید را فراموش خواهید کرد چرا که این جا شکوه، معنای تازه ای می یابد. رنگ و نقش فرش دستبافت ایرانی مسجد که بزرگترین در دنیاست و لوستر عظیم آن، از جمله ویژگی های خاصش هستند.

همان طور که احتمالا تا به این جا متوجه شده اید، مسجد شیخ زاید در شهر ابوظبی، پایتخت کشور امارات متحده عربی قرار دارد و بزرگترین مسجد این شهر کویری است. مسجد شیخ زاید می تواند به راحتی بیش از ۴۱ هزار نمازگزار را در خودش جای دهد و از این رو یک مکان مرکزی برای گردهمایی مسلمانان به هنگام برگزاری نمازهای جمعه و اعیاد مختلف، محسوب می شود. ساخت این مسجد در سال ۱۹۹۶ میلادی کلید خورد و از آن جا که به فرمان خلیفه کشور، زاید بن سلطان آل نهیان بنا شده بود، مسجد «شیخ زاید» نام گرفت. در نهایت در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۰۷ میلادی ساخت این مسجد زیبا به اتمام رسید.

مسجد شیخ زاید در کنار وسعت بی نظیر و معماری خاص، ویژگی های مختلف دیگری دارد. این مسجد به طور مثال روزانه برنامه ها و رویدادهای مختلفی را میزبانی می کند و در کنار بازدید عمومی، زمانی را به برپایی نماز جماعت اختصاص می دهد. همچنین در این مسجد کتابخانه ای بی نظیر وجود دارد که نسخ خطی و ارزشمندی از زبان های مختلف را در مجموعه خود جای داده است. از دیگر نکات جالب توجه درباره مسجد شیخ زاید آن است که برای ساختش هزینه ای در حدود ۲ میلیارد درهم (۳۶۰۰ میلیارد تومان) صرف شد!

اگر برای آشنایی بیشتر با مسجد شیخ زاید کنجکاوید و مایلید از جزییات شکوه این سازه بیشتری بدانید، همراه ما بمانید…

معماری مسجد شیخ زاید

از ابتدا قرار بود مسجد شیخ زاید به سازه ای نمادین در کشور امارات و کل دنیا بدل شود و از این رو محل ساخت مسجد اهمیت ویژه ای داشت. به این ترتیب برای ساخت مسجد، ورودی شهر جزیره ای ابوظبی را در نظر گرفتند تا با ورود از هر یک از سه پل منتهی به جزیره، به راحتی بتوان مسجد شیخ زاید را پیدا کرد.

در ساخت مسجد شیخ زاید از معماری ایرانی، مغولی و هندی-اسلامی بهره گرفته شده و در طراحی بخش های مختلف، از بناهای شاخص این سرزمین ها الهام گرفته شده است. طراحی مسجد شیخ زاید بر عهده یوسف عبدلکی (Yousef Abdelky) بود و ساخت آن را شرکت صنعتی و ایتالیایی سالینی امپرگیلو (Salini Impregilo) در دست داشت. با نگاهی به معماری خاص این ساختمان، بیش از هر چیز جزییات منحصر به فرد و ترکیب یکپارچه آن ها جلب توجه می کند. یعنی در مجموع هر عنصر معماری در مسجد شیخ زاید با چنان دقتی در کنار دیگر عناصر قرار گرفته که نه تنها منحصرا زیباست بلکه در ساخت تصویری یکپارچه و چشمگیر هم نقش دارد.

از جمله نکاتی که تمایز مسجد شیخ زاید را در معماری بنا پر رنگ می کند، رنگ سفید و یک دست آن است که به سبب وجود مرمر اعلاست. این سنگ مرمرها که از کشور مقدونیه وارد شده اند، در کیفیت حرف اول را می زنند و در معماری و مجسمه سازی بسیار مورد توجهند. البته در کل برای ساخت مسجد شیخ زاید استفاده از مصالحی را در اولویت قرار دادند که نه تنها برای طراحی مسجد مناسب که بسیار بادوام بودند. از آن جمله می توان به طلا، سنگ های نیمه قیمتی، بلور و سرامیک اشاره کرد. در نهایت هنرمندان و مواد اولیه از کشورهای سرتاسر دنیا گرد هم آمدند و نتیجه همکاری ۱۱ ساله آن ها به زیباترین شکل ممکن به دست آمد. از جمله کشورهایی که در این زیبایی به نحوی سهم دارند می توان به هند، ایران، ایتالیا، آلمان، مصر، ترکیه، مراکش، پاکستان، مالزی، چین، انگلیس، نیوزیلند و جمهوری مقدونیه اشاره کرد.

 ابعاد مسجد شیخ زاید ۴۲۰ در ۲۹۰ متر است و در مجموع مساحتی در حدود ۱۲ هکتار را در بر می گیرد. ارتفاع ساختمان از کف تا سقف برابر با ۳۳ متر است و همان طور که گفته شد می تواند بیش از ۴۱ هزار نفر را در خود جای دهد. تنها سالن اصلی مسجد، گنجایشی ۷ هزار نفری دارد و همچنین دو سالن کوچکتر مسجد هر کدام می توانند ۱۵۰۰ نفر را در خود جای دهند. بد نیست بدانید یکی از این سالن های کوچک، به خانم ها اختصاص دارد و باقی بخش ها مردانه هستند!

برخی از نکات جالب معماری مسجد شیخ زاید عبارت اند از:

  • – با نگاه به مناره های مسجد می توان ترکیبی از معماری عثمانی، فاطمی و مملوک را دید که به شکلی چشمنواز، هنر وسیع و متنوع جهان اسلام را در یک جمع بندی زیبا ترکیب کرده است.
  • – برای تزیین شبستان مسجد، از مرمر چند رنگ در کنار تکنیک های پیچیده مهندسی به نحوی بی سابقه استفاده شده است.
  • – ستون های مسجد شیخ زاید، برخلاف ستون های معمول در معماری اسلامی که تنها در بخش بالایی مزین به تاج هستند، در بخش پایینی خود نیز تاج دارد.
  • – در تزیین مسجد، برای خلق طرح های اصیل هنری، اولویت را بر استفاده از رنگ ها گذاشتند. به این ترتیب رنگ دیوارها، ستون ها و فرش ها به زیبایی در کنار هم نشسته اند و از مسجد، یک سمفونی رنگ و سایه ساخته اند.
  • – جالب آن که در مسجد شیخ زاید، تقارن و تکرار طرح های سنتی هنر اسلامی را با استفاده از شیوه های مدرن و در شکلی جدید به تصویر کشیده اند. به طور مثال در بخش های شیشه کاری، موزاییک کاری، حکاکی ها و شیشه های ساب‌پاشی شده این موضوع را خواهید دید.

در ادامه برای شناخت هر چه بهتر معماری چنین مجموعه وسیعی، به تک تک اجزای شاخص مسجد سر می زنیم و آن را از نزدیک می بینیم.

بخش های مختلف مسجد شیخ زاید

در این جا به تک تک بخش های مسجد می رویم و آن ها را از نزدیک می بینیم:

گنبدهای مسجد شیخ زاید

در کل مسجد شیخ زاید ۸۲ گنبد دارد که در ۷ سایز مختلف ساخته شده اند و بزرگترین آن ها درست در وسط مجموعه قرار دارد. ارتفاع و قطر این گنبد به ترتیب برابر با ۸۵ و ۳۲٫۲ متر است و از داخل مسجد، رو به روی محراب دیده می شود. تمام گنبدها شکلی پیازی و روکشی مرمین دارند و در انتها مانند تمام گنبدهای مساجد سنی، به هلال ماهی ختم می شوند. این هلال های ماه از سرامیک های طلایی رنگ ساخته شده اند. اگر به هر گنبد دقت کنید در پایین و دورتادور هر یک مجموعه ای از پنجره های کشیده، خواهید دید که در واقع با اجازه ورود نور طبیعی، روشنایی داخل مسجد و شبستان را تامین می کنند.

اگر پا به درون مسجد بگذارید، داخل هر گنبد مجموعه ای از نقوش سنتی مراکشی را خواهید دید که با استفاده از ترکیبی به نام (GRG) که نوعی گچ مستحکم است، پدید آمده اند. همچنین در پایین دایره هر گنبد، یک ردیف طلایی از آیه های قرآن دیده می شود.

علاوه بر گنبدهای مرمرین مسجد، ۱۴ گنبد سبز و شیشه ای و کوتاه نیز در ورودی های مسجد شیخ زاید خواهید دید. این گنبدها در واقع سقف وضوخانه های زیرزمینی زنانه و مردانه هستند، به این ترتیب شما می توانید از روی زمین و از بالا، این گنبدها و بخش داخلی وضوخانه ها را تماشا کنید. جالب است بدانید که این گنبدها از جمله مهم ترین عناصر در طراحی باغ اسلامی مسجد محسوب می شوند.

گلدسته های مسجد 

سال های سال است که گلدسته ها در کنار گنبد، یکی از مهم ترین ارکان معماری اسلامی محسوب می شوند. به همین دلیل است که گلدسته های مسجد شیخ زاید ابوظبی نیز در نوع خود بی نظیر هستند. در کل این مجموعه ۴ گلدسته بلند دیده می شود که ارتفاع هر یک از آن ها به ۱۰۶ متر می رسد و از ۳ شکل هندسی مختلف تشکیل شده است. این اشکال هر یک از دل تاریخ معماری اسلامی بیرون آمده اند که عبارت اند از:

  • نخستین بخش، مربعی است که پایه گلدسته ها را تشکیل می دهد و از معماری عربی مراکشی، آندولسی و مملوکی برگرفته شده است.
  • بخش دوم مناره ها از مربع به هشت ضلعی تغییر شکل می دهد که از دوره مملوکی گرفته شده است.
  • بخش انتهایی و سوم گلدسته نیز در نهایت به شکل استوانه در می آید که از معماری دوره عثمانی کاربرد داشت.

پس از این بالای هر گلدسته یک بخش فانوسی شکل می بینید که از موزاییک های شیشه ای و طلایی خلق شده و برای آن از روی عناصر معماری دوره فاطمی الگو گرفته اند.

صحن مسجد شیخ زاید

 از جمله بخش هایی که در مساجد جامع سرتاسر دنیا می توان یافت، صحن هاست. صحن ها معمولا شکلی مربعی یا مستطیلی دارند و در مراسم خاص مذهبی و به هنگام اجتماعات بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. به طور مثال در روزهای ماه مبارک رمضان، جشن عید فطر و عید قربان از جمله اوقاتی است که از صحن مسجد شیخ زاید استفاده می شود. این صحن می تواند ۳۱ هزار نفر را در خودش جای دهد و وسعتی برابر با ۱۷۴۰۰ متر مربع دارد.

اگر در یک روز خلوت به مسجد شیخ زاید رفته باشید، می توانید به خوبی نقوش کف صحن را ببینید. در پس زمینه سفید و مرمرین، طرح های رنگی و گل دار حاشیه صحن مسجد، بسیار قابل توجه است. بد نیست بدانید خالق این طراحی های گل دار، هنرمندی انگلیسی به نام کوین دین (Kevin Dean) است. کوین برای طراحی صحن مسجد شیخ زاید از جمله گل هایی استفاده کرده که به طور معمول در خاورمیانه رشد می کنند. بنابراین با بررسی طرح های کف صحن، می توانید گل های لاله، زنبق و سوسن را مشاهده کنید.

محراب مسجد شیخ زاید

محراب یکی دیگر از عناصر اساسی و خاص معماری اسلامی است که به صورت قرینه و درست در میان دیوار ساخته می شود. همان طور که می دانید محراب ها را به گونه ای می سازند که رو به سوی کعبه باشند و محلی است که پیشنماز در آن جا به اقامه نماز مشغول می شود.

محراب مسجد شیخ زاید با الهام از آیه پانزدهم سوره محمد ساخته شده است. در این آیه معروف به وصف رودهای مختلف بهشت پرداخته شده و گفته شده است که نوعی از آن ها، رودهای عسل هستند. هنگامی که به محراب مسجد شیخ زاید نگاه کنید، متوجه نوارهای پیچان و طلایی رنگ روی دیوار خواهید شد که تمثالی از رودهای عسل بهشتی هستند.

ردیف موزاییک های طلایی محراب به گونه ای مواج و متناوب در کنار هم قرار داده شده اند که گویی حرکت جریانی از عسل را نشان می دهد. جالب آن که سال هاست محراب ها را نیم دایره ای می سازند چرا که این ساختار به پخش شدن صدای پیشنماز در مسجد کمک می کند و به این ترتیب نمازگزاران به راحتی می توانند صدای او را بشنوند.

منبر مسجد شیخ زاید

همان طور که می دانید منبر جایی است که امام جماعت برای سخنرانی به روی آن می رود. منبر مسجد شیخ زاید را می توانید درست در سمت راست محراب مشاهده کنید. منبری چوبی با ۱۱ پله که ارتفاع مناسب را برای پیشنماز فراهم می کند تا بر همگان تسلط کافی داشته باشد و بتواند صدای خود را به آن ها برساند.

اگر شرایط آن را داشته باشید که تا نزدیکی منبر مسجد بروید، بر روی آن طرح و نقش هایی گلدار خواهید دید که حکاکی شده اند. همچنین متوجه خواهید شد که منبر از چوب سدر ساخته شده و برای تزیین بدنه آن از مروارید، طلای سفید و موزاییک شیشه ای استفاده شده است. با کمی دقت، می بینید منبر مسجد شیخ زاید بر خلاف منبرهای مرسوم در ایران، سقف گنبدی کوچکی دارد که بر بالای آن هلال ماهی به چشم می خورد.

فرش مسجد شیخ زاید | بزرگترین فرش دستباف دنیا

هنگامی که پا به شبستان و بخش های داخلی مسجد شیخ زاید بگذارید، با فرشی بسیار بزرگ و نفیس غافلگیر خواهید شد. این فرش که اثری از طراح و بافندگان ایرانی است، بزرگترین فرش دستباف دنیاست و مساحتی برابر با ۵,۷۰۰ متر مربع دارد! جالب است بدانید ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ هنرمند ایرانی به مدت دو سال در سه کارگاه بزرگ در روستاهای اطراف نیشابور، بر روی این فرش زحمت کشیدند تا به سرانجام رسید.

۷۰ درصد از الیاف بزرگترین فرش دستباف دنیا از پشم و ۳۰ درصد آن، از پنبه تشکیل شده که در مجموع وزنی برابر با ۳۸ تن داشتند. این فرش بی نظیر، از ۲٫۲ میلیارد گره تشکیل شده است، وزنی در حدود ۱۲ تن دارد و در طرح های رنگارنگش، ۲۵ رنگ متفاوت به چشم می خورد.

طراحی و مدیریت کار بر روی فرش مسجد شیخ زاید، به عهده هنرمند ایرانی دکتر علی خالقی قرار داشت. این هنرمند همدانی ۸ ماه تمام برای طراحی فرش زمان صرف کرد. اگر نگاهی به رزومه این هنرمند بیندازید، خواهید دید به غیر از بزرگترین فرش دستباف دنیا، دومین و سومین رکورد فرش های بزرگ و دستباف دنیا نیز به این فرد و مجموعه اش تعلق دارد.

برای انتقال بزرگترین فرش دستباف دنیا، تکه های فرش را با دو هواپیما به مسجد ابوظبی رساندند و تعدادی از هنرمندان نیز همراه فرش ها اعزام شدند. در نهایت این قطعات درون مسجد به یک دیگر وصل شدند. بد نیست بدانید برای بافت این فرش منحصر به فرد، ۳۰ میلیون درهم امارات (معادل ۶۷,۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان) هزینه شد.

لوسترهای مسجد شیخ زاید | یکی از بزرگترین های دنیا

پس از خیره شدن به فرش زیر پا، حالا سرتان را بالا بگیرید و از دیدن لوسترهای خارق العاده مسجد کیف کنید. در مسجد شیخ زاید ۷ لوستر کریستالی از برند مشهور فاستیگ (Faustig) به چشم می خورد که بزرگترین آن درست در میان شبستان مسجد قرار دارد. این لوستر با وزن حدودا ۱۲ تنی اش یکی از بزرگترین لوسترهای دنیا نیز محسوب می شود. نکته جالب آن که قطر و ارتفاع این لوستر به ترتیب برابر است با ۱۰ و ۱۵ متر و برای خریدش هزینه ای ۳۰ میلیون درهمی (معادل ۶۵,۱۹۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان) شده است.

دو نمونه کوچک تر از همین لوستر در شبستان اصلی به چشم می خورد که وزن آن ها در حدود ۸ تن ارزیابی می شود. ۴ لوستر باقی مانده همگی طرحی مشابه دارند؛ اما به رنگ آبی هستند و در ورودی راهروی مسجد واقع شده اند. وزن هر یک از این لوسترها به ۲ تن می رسد.

نکته قابل توجه درباره لوسترها آن است که همگی از فولاد ضد زنگ و برنج طلاکاری شده ساخته شده اند. در مجموع وزن طلای ۲۴ عیار به کار رفته در این لوسترها حدود ۴۰ کیلوگرم است. همچنین در تمام لوسترها، صفحاتی شیشه ای و مزین به نگین های سواروفسکی وجود دارد.

ستون های مسجد شیخ زاید

اگر در صحن مسجد شیخ زاید به گشت و گذار بپردازید، یکی از چیزهایی که به سرعت نظر شما را جلب خواهد کرد، ستون ها و طاق های زیبای مجموعه است. ستون های مرمرینی که به سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی چون لاجورد، عقیق قرمز، آمیتیست و … مزین شده اند و بر روی تنه خود اشکال گل داری را به نمایش گذاشته اند. اگر به این ستون ها خوب دقت کنید، سرستون های طلایی آن ها شما را به یاد درخت خرما می اندازند و این موضوع عجیبی نیست چرا که در واقع با الهام از این درخت کهن سرزمین های عربی ساخته شده اند.

 در مجموع ۱۰۹۶ ستون در اطراف طاق های مسجد شیخ زاید وجود دارد که همگی آن ها با حکاکی ها و منبت کاری های دست ساختی آراسته شده اند. در واقع پس از ساخت ستون ها، این هنرمندان بودند که در همین محل به تزیین ستون ها مشغول شدند.

بد نیست بدانید سبکی که هنرمندان برای منبت کاری ستون های مسجد شیخ زاید استفاده کردند، سبکی ایتالیایی است که با نام پیترا دورا (pietra dura) شناخته می شود و قدمتش به قرن شانزده میلادی برمی گردد. این سبک بعدها در قرن هفدهم به مغول ها رسید و مورد استفاده قرار گرفت و امروزه یکی از بهترین نمونه هایش را می توان در تاج محل به تماشا نشست.

علاوه بر ستون های موجود در صحن، ۹۶ ستون دیگر نیز در داخل مسجد دیده می شود که در گروه های چهارتایی در کنار هم قرار گرفته اند و در واقع وزن سه گنبد بزرگتر بنا را به دوش می کشند. ستون های درون شبستان نیز با لایه ای از مرمر سفید پوشیده شده اند که با مروارید مادر بر روی آن ها منبت کاری شده است. البته تزیینات این ستون ها اغلب در شهر دونگوان (Dongguan) چین ساخته شده و سپس به مسجد شیخ زاید ارسال شده اند.

استخرهای آینه ای مسجد شیخ زاید

یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد مسجد شیخ زاید، وجود استخرهای آب دور تا دور ساختمان است که تصویری آینه ای از طاق ها و ستون های بنا ایجاد کرده و به نوبه خود، شکوه مسجد را دوچندان می کند. وسعت تمام این استخرها برابر با ۷۸۷۴ متر مربع است و همگی در کف با کاشی های آبی پر رنگ و کم رنگ پوشیده شده اند.

طراحی های مرمرین مسجد

همان طور که اشاره شد یکی از خاص ترین ویژگی های مسجد شیخ زاید، وجود مرمر یک دست سفید در کل مجموعه است. جالب آن که این رنگ نمادی از خلوص و تقواست و البته هزینه زیادی برای مجموعه برداشته است، چرا که مرمرها را از راه دور و با هزینه ای گزاف تهیه کرده اند.

در کنار نمایه بیرونی و مرمرین بنا، باید بدانید داخل مسجد نیز از مرمر پوشانده شده است. دیوارهای مسجد همگی پس زمینه ای از مرمر سفیدند که با طرحی از گل های اطلسی نارنجی، صورتی و آبی آراسته شده است. این گل ها نیز همگی از جنس مرمر رنگی هستند و به صورت برجسته خلق شده اند. قسمت جذاب تر ماجرا آن جاست که گل ها نه تنها بر روی دیوار تمام نمی شوند، که دنباله‌شان تا روی زمین مسجد ادامه پیدا می کند. منتها طرح ها در این قسمت بزرگتر و مسطح می شوند.

 کتابخانه مسجد شیخ زاید

به هنگام بازدید از یک مسجد ممکن است انتظار هر چیزی را داشته باشیم، به غیر از کتابخانه! البته این موضوع درباره مسجد شیخ زاید که معماری و امکانات بی نظیری دارد، چندان دور از انتظار نیست. اگر به سوی مناره های شمالی مسجد بروید، می توانید کتابخانه مدرن و مجهز مجموعه را پیدا کنید. قسمت جالب ماجرا آن جاست که این کتابخانه خود درون یکی از مناره ها جای گرفته است. مناره هایی که همیشه در طول تاریخ محلی برای فراخواندن انسان ها به سوی نماز و امور معنوی بوده، این بار با ماموریتی یکسان و ظاهری مدرن تر، گردشگران سرتاسر دنیا را به سوی مطالعه و پژوهش فرا می خوانند. در واقع تنها با یک کتابخانه رو به رو نیستید، بلکه مجموعه غنی شیخ زاید فرصتی را فراهم کرده تا پژوهشگران و اندیشمندان از هر فرهنگ و سرزمینی، بتوانند در این جا به لذت مطالعه مشغول شوند.

نکته جالب درباره اهمیت نقطه قرارگیری کتابخانه آن است که این مکان عمومی از چهار طرف با پارکینگ های وسیع مجموعه احاطه شده و بهترین دسترسی را در اختیار علاقه مندان گذاشته است.

نورپردازی مسجد شیخ زاید

نورپردازی خاص مسجد شیخ زاید به گونه ای است که گویی روشنایی ماه را در شب های مختلف به تصویر می کشد. یعنی برای نورپردازی مسجد واقعا از ماه الهام گرفته اند به این ترتیب که در نخستین روزهای ماه که هلال ماه باریک است و نور چندانی ندارد، نورپردازی مسجد نیز ملایم و کم نور است. همین طور که روزها از پی هم می گذرند و ماه به شب چهاردهم خود نزدیک می شود، نورپردازی شبانه مسجد هم بیشتر و پرنورتر می شود.

بد نیست بدانید برای آن که چنین نورپردازی خلاقانه ای در مسجد شیخ زاید ایجاد شود، از ۲۲ برج نوری و تعداد مناسبی پروژکتور بهره گرفته اند.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

زینب شیرازی

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا