طبیعت گردی

برنجه، بلندترین آبشار آسیا/ شایعه یا واقعیت؟

آبشارها یکی از حیرت انگیزترین جلوه های طبیعت هستند که با استفاده از سقوط آب یکی از زیباترین نمایش ها را در طبیعت به راه می اندازند. آنها به عنوان یکی از تماشایی ترین جاذبه های طبیعی در هر گوشه ای از این جهان جای دارند و به عنوان یکی از پرطرفدارترین مقاصد طبیعت گردی از آنها یاد می شود.

طبیعت چشم نواز ایران نیز از این جلوه بی نصیب نمانده و تعدادی از زیباترین آنها را در خود جای داده است. آبشارهایی که هریک با ویژگی های منحصر به فرد خود گردشگران زیادی را به سوی خود می کشانند و لحظاتی خوش را در کنار خنکای آب به آنها هدیه می کنند. در مطالب زیر تعدادی از این آبشارها را به شما معرفی نمودیم:

حالا راهی استان لرستان می شویم که به سبب وجود آبشارهای فراوان شهرت بسیاری دارد و تعداد زیادی از آنها در گوشه گوشه ی آن به چشم می خورد. این آبشارها حال و هوای دیگری را به استان لرستان داده و آن را به یکی از مقاصد مناسب طبیعت گردی تبدیل نموده اند.

با هم به شهرستان الیگودرز می رویم و به دامان طبیعت قدم می گذاریم تا به آبشار برنجه برسیم…

آبشار برنجه/ جلوه ای شکوهمند در لرستان

در ۹۷ کیلومتری شهرستان الیگودرز منطقه ای به نام شول آباد واقع است که یکی از بلندترین آبشارهای ایران به نام آبشار برنجه در آن قرار دارد. این آبشار که با نام تاف نیز شناخته می شود از سه طبقه تشکیل شده است.

آبشار برنجه در تمام فصول سال آب دارد؛ آبی که آن را از چشمه هایی در بالادست خود تامین می کند. به دلیل کاهش بیش از حد آب در فصول غیر از بهار، از این آبشار به عنوان آبشاری فصلی یاد می شود اما بومیان منطقه همچنان بر دائمی بودن آن تاکید دارند.

برنجه، بلندترین آبشار آسیا/ شایعه یا واقعیت؟

با کمی جستجو در اینترنت متوجه می شویم که در بسیاری وبسایت ها از این آبشار با عنوان بلندترین آبشار آسیا و سیزدهمین آبشار بلند جهان یاد شده است. اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟

منطقه ای که آبشار در آن واقع است یکی از مناطق صعب العبور در استان لرستان می باشد، به همین دلیل اندازه گیری دقیق آبشار امری غیرممکن به نظر می رسد و باید به اندازه گیری های تقریبی اکتفا کرد. این اندازه گیری ها اعداد و ارقام مختلفی را بیان می کنند و به مقادیری از ۲۰۰ متر تا ۵۰۰ متر، ۷۵۰ متر و ۸۰۰ متر اشاره دارند.

هر کسی با نگاهی گذرا به آبشار برنجه متوجه ارتفاع زیاد آن می شود اما در هیچ یک از منابع معتبر جهانی نامی از آن به عنوان بلندترین آبشار آسیا و یا سیزدهمین آبشار جهان به چشم نمی خورد.

دیدنی ها و تفریحات

در سفر به آبشار برنجه می توانید فعالیت های زیر را انجام دهید و از تماشای جلوه های گوناگون مقصدتان لذت ببرید:

– پیک نیک

بافت کوهستانی و آب و هوای معتدل در بهار و تابستان باعث شده است تا پیرامون آبشار به یکی از تفرجگاه ها در بهار و تابستان تبدیل شود. در این میان وجود رودخانه دائمی و پرآب زز که از سر شاخه های عمده سد دز می باشد، علاوه بر اینکه محیطی مناسب برای پرورش ماهی را به وجود آورده، بر طراوت فضا نیز افزوده است و گردشگران را به این منطقه می کشاند.

– کوهنوردی

کوه برنجه با ارتفاع بالغ بر ۳۵۰۰ متر از سطح دریادر این منطقه واقع شده است و می تواند مقصد بعدی شما برای کوهنوردی، سنگ نوردی و یا صخره نوردی باشد و خاطره ای خوش را برایتان به ارمغان بیاورد. از ارتفاعات می توانید به تماشای حرم مطهر سه فرزندان امام موسی کاظم (ع) در همان نزدیکی بنشینید و از دیدن این چشم انداز نیز لذت ببرید.

یادتان باشد که در ماه اردیبهشت، در ارتفاعات کوه برنجه و به ویژه در محلی به نام سرپیا، گل های رنگارنگ و لاله های واژگون در انتظار شما هستند و یکی از زیباترین مناظر را پیش روی شما قرار می دهند. برای آشنایی با گل لاله واژگون در کارناوال بخوانید:

– روستای پیرامام

آبشار برنجه در نزدیکی روستایی به نام پیرامام قرار دارد که قدمت آن به چندهزار سال پیش باز می گردد. گشت و گذار در این روستا یکی از تفریحاتی است که بر لذت سفر می افزاید.

-آب تنی و آب بازی

خیس شدن در کنار آبشار به ویژه در فصل بهار و ابستان می تواند بسیار لذت بخش باشد پس کمی از وقتتان را به آب بازی و شیطنت های کودکانه اختصاص دهید و لحظاتی خوش بیافرینید.

-عکاسی

ثبت تصویر از زیباترین جلوه های طبیعت یکی از لذت بخش ترین کارهاست. آبشار برنجه و طبیعت پیرامون آن بهترین سوژه ها برای ثبت در دوربین عکاسی شما هستند پس دست به کار شوید!

پوشش گیاهی و جانوری

منطقه ای که آبشار در آن واقع است پوشش گیاهی متنوعی دارد و درختانی همچون گردو، انجیر وحشی، انگور وحشی، گلابی کوهی و زال زالک و تمشک را در خود جای داده است. حدود یکصد نوع داروی گیاهی منحصر به فرد  نیز در منطقه مشاهده می شود وحیواناتی چون خرس، گراز، گرگ، خرگوش، کبک و کلاغ در آن زندگی می کنند.

راه دسترسی

آدرس

استان لرستان، ۹۷ کیلومتری شهرستان الیگودرز، منطقه ززوماهرو، روستای پیرامام

راه دسترسی

به شهرستان الیگودرز بروید و در محور الیگودرز به شول آباد مسیرتان را ادامه دهید تا به فرعی پیر امام برسید. با ورود به فرعی و رسیدن به روستا از اهالی سراغ آبشار را بگیرید و به سوی آن بروید.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

بهاره فلاح

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا