معرفی نقاط گردشگری جهان

بزرگترین جشنواره زمستانی جهان

جشنواره زمستانی یخ و برف هاربین چین بزرگ‌ترین جشنواره زمستانی بین‌المللی است که هر سال برگزار می‌شود و میلیون‌ها نفر بازدید کننده دارد.

جشنواره‌ های زمستانی یکی از رویدادهای محبوب در بیشتر نواحی و کشورهای سردسیر است و فرصتی برای هنرنمایی مجسمه‌سازان ماهر و طراحان خلاق نیز محسوب می‌شود. همچنین این جشنواره‌ها فرصت خوبی برای جذب تعداد زیادی از گردشگران و افزایش درآمد گردشگری فراهم می‌کنند و محل برگزاری آن‌ها بهترین مقصد برای گردشگری زمستانه است. جشنواره بین‌المللی مجسمه‌های یخی و برفی هاربین چین یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای زمستانی در جهان است که در سال گذشته میلادی ۱۸ میلیون نفر بازدیدکننده و ۴٫۴ میلیارد دلار درآمد داشته است.

این جشنواره زمستانی هر سال در شهر هاربین در ایالت هیلونگ‌‌ جیانگ چین از تاریخ ۵ ژانویه (۱۵ دی) به مدت یک ماه برگزار می‌شود و بزرگ‌ترین مجسمه‌های یخی جهان در آن خلق می‌شود. در ضمن چنانچه هوا مساعد باشد، نمایشگاه‌های جشنواره زودتر از تاریخ ذکر شده کار خود را آغاز می‌کنند و پس از پایان جشنواره نیز مدت کوتاهی به کار خود ادامه‌ می دهند. دمای هوا در زمستان هاربین به منفی ۱۶٫۸ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد.

محل‌های برگزاری جشنواره

این جشنواره که در طول برگزاری آن سطح شهر پر از مجسمه‌ یخی می‌شود و منظره جالبی پیدا می‌کند، در دو محل اصلی یعنی پارک سان آیلند (Sun Island) یا جزیره خورشید و پارک آیس اند اسنو ورلد هاربین (Ice and snow world) به معنی دنیای یخ و برف برگزار می‌شود. سان ایلند ناحیه‌ای تفریحی روبروی رود سونگ هوا (Songhua River) است که در طول جشنواره به نمایشگاهی از مجسمه‌های یخی تبدیل می‌شود.

آیس اند اسنو ورلد دومین محل برگزاری جشنواره است که شب‌ها پذیرای گردشگران است و در آن ساختمان‌های یخی با اندازه‌های واقعی که با تکه‌های یخ با ضخامت بین ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر ساخته‌ شده‌اند، با نورپردازی زیبا خودنمایی می‌کنند. تکه‌های یخ مورد استفاده برای ساخت این ساختمان‌ها از رود سونگ هوا برداشته می‌شود و چینی‌ها قبل از آغاز رسمی جشنواره، این رویداد بزرگ را جشن می‌گیرند.

سازه‌ها و مجسمه‌ها که شامل سازه‌هایی با سبک‌ها و انواع مختلف معماری، سرسره‌ها و شیب‌های یخی، فانوس‌های یخب، مجسمه حیوانات، مجسمه موجودات افسانه‌ای و مجسمه انسان‌ها می‌شود، با زیبایی تمام نورپردازی می‌شوند

برنامه‌های جشنواره

در طول جشنواره برنامه‌های متنوع و جالب زیادی برگزار می‌شود که از میان آن‌ها می‌توان به اسکی آلپاین یا اسکی روی تپه در پیست بین المللی اسکی یابولی (Yabuli Ski Resort)، شنای زمستانی در رود سونگ هوا، نمایشگاه فانوس‌های یخی در پارک ژائولین (Zhaolin Park) و چند تفریح زمستانی دیگر اشاره کرد.

تاریخچه

تاریخ آغاز برگزاری این جشنواره به نمایش فانوس‌های یخی و مهمانی‌های زمستانی‌ در باغ‌ها که از سال ۱۹۶۳ در چین آغاز شد، باز می‌گردد. البته این رویداد سالانه در طول انقلاب فرهنگی به مدت چند سال برگزار نشد؛ اما در سال ۱۹۸۵ در پارک ژائولین دوباره از سر گرفته شد.

مهم‌ترین اتفاق های جشنواره

در سال ۲۰۱۵ سازه‌ای یخی با موضوع کانادا و به یاد دکتر نورمن بتهون، پزشک کانادایی، در طول این جشنواره ساخته شد و به عنوان بزرگ‌ترین مجسمه یخی جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد. این مجسمه با استفاده از ۱۳ هزار مکعب یخی با طول ۲۰۰ متر و ارتفاع ۲۸ متر در دو بخش ساخته شد که در بخش اول آن آبشار نیاگارا و در بخش دوم آن تنگه برینگ ایجاد شد.

نحوه ایجاد سازه‌های یخی

در این جشنواره برای تبدیل تکه‌های یخ سطح رودخانه سونگ‌ هوا به بلوک‌های یخی، از اره برقی گرد و برای منحنی کردن قطعات یخ از ابزار دستی مثل اِسکِنه (تیغه فولادی یا استیل با نوک تیز و پهن برای تراشیدن یخ) و یک نوع قلم مخصوص دیگر استفاده می‌شود. اره‌های برقی مورد استفاده برای ساخت مجسمه‌ها و ساختمان‌ها، طراحی پیچیده‌ای دارند و ممکن است پیش از آغاز جشنواره چند روز و شب بدون وقفه از آن‌ها استفاده شود.

در ضمن برای ایجاد برخی از قطعات یخ که همچون شیشه شفاف هستند، از آب دیونیزه شده (آب مقطری که یون‌های آن نیز تا حد ممکن کاهش داده شده است) استفاده می‌شود.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

احمدرضا فرهبد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا