خانه / معرفی آثار تاریخی / بودای باشکوه لیشان، نشسته در دل کوه

بودای باشکوه لیشان، نشسته در دل کوه

در فاصله نه چندان دور از شهر چینیدو (Chengdu) در استان سیچوآن Sichuan کشور چین مجسمه غول پیکر بودا لِشان قرار گرفته است. این مجسمه بر روی قسمت جانبی کوه لینگون (Mt. Lingyun) حکاکی شده و با قدمت بیش از ۱۳۰۰ سال از آن به عنوان بزرگترین مجسمه سنگی بودا در جهان و به مراتب بلندترین مجسمه تاریخ ماقبل مدرن یاد می شود. جذب سالیانه میلیون ها نفر بازدیدکننده از جمله زائران بودایی، این مجسمه را به یک مقصد مقدس و شگفت انگیز باستانی تبدیل کرده است.

مجسمه غول پیکر بودای لیشان از لحاظ شهرت همپای مجسمه های ایستاده در بامیان افغانستان است که همه آنها به عنوان میراث فرهنگی بشری حفظ و نگهداری می شوند. ارتفاع دو مجسمه بودای بامیان در افغانستان در حالت ایستاده ۳۸ و ۵۳ متر است که از لحاظ ارتفاع، دومین و سومین مجسمه های سنگی بودا در دنیا هستند. این مجسمه باشکوه حالت نشسته دارد. با تخریب مجسمه‌های بودا در افغانستان توسط طالبان، محافظت از مجسمه بودای لشان بیش از پیش اهمیت پیدا کرد.

در چشم‌انداز بسیار زیبای کوهستان امی، در سیشان بود که نخستین معبد بودائی چینی بنا شد. زیاد شدن معابد در سال‌های بعد، این منطقه را به یکی از مهم‌ترین مکان‌های موقوفه‌ بودائیسم تبدیل کرد. در خلال قرن‌ها، گنجینه‌های فرهنگی بسیاری در این مکان جمع‌آوری شدند که چشم‌گیرترین‌شان بودای بزرگ لشان بود که در قرن هشتم میلادی ساخته شد. این مجسمه در کنار تپه‌ای تراشیده شده که محاط بر محل تلاقی سه رودخانه است و با ارتفاع باشکوهش بزرگ‌ترین مجسمه بودای جهان به شمار می‌رود. کوهستان امی همچنین به خاطر گونه‌های گیاهی متنوع‌اش حائز اهمیت است و از منطقه گیاهان زیر خط استوا گرفته تا جنگل‌های مخروطیان کوهپایه‌ای که برای درخت‌هایش عمری قریب به هزار سال دارند، همه را شامل می‌شود.

ارتفاع این پیکره سنگی ۷۱ متر است. پهنای شانه‌هایش ۲۸ متر، سرش ۱۴.۷ متر طول و ۱۰ متر عرض دارد و در مجموع ۱۰۲۱ تکه مو به آن وصل شده‌ است. در روی پاهایش که هر کدام ۸٫۵ متر است به راحتی ۱۰۰ نفر جای می‌گیرند. بودای بزرگ لشان در سال ۱۹۹۶ در میراث جهانی یونسکو ثبت شد و اکنون جزو جاذبه های گردشگری چین محسوب می شود.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در اصفهان

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌ تاریخی در اصفهان

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در اصفهان مراتب ثبت ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در …