اخبار

بیش از ۱۵۰۰ اقامتگاه بوم گردی در ایران

سفر یکی از لذت بخش ترین تجربه ها و تفریحاتی است که می توانیم داشته باشیم و خانواده ها در ایام تعطیلات برنامه ریزی های مختلفی را برای سفر انجام می دهند. اقامتگاه های بوم گردی که چند سالی است محبوبیت و شهرت زیادی پیدا کرده اند امکان اقامت در محیط بومی و سنتی یک منطقه و شهر را به مسافران می دهند. خوشبختانه در سال های اخیر تعداد اقامتگاه های بومگردی در ایران رو به افزایش بوده است. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در صحبت هایی که در جمع خبرنگاران داشت جدیدترین آمار اقامتگاه های بوم گردی کشور را اعلام کردند. در ادامه با گردشگری سپاهان (کوله) همراه باشید تا در مورد جزئیات این خبر و آمار این واحدها بیشتر صحبت کنیم.

اقامتگاه های بوم گردی

علی اصغر مونسان برای شرکت و حضور در کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی به این استان سفر کرده بود و در سخنانی که در حاشیه این مراسم ایراد کردند آمار اقامتگاه های بوم گردی کشور را اعلام کردند. به گفته ایشان: از ابتدای آغاز به کار دولت دوازدهم توسعه و گسترش اقامتگاه های بوم گردی و اکوتوریسم در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ واحد بوم گردی و اکوتوریسم روستایی در کشور وجود دارند و فعالیت می کنند.

تعداد اقامتگاه های بوم گردی در دولت دوازدهم

به گفته معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ابتدای کار دولت دوازدهم ۴۰۰ واحد بوم گردی در کشور وجود داشت و تصمیم بر این بود که این تعداد را به ۲۰۰۰ واحد برسانیم. خوشبختانه جدیدترین آمار اقامتگاه های بوم گردی کشور هم اکنون از ۱۵۰۰ واحد فراتر رفته و در حال حاضر افزایش است. توسعه اقامتگاه های بومگردی با افزایش اشتغال زایی  باعث رونق و کمک به اقتصاد روستاهای کشور شده است. این حرکت مثبت تداوم خواهد داشت و امیدوار هستیم که بتوانیم آمار اقامتگاه های بوم گردی کشور را تا پایان دولت دوازدهم به ۲۰۰۰ واحد برسانیم.

ایشان به حمایت های مجلس و دولت در تصویب قوانین در این حوزه اشاره کردند و گفتند: به منظور کمک به توسعه و گسترش اقامتگاه های بوم گردی ۳۸۰۰ میلیارد تومان وام اشتغال در بخش گردشگری روستایی در نظر گرفته شده است که از این میان، پنجاه درصد آن به بخش صنایع دستی و مابقی به بخش گردشگری تعلق پیدا می کند.

افزایش اقامت مسافران نوروزی

علی اصغر مونسان چندی قبل در مصاحبه ای که با خبرنگار ایرنا داشتند به افزایش اقامت مسافران نیز اشاره کردند و گفتند: از تاریخ ۲۸ اسفند ماه سال گذشته تاکنون بیش از ۷۴ میلیون نفر شب اقامت در سرتاسر کشور ثبت شده است. این رقم در مقایسه با مورد مشابه در سال گذشته با شش درصد افزایش و رشد همراه بوده است.

به گفته مونسان در سه روز نخست سال جدید اقامت مسافران نوروزی با ۲۳ درصد رشد همراه بوده است و بر اساس پیش بینی ها رشد ۲۵ درصدی را تا پایان تعطیلات نوروزی انتظار داشتیم. با این حال، با توجه به بارش های شدید و هشدارهای مکرر ستاد مدیریت بحران در استان ها، این روند کنترل شد و کاهش پیدا کرد.

مونسان به این موضوع اشاره کردند که اگر بارندگی ها و مشکلات ناشی از آن پیش نمی آمد امسال می توانستیم آمار جدید و قابل توجهی در زمینه سفرها به ثبت برسانیم. به هر جهت امیدوار هستیم در سال ۹۸ شاهد روند رو به رشد سفرها در سرتاسر کشور باشیم.

زهرا مظاهری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا