طبیعت گردی

تفرجگاه هیجان انگیز عینالی

تبریز یکی از مناطق سردسیر کشورمان است که در تابستان هم در گرم ترین روزهای سال این شهر هوای خنک تری نسبت به بقیه ی شهرها دارا می باشد. این شهر که در شمال غربی ایران واقع شده جاذبه های گردشگری و طبیعی بسیاری دارد که هر کدام سالانه افراد زیادی را به سمت خود جذب می کند، از همین رو ما در این مطلب قصد داریم تا درباره ی کوه عینالی در تبریز صحبت کنیم و همینطور تله کابینی که در این منطقه وجود دارد و جز محبوب ترین وسایل تفریحی در کوه عینالی تبریز به شمار می رود.

این منطقه به غیر از این که یک تفرجگاه برای تعطیلات آخر هفته ی کسانی که به این شهر سفر می کنند محسوب می شود بلکه برای کسانی که به طور حرفه ای کوه نوردی می کنند هم بسیار مناسب است. در ادامه همراه با ما باشید تا بیشتر درباره ی این جاذبه ی گردشگری در تبریز خدمتتان اطلاعات لازم و کافی را بدهیم.

همانطور که گفتیم کوه عینالی در تبریز یک منطقه تفریحی و کوه نوردی در این شهر به شمار می رود و با توجه به تله کابینی که در این منطقه در نظر گرفته شده سبب شده تا به منطقه تفریحی جذابی برای کسانی که در تبریز زندگی می کنند و همچنین کسانی که به این شهر سفر می کنند به شمار بیاید.

بقعه عون بن علی در بالای این مجموعه قرار دارد و یکی از زیارتگاه های محبوب و مهم شهر تبریز است. این مکان برای عکاسان و کسانی که اهل سلفی گرفتن هستند، همانند یک بهشت محسوب می شود و از همه مهمتر جلوه گری دریاچه مصنوعی داغ گلی است که وقتی از بالای این کوه قرار بگیرید چشم اندازه بی نظیری را برایتان فراهم می آورد. نکته ی جالبی که درباره کوه عینالی در تبریز وجود دارد این است که هم برای کسانی که قصد تفریح دارند و هم برای آن هایی که می خواهند حرفه کوه نوردی کنند می تواند گزینه مناسبی باشد و همین خود دلیلی است که محبوب دل شده است.

کوه عینالی را با نام دیگری به نام کوه عون بن علی می شناسند که بسیار هم در بین تبریزی ها محبوب و دلپذیر است. علاقه مردم به این کوه به اندازه ای‌ است که باور دارند عینالی،‌ تبریز را در دامن خود گرفته و قله ۱۸۲۳ متری آن نزدیک ترین مکان به آسمان برای نیایش و راز و نیاز با خداست. از همین رو توجه بسیار ویژه ای از گذشته تا به امروز به این منطقه شده و تفرجگاه عینالی برای راحتی و گشت و گذار بهتر مردم در این مکان ایجاد شده است؛ تفرجگاهی که از تله کابین تا مسیرهای مختلف کوه نوردی، زیارتگاه و مسجد عون بن علی و دریاچه مصنوعی تا طرح های جنگل کاری و امکانات دیگر را در خود جای داده است. کوه عینالی با وجود تله کابین، دریاچه مصنوعی داغ گلی و از همه مهمتر چشم انداز فوق العاده ای که از تبریز می دهد، یکی از بهترین جاذبه ها برای انداختن عکس سلفی به تنهایی یا همراه با دوستان و خانواده است. دوربین هایتان را آماده کنید و یادگاری منحصر به فردی از شهر تبریز با خود به خانه ببرید.

بهترین زمان برای سفر به کوه عینالی در تبریز

بهترین زمان سفر به کوه عینالی در تبریز با توجه به این که این شهر کلا شهری سرد و خشک به شمار می رود در فصل های پاییز و زمستان با توجه به برودت هوا و بارش برف پیشنهاد نمی شود که بخواهید برای بازدید از این مجموعه تفریحی بروید. اما بهترین زمان برای بازدید از کوه عینالی در تبریز از ماه های اردیبهشت تا  اوایل مهر است که به دلیل مناسب بودن شرایط جوی سفر برای شما سهل تر و لذت بخش تر خواهد بود. اما لازم به ذکر است که در سالهای اخیر با توجه به کاهشی که در میزان بارش برف و باران حتی در سردسیرترین مناطق کشور مشاهده کردیم انتظار برف چندانی نداشته باشید و اگر خواستید در پاییز و زمستان بروید به بازدید از کوه عینالی در تبریز تنها کافیست که از اخبار هواشناسی را بررسی کنید و بعد از آن آماده سفر شوید.

تفریحات کوه عینالی در تبریز

همانطور که گفتیم کوه عینالی در تبریز برای تبریزی ها بسیار محبوب است و از همین رو امکانات مناسبی را برای تفریح در آن در نظر گرفته اند تا اهالی شهر و کسانی که به این شهر سفر می کنند بتوانند لحظات خوشی را سپری کنند. ما هم در این بخش می خواهیم به تفریحات ممکن در این منطقه بپردازیم، با ما همراه باشید.

  •  بقعه عون بن علی

در بالاترین نقطه ای که در کوه عینالی وجود دارد، مطابق با آنچه از روایات وجود دارد دو تن از پسران حضرت علی(ع) به نام های عون بن علی و زیدبن علی در آن دفن شده اند، از همین رو این منطقه برای تبریزی ها بسیار محبوب و مورد احترام است.

  • برج یادمان شهدای گمنام

در کنار بقعه ی عون بن علی برجی برای زنده نگهداشتن یاد شهدای گمنام نیز ساخته شده که ارتفاع آن به اندازه ای است که از قسمت های مختلف کوه قابل دیدن است. نحوه ی ساخت این برج بر اساس سبک معماری آذری ها بوده و اشعاری از شاعر بزرگ ایران استاد شهریار بر روی آن نوشته شده است.

  • تله کابین تبریز

از مهمترین و محبوب ترین وسایل تفریحی در این منطقه تله کابین تبریز است که در بین مسافران بسیار محبوب و پر طرفدار است. در ابتدا این تله کابین در سال ۱۳۸۹ افتتاح شد و با توجه به استقبال بالایی که از آن شد قرار است در سه فاز این مجموعه تفریحی به بهره برداری برسد، تله کابین تبریز ۶ دکل دارد که در فاز نهایی قرار است به ۲۴ عدد افزایش یابد. هر کابین این تله کابین ظرفیت ۸ نفر را دارد و مسافتی که شما با آن طی خواهید کرد ۱۴۸۰ متر است.

  • زیپ لاین عینالی تبریز

بعد از تله کابین که عمده جذابیت این منطقه محسوب می شود، یکی دیگر از امکانات تفریحی در کوه عینالی در تبریز زیپ لاین است که تجربه ی یک تفریح هیجان انگیز را برایتان فراهم می آورد و در فروردین ماه ۱۳۹۷ پس از ماه ها تاخیر نیز افتتاح گردید. زیپ لاین عینالی ۵۰۰ متر طول دارد و اختلاف ارتفاع دو نقطه ابتدایی و انتهایی آن به ۷۵ متر می رسد.

  • دریاچه مصنوعی داغ گلی

یک دریاچه ی مصنوعی در سمت غرب کوه عینالی در تبریز وجود دارد که حدود ۵۴ هزار مترمکعب مساحت دارد و در کنار آن امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری وجود دارد و اگر از بالا تماشا کنید چشم انداز بی نظیری را برایتان به وجود می آورد.

  • فضای سبز و جنگل کاری

فضای سرسبز و جنگل هایی که در مساحت ۵۶۱۲ هکتار در بخش های شمالی رشته کوه های عینالی به وجود آمده سبب شده اند تا محیطی برای گردشگران فراهم باشند تا در آن در کنار خانواده و دوستان پیک نیکی را فراهم آورند و ساعاتی را خوش باشند. اجرای این کار با توجه به اینکه رشته کوه عینالی در گذشته هیچ گونه پوشش گیاهی نداشته و خاک آن نیز لایه های گچ و ماسه های رنگی تشکیل شده بود، جالب به نظر می رسد؛ اما از طرفی نگرانی هایی در مورد دست بردن در طبیعت را در ذهن به وجود می آورد.

  •  رودخانه آجی چای  

یکی از اصلی ترین جریان های آب در منطقه عینالی رودخانه آجی چای است، این رود تمام دره های شمالی کوه ها از سمت شرق به غرب را پوشش می دهد و رودی را که از کوه سبلان سرچشمه می گیرد را به دریاچه ارومیه می ریزد.

  • آبشار مصنوعی کوه عینالی تبریز

در نزدیکی ایستگاه اول تله کابین، آبشار مصنوعی ایجاد شده که نمای آن زیبایی طبیعت کوه عینالی را دو چندان کرده است. البته باید بدانید که این آبشار در بهار و تابستان آب دارد و پاییز و زمستان راه ورود آب به آن بسته می شود.

  • مجسمه عظیم قیچی ساز

یک مجسمه ی بزرگی هم از مردی که یک قیچی در دست دارد در پای کوه عینالی وجود دارد که نشانه ای از یکی از مشهورترین ورزشکاران ایرانی است که هیمالیانورد بوده و تمام ۱۴ قله ی ۸ هزار متری دنیا را زیر پا گذاشته است. به منظور گرامیداشت افتخارات او، مجسمه ای عظیم از این کوه نورد برجسته کشورمان در کوه عینالی نصب شده است.

امکانات تفریحی کوه عینالی در تبریز

در منطقه ی تفریحی کوه عینالی در تبریز به منظور رفاه حال مسافران امکانات مختلفی نظیر بوفه، رستوران، پارکینگ، سرویس های بهداشتی، خط تاکسی و ون و همینطور آلاچیق و وسایل لازم برای کباب پختن نیز فراهم شده است. همچنین در نزدیکی بقعه ی عون بن علی یک سینمای ۶ بعدی وجود دارد که می توانید لحظات هیجان انگیزی را در آن تجربه کنید.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

گلاره خوانین زاده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا