خانه / طبیعت گردی / ثبت جهانی ژئوپارک طبس و ارس

ثبت جهانی ژئوپارک طبس و ارس

پرونده ی دو ژئوپارک ایرانی به نام های طبس و ارس به منظور ثبت در فهرست ژئوپارک های جهانی یونسکو آماده سازی شده و قرار است در سال آینده خبر ثبت هر دو ژئوپارک ایران در این سازمان جهانی یونسکو اعلام شود. پیش از این ژئوپارک قشم یکبار در سال ۱۳۸۵، برای نخستین بار عضو شبکه جهانی جهت ثبت در این سازمان شد، اما در سال ۱۳۹۱ نیز خارج شده بود، اما با تلاش و همکاری سازمان های ذی ربط توانست در اردیبهشت ۹۶ به ثبت در این سازمان برسد. لازم به ذکر است که بگوییم پرونده ی ژئوپارک ارس از سال ۱۳۸۷ باز است ولی تاکنون هیچ سرانجامی نداشته است. حال قرار است با همکاری های لازم بتونیم دو ژئوپارک طبس و ارس را به ثبت جهانی برسانیم. با ما همراه باشید.

پرونده ی دو ژئوپارک طبس و ارس به گفته ی علیرضا امری کاظمی برای ثبت در سازمان جهانی یونسکو آماده است و ما امیدواریم که سال آینده بتوانید خبر ثبت آن ها را در خبرگذاری های اعلام نماییم. به گفته ی کاظمی:

این دو ژئوپارک به صورت جدی در حال پیگیری جهانی شدن هستند. پرونده آنها سال آینده در اجلاس ژئوپارک‌ های یونسکو ارائه خواهد شد و با توجه به نظر رئیس شبکه جهانی ژئوپارک ‌ها، فکر می‌ کنیم شانس بالایی برای ثبت جهانی داشته باشند.

مطابق با دستورالعمل های یونسکو، ژئوپارک های دنیا می بایست با یکدیگر در ارتباط باشند و همین خود دلیلی است برای اینکه شبکه ملی ژئوپارک با عضویت ژئوپارک های طبس، ارس و قشم در ایران قرار است که راه اندازی شود. اگر این کار به منظور سرعت بخشیدن به روند جهانی شدن ژئوپارک های ملی انجام می شود، اما از این پس هر ژئوپارکی که در ایران شکل بگیرد می تواند در این شبکه عضو شود و از مزایای آن بهره مند گردد. از جمله این مزیت ‌ها می ‌توان به تبلیغ ژئوپارک ‌ها برای یکدیگر اشاره کرد که به تقویت آنها منجر خواهد شد.

ژئوپارک مخفف پارک زمین‌شناسی (Geology Park) است، در این سرزمین ها پدیده های زمین شناسی، باستان شناسی، اکولوژیکی و فرهنگی را می توانید مشاهده کنید. سازمان جهانی یونسکو به منظور درک دوره های زمین شناسی مناطقی را به این عنوان در جهان شناسایی می کند. ایده‌ی تاسیس ژئوپارک در سال ۱۹۹۹ عملی شد.

مطابق با تحقیقات انجام شده در کشورهایی که بیش از یک ژئوپارک دارد شبکه ژئوپارک ها تشکیل شده است. به طور مثال کشور ژاپن دارای ۸ ژئوپارک جهانی و ۱۵ ژئوپارک ملی است. ایران هم در حال حاضر تنها یک ژئوپارک به ثبت رسیده در جهان دارد و این امر خود در جذب گردشگران خارجی به ایران تاثیر بسیار بزرگی دارد. در این خصوص امری کاظمی گفت:

قشم در سال بیش از یک میلیون مسافر دارد که بیشتر آنها برای خرید و تفریح به این جزیره سفر می‌کنند. طبق آمارهای ثبت شده بیش از ۲۵۰ هزار گردشگر داخلی و ۱۰ هزار گردشگر خارجی از ژئوپارک قشم دیدن کرده‌اند. علاوه بر آن، بسیاری از گردشگران خارجی اعلام کرده‌اند که با انگیزه دیدن این ژئوپارک به این جزیره سفر کرده‌اند.

بنابر اطلس زمین شناختی ایران و کتاب ژئوپارک های جهانی یونسکو حدود ۳۰ منطقه از ایران دارای ظرفیت قطعی برای تبدیل شدن به ژئوپارک را دارند. با توجه به ژئوپارک جهانی قشم می توان این موضوع را دریافت که جهانی شدن این منطقه توانسته در مشاغل محلی و صنایع دستی کمکی بسزایی داشته باشد. به گفته مسئولان، هدف نهایی از تشکیل این ژئوپارک‌ها این است که اداره و بهره‌برداری آن به جامعه محلی محول شود.

شهر طبس

شهر طبس یکی از قدیمی ترین و خاص ترین شهرهای ایران است که به دلیل جاذبه های تاریخی و طبیعی بی نظیری که دارد، از گزینه های محبوب برای گردشگری به شمار می رود. در این شهر به غیر از بناهای تاریخی به جا مانده جاذبه های کویری منحصر به فردی هم وجود دارد که می تواند سفر شما را جذاب تر بنماید. از لحاظ جغرافیایی شهر طبس مرکز شهرستان طبس و شهری کویری در غرب خراسان جنوبی می باشد و نکته قابل توجه آن این است که در گذشته طبس بخشی از استان یزد محسوب می شده که در سال ۱۳۹۱ ملحق به خراسان جنوبی گردیده است.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

گلاره خوانین زاده

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

زیر زردآب نگینی در فریدونشهر

زیر زردآب نگینی در فریدونشهر

زیر زردآب نگینی در فریدونشهر محور تاریخی و گردشگری غرب استان‌ اصفهان با توجه به …