معرفی نقاط گردشگری جهان

جاذبه های دیدنی فرانسه

اگر قصد سفر به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان را دارید پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را دنبال کنید. در  این مطلب  می‌خواهیم به معرفی کشور فرانسه و جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی این کشور بپردازیم.

معرفی فرانسه

کشور فرانسه (به فرانسوی: République française) با عنوان رسمی جمهوری فرانسه، بزرگترین کشور اروپای غربی است. فرانسه با بلژیک، لوکزامبورگ، آلمان، مونا کو، اسپانیا و آندورا همسایه است و از طریق تونل کانال مانش، به بریتانیا راه دارد.

فرانسه یکی از سه کشوری است که دارای سواحلی هم در دریای مدیترانه و نیز اقیانوس اطلس می‌باشد (دو کشور دیگر عبارتند از اسپانیا و مراکش). به دلیل شکل نقشهٔ این کشور، در زبان فرانسوی به آن لقب l’Hexagone (معنی: شش‌ضلعی) را داده‌اند.

فرانسه در زمینه‌هایی چون فرهنگ، علوم بنیادی، صنعت و فناوری، هنر، نظام، اقتصاد و سیاست، یکی از کشورهای مهم و تأثیرگذار جهان می‌باشد.

آب‌وهوای فرانسه

فرانسه آب‌وهوایی چهارفصل دارد و حتی شهر به شهر نیز شرایط آب‌وهوایی آن تغییر می‌کند. اگر بخواهید قصد سفر به پاریس دارید باید بدانید که در پاریس هیچ وقت هوا خیلی سرد نمی‌شود و بارش برف هم بسیار کم است. بخش‌های شمالی و شمال شرقی فرانسه دارای آب‌وهوای معتدل است.

بخش‌های جنوبی نیز آب‌وهوای مدیترانه‌ای دارند. بخش‌های غربی فرانسه دارای اقلیم اقیانوسی است که یعنی این مناطق دارای میزان بارش بالایی بوده و زمستان‌هایی معتدل و تابستان‌هایی گرم را تجربه می‌کنند. سایر مناطق نیز معمولاً از تابستان‌هایی گرم و گاهی طوفانی و زمستان‌هایی سرد برخوردارند.

در شهر برست(Brest)، بین ماه‌های اکتبر و دسامبر (مهر تا آذر)، باران شدید و طولانی می‌بارد و هوا هم مه‌آلود می‌شود، اما ماه مه (اردیبهشت)، خشک‌ترین ماه سال است. ساحل مدیترانه در جنوب، آب‌و‌هوای خشکی دارد؛ بهار و پاییز، باران می‌بارد، اما تابستان‌ها آفتاب تندی می‌زند و هوا هم رطوبت زیادی ندارد. در شهر پرووانس، گاهی زمستان‌ها هم باد گرم می‌وزد. در عوض آب‌وهوای شهرهای برتانی و نورماندی در زمستان ملایم و در تابستان خنک است.

جاذبه‌های گردشگری فرانسه

تا کنون ۳۲ اثر فرهنگی، ۳ اثر طبیعی و ۱ اثر طبیعی،فرهنگی از کشور فرانسه به عنوان میراث فرهنگی جهانی در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است. در این مطلب تنها به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. برای دیدن لیست کامل میراث جهانی فرانسه به صفحه‌ی این کشور (http://whc.unesco.org/en/statesparties/fr) در وب‌سایت میراث جهانی یونسکو مراجعه نمایید.

پاریس، کناره‌های رود سِن

کناره‌های این رود بزرگ، نمایانگر پاریس در گذر زمان است، سیر تاریخیِ تکامل شهر پاریس از لوور گرفته تا برج ایفل، از میدان کُنکورد تا قصربزرگ و قصر کوچک. در اینجا شاهکارهای قدیم معماری همچون کلیسای جامع نوتردام و کلیسای کوچک مقدس، در کنار میدان‌ها و بلوارهای مدرن «بارون هاوسمن » به چشم می‌خورد.

ژرژ اوژن هاوسمن، شهرسازِ مشهورِ فرانسوی، که بخشدار سن بود و به سفارش ناپلئون بناپارت سوم، مدیریت اجرای طرح دوباره سازی و مدرن‌سازی شهر پاریس را در سال های ۱۸۵۳ تا ۱۸۷۰ میلادی برعهده داشت.

برج ایفل

برج ایفل برای بزرگداشت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شده است. نام سازنده این بنا گوستاو ایفل بود و به همین دلیل نام ایفل را بر آن نهاده اند. برج ایفل، یکی از عجایب هفت گانه دنیاست و نه تنها به عنوان نماد شهر پاریس، که به عنوان یکی از برج های مشهور و قابل تامل دنیا شهرت دارد.

کلیسای جامع نوتردام

نوتردام – « به معنای بانوی ما» – یکی از مهم‌ترین بناهای مذهبی،تاریخی شهر پاریس است. این کلیسا از زیباترین کلیساهای اروپا با قدمتی بیش از هفتصد سال است و معماری آن به معنی واقعی کلمه خیره کننده و زیباست.

کلیسای نوتردام دو برج دوقلو با ارتفاع ۷۰ متر دارد. ناقوس کلیسای نتردام که بزرگ‌ترین ناقوس کلیسای جهان است و حدود ۱۳ تن وزن دارد، در برج سمت راست قرار دارد و برای رسیدن به آن باید حدود ۲۰۰ پله سنگی را بالا رفت. در حیاط کلیسا نیز یکصد مجسمه سنگی از پادشاهان فرانسه قرار دارد.

موزه لوور

موزه لوور در سال ۱۷۳۹ میلادی تاسیس شده است و یکی از پربازدیدترین موزه‌های فرهنگی جهان است. بیشتر آثاری که در موزه لوور نمایش داده می‌شود در زمینه فرهنگ، تاریخ و هنر است. زیباترین قسمت موزه، ورودی آن است. پِی‌پیرامید به صورت هرمی شیشه‌ای ساخته شده است و بخش بزرگی از راهروهای زیرزمینی را نورافشانی می‌کند.

شانزه لیزه

شانزه لیزه میان خیابان شارل دوگل و میدان کنکورد واقع شده است. طول این خیابان حدود ۲ کیلومتر است. گران‌ترین برندها در خیابان شانزه لیزه شعبه دارند. بهترین رستوران‌ها و کافه‌ها را می‌توان در این خیابان پیدا کرد. پارک‌ها و گل کاری‌های این خیابان نیز از جمله جاذبه‌های آن هستند. یعنی علاوه بر سالن‌های سینما و تئاتر، کافه و رستوران، فضاهای سبز و پارک‌های سرسبزی دارد که مکان‌های خوبی برای تفریح و استراحت به شمار می‌روند.

معبد مون سن میشل

صومعه مون سن میشل به عنوان دومین نقطه دیدنی و سمبلیک فرانسه پس از برج ایفل شناخته می‌شود. این معبد یکی از دیدنی‌های فرانسه است که سالانه مسافران و گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. معبد مون سن میشل به خاطر چشم انداز جزیره‌ای خود و کیفیت ساختمانی بناها و تداوم تاریخی‌اش از عجایب مغرب زمین به شمار می‌آید.

کلیسای جامع شارتر

کلیسای جامع شارتر واقع در شهر اور-ئه-لوار و در ناحیه‌ی سانتر بخش مرکزی فرانسه متمایل به شمال غربی فرانسه است.
ساخت این کلیسا از سال ۱۱۴۵ میلادی آغاز شد و پس از آن طی یک دوره‌ی ۲۶ ساله بعد از آتش سوزی سال ۱۱۹۴ میلادی، بازسازی شد. ترکیب مناره‌های نوک تیز و صحن وسیع کلیسا که با مجسمه‌ها و پنجره‌های باشکوه قرون ۱۲ و ۱۳ میلادی، با شیشه‌های رنگی‌شان، آراسته شده، این کلیسا را به یکی از شاهکارهای هنر گوتیک در فرانسه تبدیل کرده است.

تئاتر رومی و طاق‌نصرت اورانژ

تئاتر رومی و طاق‌نصرت اورانژ در شهر ووکلوز در ناحیه‌ی پروانس-آلپ-کوت-دازور گوشه‌ی جنوب شرقی فرانسه واقع شده است.
این بنای باستانی، در دره‌ی رون، با نمایی ۱۰۳ متری، یکی از بزرگ‌ترین تئاترهای محفوظ مانده از روم باستان است که بین سال‌های ۱۰ تا ۲۵ میلادی ساخته شده است. طاق نصرت آن یکی از زیباترین نمونه‌های بازمانده از دوران امپراطوری «آگوستوس» است. این اثر با نقش برجسته‌هایی در بزرگداشت ایجاد «Pax Romana : صلح رومی »، که آگوستوس آن را پایه‌گذاری کرد، تزئین شده است.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

مجید حسین زاده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا