دسته بندی نشده

جاذبه های عجیب فضایی در زمین

در زمین جاذبه های عجیب و غریب بسیار فراوانی وجود دارد که بی شک در یک لیست حتی بلند و بالا هم نمی گنجد اما به هر حال وجود دارند و هستند اما در میان آن ها چند جاذبه ی جالب و عجیب وجود دارد که خیلی ها باور دارند این جاذبه های عجیب متعلق به آدم فضایی ها است و آن ها این جاذبه ها را در زمین ساخته و به یادگار گذاشته اند. برخی حتی پا را فراتر گذاشته اند و می گویند که حتی آدم فضایی ها با سفینه های خود به این مکان ها رفت و آمد هم دارند. البته راستش را بخواهید به نظر من که حق دارند زیرا این جاذبه ها بی شباهت به سیاره ای دیگر یا سوغاتی از منظومه ای دیگر نیستند. ما امروز می خواهیم تا این جاذبه های عجیب را به همراه شما مورد بررسی قرار دهیم و با ویژگی های عجیب و غریبشان آشنا شویم پس با ما باشید.

دریاچه ی هیلیر در استرالیا | Lake Hillier

دریاچه ی هیلیر در غرب کشور استرالیا قرار گرفته است و واقعا انگار عضوی از این جهان و نظام طبیعیش نیست. شاید باورتان نشود اما این دریاچه به صورت کامل صورتی رنگ است! از محیط اطرافش گرفته تا آب جاری در دریاچه اش، همگی صورتی رنگ هستند. دریاچه ی هیلیر در جزیره ی میدل که یکی از بزرگ ‌ترین جزیره های مجمع ‌الجزایر ریشرشی است و در نزدیکی ساحل جنوبی استرالیای غربی واقع شده است دارای آبی شور است.

این پدیده ی فوق العاده ی طبیعی، ۶۰۰ متر طول و ۲۵۰ متر عرض دارد و دور تا دورش با شن و ماسه های نرم و لطیف پوشانده شده است. شما حتی اگر آب این دریاچه را از آن خارج کنید، باز هم رنگ آن صورتی خواهد بود. اما رنگ صورتی این دریاچه که در جاذبه های عجیب قرار گرفته است از چیست؟ نمک دریاچه ی هیلیر بسیار زیاد است و به همین خاطر رنگ صورتی این دریاچه ناشی از ترکیب درجه ی شوری بالای آب دریاچه با جلبک ‌های دریایی دونالیلا سالینا و همچنین یک نوع باکتری صورتی به نام هالوباکتریا است.

این جلبک‌ ها و باکتری ‌ها در آب‌ های شور رشد می‌ کنند، و همین دلیل موجب تبدیل آب تمام دریاچه به رنگی زیبا و بسیار خیره کننده می‌ شود. در نزدیکی و حتی درون این دریادچه اکوسیستم خاصی از حیوانات و گیاهان وجود دارند ک می توانند در این محیط زندگی کنند. این دریاچه ی زیبا در جوار اقیانوس هند قرار گرفته است. این دریاچه سالانه پذیرای تعداد بسیاری از زوج های جوان است.

صحرای آتاکاما در شیلی | Atacama Desert

اگر به این صحرا و محیط طبیعی نگاه کنید، حق می دهید که در زمره ی جاذبه های عجیب قرار بگیرد. این بیابان بسیار قدیمی در زمره ی قدیمی ترین و خشک ترین نقاط کره ی زمین به شمار می رود. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید ناسا برای آزمایش تجهیزات فضایی خود و علی الخصوص در زمینه ی کشف های مرتبط با سیاره ی مریخ از این صحرا استفاده می کند. این بیابان بیشتر پوشیده از شن ‌زار و نمک ‌زار است، از سمت رشته کوه‌ های آند به طرف اقیانوس آرام امتداد دارد. این مکان یکی از مقاصد گردشگری محبوب و معروف برای منجمان و دوست ‌داران آسمان شب است. بیابان آتاکاما سالانه کمتر از ۱ میلی‌ متر بارندگی دارد.

به همین دلیل این منطقه درخت و سایه ندارد، کسی در آن زندگی نمی‌ کند و حتی آلوده نیست. دریاچه‌ های نمکی که در این صحرا وجود دارند، پس ‌زمینه ‌ای مریخ گونه به محیط داده اند و به همین خاطر خیلی از افراد از آن برای عکاسی استفاده می ‌کنند و به همین خاطر افراد زیادی از جمله عکاسان به آن سفر می کنند. این منطقه لوکیشن بسیاری از فیلم‌ ها و مستند ها با موضوع مریخ نیز می باشد. جالب است بدانید که بیابان آتاکاما در شیلی، خشک ‌ترین نقطه ‌ی روی کره ی زمین است البته، آتاکاما به دلیل داشتن آسمانی صاف و پاک و البته بسیار وسیع و دارا بودن ۳ رصدخانه‌ ی بین‌ المللی بزرگ، یکی از بهترین مکان‌ ها برای تماشای ستارگان و لذت بردن از آسمان شب است.

یکی از جالب انگیزهای این صحرا این است که پدیده ی ال نینو در این صحرا رخ می دهد. ال ‌نینیو یکی از چرخه‌ های مشهور آب ‌و ‌هوایی در جهان است که هر ۲ تا ۷ سال ۱ بار باعث ایجاد ناهنجاری‌ های بزرگی در آب ‌وهوای سراسر سیاره‌ ی زمین می ‌شود.

دریاچه ی پاول در آریزونا | Lake Powell

این دریاچه ی آبی و سرخ که در لیست جاذبه های عجیب ما جای گرفته است، دارای یکی از عجیب ترین ساختارهای طبیعی و بیگانه ی جهان است. ساختار این دریاچه و اکوسیستم اطرافش کاملا صخره ای است و هر بیننده ای را به یاد فیلم های فرا زمینی می اندازد.

گاهی اوقات ساخته‌های دست بشر از نظر زیبایی با طبیعت رقابت می‌کنند. پاول یک دریاچه آزاد است که در سال ۱۹۶۳ با ساخت سد بر روی دره ی گلن به وجود آمده است و عنوان دومین دریاچه ی بزرگ ساخت دست بشر در آمریکا را به خود اختصاص داد. این مکان در میان صاحبان خانه‌ های روی آب و قایقی و ماهیگیران بسیار محبوب است. از محیط این دریاچه نیز برای لوکیشن فیلم های فضایی نیز استفاده می شود.

دروازه ی جهنم در ترکمنستان | The gate of hell in Turkmenistan

این منطقه در بین جاذبه های عجیب در سراسر جهان بسیار معروف است و واقعا به عنوان یکی از شاهکارهای فراطبیعی جهان نیز شناخته می شود. دروازه ی جهنم در ترکمنستان را می توان واقعا همچون اسمش منطقه ای برای ورود به جهنم معرفی کرد. این منطقه به خاطر دارا بودن مقادیر بسیار زیادی از منابع نفتی و گازی از ۴۰ سال پیش تا به الان مشتعل است.

دروازه ی جهنم در واقع گودالی بسیار عمیق و بزرگ است که به طور دائمی در آتش می سوزد. دروازه جهنم ترکمنستان دارای عمق ۲۰ متری است و حدود ۵۳۰۰ متر وسعت دارد، این دروازه، دهانه ی بزرگی به قطر ۷۰ متر دارد. هر ساله گردشگران بسیار زیادی از سراسر دنیا برای دیدن این جاذبه به کشور ترکمنستان سفر می کنند. گرمایی که از این گودال متصاعد می شود به اندازه ای است که از فاصله ی ۵۰ متری لبه ی گودال هم می توان این گرما را احساس کرد و گفته می شود که در این فاصله، دمای گرمایی که به اطراف می رسد، حدود ۵۵ درجه ی سانتیگراد است!

متاسفانه تاثیرات مخرب آن را روی محیط زیست و انسان ها نمی توان نادیده گرفت. دروازه جهنم ترکمنستان آسیب زیادی به ذخیره های گازی این کشور می زند. در سال ۲۰۱۰، رییس جمهور ترکمنستان دستور بسته شدن این گودال را داد اما هیچگاه عملی نشد.

صخره های ژانگیی دانژی در گانزو چین | zhangye danxia

به چین بروید و یکی دیگر از جاذبه های عجیب را ببینید. این نقطه دارای کوهستان های رنگی است البته از این کوه های رنگی در برخی از نقاط جهان و حتی در ایران هم وجود دارد اما اکوسیستم این منطقه بسیار خاص و نایاب است.

این صخره ها از سنگ ماسه و مود معدنی ساخته شده اند و در طول میلیون ها سال رسوب، طیف های رنگی متفاوتی پیدا کرده اند که بسیار دیدنی هستند.

فلات نمکی سلار د اویونی در بولیوی | salar de uyuni

یکی از بزرگ ترین فلات های نمکی در سراسر این کره ی خاکی، فلات نمکی سلار د اویونی در قسمت جنوب غربی کشور بولیوی است که در لیست جاذبه های عجیب و بیگانه ی کره ی زمین قرار می گیرد. از جالب انگیزهای این منطقه ی نمکی این است که به شکلی کاملا منظم و زیبا، اشکال هندسی خاصی را به وجود آورده است.

این فلات نکی در حدود نه هزار و ۸۴۱ کیلومتر مربع مساحت دارد و تنها در زمان و فصل بارندگی، یک دریاچه ی کم عمق در آن تشکیل می شود که تنها عمق آن بین ۱۵ تا ۵۰ سانتی متر است.

دریاچه ی بالارد در استرالیا | Ballard Lake in Australia

دریاچه ی بالارد ی بالا در کشور استرالیا در واقع یک دریاچه و جزیره ی کاملا خشک شده است که در لیست جاذبه های عجیب ما قرار گرفته است. این دریاچه که در واقع یک دریاچه ی نمکی است، دارای سطحی صاف و یک دست است که محیطی سراب گونه را برای هر شخصی تداعی می کند. در میان این دریاچه ی عجیب و غریب، یک تپه ی غیر عادی خودنمایی می کند و ارتفاع ۳۶ متری آن، چشم هر بیننده ای را به خودش جلب می سازد.

فضای عجیب و غریب این دریاچه باعث شده است تا درباره ی آن کتاب نوشته شود و حتی فیلمی هم با تاثیر از فضای آن تولید شود. البته در این میان بهترین اثر به آنتونی گورملی که اقدام به ساخت ۵۱ مجسمه از موجودات فضایی نموده و آن ها را در اطراف تپه های این دریاچه نصب کرده است، تعلق می گیرد.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

شیما پاژخ

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا