معرفی نقاط گردشگری جهان

جزایر گالاپاگوس؛ رویای سفر به بهشت

گالاپاگوس از ۵ جزیره ی اصلی به نام های ایزابلا، فرناندینا، کریستوبال، سان السالوادور و سانتا کروز تشکیل شده است و همه ی این جزیره ها نیز نزدیک به خط استوا هستند. شهرت این جزیره به دلیل وجود گونه های گیاهی و جانوری منحصر به فردش است. این جزایر ویژگی های منحصر به فردی دارند که آن ها را به شگفتی های طبیعی دنیا تبدیل کرده است. در ادامه با ما در گردشگری سپاهان (کوله) همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر جزایر گالاپاگوس در اکوادور را مورد بررسی قرار دهیم.

جزایر گالاپاگوس در اکوادور امروزه به عنوان میراث جهانی یونسکو و یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای دوستداران طبیعت و حیات وحش محسوب می شود. جزایر گالاپاگوس (Galapagos)  مجمع ‌الجزایری در اقیانوس آرام است که امکانات تفریحی و توریستی متعددی را در خود دارد. از حیات وحش متنوع و بی ‌نظیر گرفته تا امکانات غواصی در بالاترین استاندارد ممکن در این جزایر برای همه ممکن و در دسترس است. یکی از زیباترین مراکز جذاب طبیعی در کره ی زمین در واقع می تواند همین جزیره ی پالاپاگوس در اکوادور باشد زیرا بیشتر زیبایی ها و شگفتی های طبیعی را به صورت یکجا در خود دارد.

از لحاظ مختصات و اطلاعات جغرافیایی، جزایر گالاپاگوس در این غرب اکوادور قرار دارند و از مجموعه‌ ای از جزایر آتشفشانی تشکیل شده‌ اند. این جزایر آتشفشانی را به طور رسمی با نام مجمع‌ الجزایر کولون (Colon) نیز می ‌شناسند اما در میان مردم با نام جزایر گالاپاگوس بیشتر مشهور شده است. این مجمع‌ الجزایر از ۱۸ جزیره‌ ی بزرگ و چندین جزیره ‌ی کوچک ‌تر تشکیل شده است. همه ‌ی این جزایر به خاطر گونه‌ های جانوری بومی و منحصر به ‌فردی که دارند، مشهور می باشند.

مجمع الجزایر گالاپاگوس استانی در کشور اکوادور است که حدود ۴۰ هزار نفر در آن زندگی می کنند. جالب است تا درباره ی جزایر گالاپاگوس در اکوادور این را بدانید که این جزیره ها بعد از بازدید چارلز داروین، زیست شناس و زمین شناس مشهور انگلیسی به شهرت رسیدند. جزایر گالاپاگوس در اکوادور در حدود ۵ میلیون سال قبل در اثر فوران های آتش فشانی ساخته شد و حتی امروز هم در جزایر فرناندینا و ایزابلا آتش فشان های فعالی را می توانید ببینید. بالاتر به نام کولون اشاره کردیم، در این رابطه باید بدانید که در سال ۱۸۹۲ اسم گالاپاگوس را به افتخار کریستوف کلمب، مجمع الجزایر کولون گذاشتند.

مصادف با سال ۱۹۲۴ بود که این کشور برای حفاظت از جزایر گالاپاگوس قوانین خاصی را ایجاد کرد. در سال ۱۹۶۴ در جزیره ی سانتاکروز ایستگاه تحقیقاتی چارلز داروین تاسیس شد و در سال ۱۹۷۳ شهر پورتو بارکونیزومورنو پایتخت گالاپاگوس شد. همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، در سال ۱۹۷۸ بود که یونسکو این جزایر را در لیست میراث جهانی خود قرار داد. بسیاری از کسانی که به گالاپاگوس سفر کرده اند یک حرف مشترک دارند و آن این است که حضور جزایر گالاپاگوس در اکوادور مثل رویای سفر به بهشت می ماند!

در واقع، کسانی که به طبیعت بسیار علاقه‌ مند باشند یا نه، علاقه مند به ماجراجویی و سفرهای متفاوت و بی نظیر هستند بی شک باید گالاپاگوس را برای سفر انتخاب کنند. تنوع کم نظیر و بی ‌نظیر گونه‌ های مختلف جانوری، سواحل منحصر به فرد و زیبا و از این ها مهم تر، استقرار امکانات زیاد و استاندارد گردشگری برای افرادی که به این مجمع الجزایر سفر می کنند همه دست به دست هم داده اند تا امکانات توریستی مجهز و سطح بالای خدمات و امکانات رفاهی، دست به دست هم می ‌دهند تا گالاپاگوس مقصدی عالی برای سفر باشد.

شاید برایتان جالب باشد تا بدانید که جزایر گالاپاگوس در اکوادور به عنوان یکی از معدود جاذبه هایی در سراسر جهان به شمار می آید که دست کاری های بشر و حضور همیشه دردسر آفرینش با ویژگی ها و شاخصه های طبیعی جور در آمده است و باعث بهبود محیطاین جزایر هم حتی شده است. جزایر گالاپاگوس در اکوادور به عنوان دانشگاه جانورشناسان و زیست شناسانی شناخته می شود که بر روی انتخاب طبیعی و چگونگی تغییرات تکاملی موجودات و روند آن به صورت منابع آزاد مطالعه می کنند.

حیواناتی که در این جزیره زندگی می کنند و خاص و کمیاب هستند، عبارتند از: انواع ماهی های بومی و گیاهان دریایی، شیرهای دریایی، لاکپشت های سبز گالاپاگوس، مارمولک های گدازه ای، پنگوئن های محلی، ایگوآنای دریایی، دولفین ها، نهنگ ها، کوسه ها، کودن های آبی و فلامینگو ها زندگی می باشند. در گالاپاگوس علاوه بر حیوانات کمیاب، پوشش گیاهی متنوع و خاصی نیز در این مجمع الجزایر وجود دارد. به طور مثال؛ گیاهانی مثل بروملیاس، اسکالسی بومی و سرخس هم دیده می شوند.

جزیرایر گالاپاگوس

اولین جزیره ای که در این مجمع الجزایر وجود دارد، جزیره ی سنت کریستوبال است. این جزیره بیشتر از ۸ میلیون سال پیش با فورانات گدازه ای سر از آب بیرون آورد و پس از آن، سایر جزایر ظاهر شدند. جزیره ی بعدی، بارتولومه است که جزیره ای کوچک و آتشفشانی در فاصله ی اندکی از ساحل شرقی جزیره ی سانتیاگو در گروه جزیره ی گالاپاگوس است که یکی از جزایر جوان این گروه مجمع الجزایر محسوب می ‌شود.

جزیره ی داروین که به نام کالپپر نیز معروف شده است، از نام چارلز داروین برگرفته شده است و دارای وسعتی برابر با ۰٫۴ کیلومتر مربع و حداکثر ارتفاع ۱۶۸ متر می‌ باشد. جزیره ی ایزابلا نیز در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار سال پیش از آب خارج شد و همچنان هم فعالیت های آتشفشانی آن ادامه دارد. در جزیره ی سانتاکروز شهری با نام پورتو آی وجود دارد که بزرگ ترین شهر مجمع الجزایر گالاپاگوس است. البته از خاطر نبرید که این مجمع الجزایر ۱۸ جزیره ی بزرگ و ۸ جزیره ی کوچک ۴۰ جزیره ی صخره ای در خود دارد که ما تنها برخی از آن ها را به شما معرفی نمودیم.

لاک پشت های گالاپاگوس

از بزرگترین انواع حیواناتی که در دنیا وجود دارد و از زمره ی خزندگان به شمار می روند، لاک پشت های بزرگ و عظیم الجثه ای هستند که در جزایر گالاپاگوس در اکوادور زندگی می کنند. این جزیره به نوعی زادگاه این لاک پشت های بزرگ و البته کهن سال محسوب می شود. برخی از آن ها وزنشان به ۴۰۰ کیلو می رسد و از این نظر جز سنگین وزن ترین خزنده ها و گونه های حیوانی موجود در عالم هستی هستند. طول این حیوانات اغلب به ۲ متر هم می رسد. البته گونه های جوان و کوچک تر این لاک پشت ها وزنشان به ۲۷ الی ۳۰ کیلوگرم می رسد و از نظر قد و قواره نیز، از لاک پشت های دیگر کوتاه ترند.

به طور متوسط، وزن یک لاک پشت بالغ در صورت نرمال به ۲۲۷ کیلوگرم می رسد. یکی از ویژگی هایی که این لاک پشت ها را منحصر به فرد کرده است این است که، آن ها عمر بسیار طولانی نسبت به گونه های جانوری و نوع بشر دارند. برخی از این لاک پشت ها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال و یا حتی بیشتر نیز، عمر می کنند. در حال حاضر پیرترین لاک پشتی که شناسایی شده اند، در داخل جزیره ی گالاپاگوس زندگی کرده و ۱۷۰ سال سن دارد و از نوع لاک پشت های عظیم الجثه گالاپاگوس هستند.

بهترین زمان برای سفر به گالاپاگوس

برای سفر به گالاپاگوس هر زمان از سال که بخواهید می ‌توانید برای سفر به این جزیره آماده شوید اما با این حال، معمولا اواسط ژوئن (۱۱ خرداد تا ۹ تیر) تا اوایل سپتامبر (۱۰ شهریور تا ۸ مهر) و اواسط دسامبر (۱۰ آذر تا ۱۰ دی) تا اواسط ژانویه (۱۱ دی تا ۱۱ بهمن) شلوغ ترین فصل برای سفر به این مجمع الجزایر اکوادوری است. اگر به این جزیره سفر کردید، باید این نکته را بدانید که برای سفر به جزیره های این مجمع الجزایر می توانید از توری به نام تورهای کروز که به عنوان محبوب ترین راه سفر در درون این جزیره شناخته می شود، استفاده نمایید.

تورهای کروز معمولا شب ها سفر را شروع می کنید و علت آن هم صرفه جویی در هزینه هاست. البته، برخی از جزیره‌ ها در جزیره ی گالاپاگوس در اکوادور بسیار نزدیک به هم قرار گرفته ‌اند و افراد بدون تور و به شکل مستقل می‌ تواند از آن‌ ها بازدید نمایند. توجه داشته باشید که برای سفر بین جزیره ‌ها، می توانید از قایق و هواپیماهای کوچک نیز استفاده کنید. البته این شیوه از سفر بین جزیره‌ های گالاپاگوس بسیار گران‌ تر از تورهای کروز می ‌شود. قبل از سفر به جزایر گالاپاگوس در اکوادور توجه داشته باشید که سفر به این مقصد اصلا ارزان نیست.

علاوه بر هزینه ‌های معمول، هزینه‌ های دیگری مانند ورودی پارک ملی گالاپاگوس، فعالیت ‌های تفریحی و تورهای همراه با راهنما باید بپردازید. رایج ‌ترین و بهترین وسیله ‌ی حمل‌ و ‌نقل بین جزیره‌ ها، قایق است. قیمت قایق های مختلف متفاوت است و بستگی به زمان سفر دارد. برای سفر بین جزیره‌ ها، هواپیما هم وجود دارد. هواپیما سرعت بالایی دارد و البته گران ‌تر است. به علاوه، محدودیت حمل بار هم در هواپیما نیز وجود دارد.

تاکسی ‌های زمینی و دریایی وسیله‌ ی دیگری برای سفر در جزیره است که قیمت‌ ها مناسب دارد. کرایه کردن دوچرخه هم در گالاپاگوس رواج دارد. تورهای پیاده ‌روی رایگان برای بازدید از جاذبه‌ های جزیره‌ ها، انتخاب دیگری است که می ‌توانید مد نظر قرار دهید. این نکته را فراموش نکنید که فقط تعداد محدودی از گردشگران می‌ توانند وارد جزیره شوند. بنابراین، اگر قصد دارید در این زمان به این جزایر سفر کنید باید همه چیز را از قبل رزرو کنید.

شیما پاژخ

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا