خانه / اخبار / جشنواره نوروز در رومانی

جشنواره نوروز در رومانی

روز گذشته جشنواره نوروز با هدف آشنا کردن مردم کشور رومانی با آداب و رسوم و سنت هایی ایرانی در این کشور برگزار شد که با استقبال زیادی هم همراه بود. این جشنواره با همکاری سفارت خانه های ایران، ترکمنستان و قزاقستان در موزه ملی دهکده بخارست برگزار شد. در جریان برگزاری جشنواره نوروز در رومانی برنامه های مختلفی جهت آشنا کردن مردم رومانی با آداب و رسوم نوروز، موسیقی سنتی و همین طور غذاهای محلی این کشورها برگزار شد که با استقبال گسترده ای هم مواجه شد. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد این خبر بیشتر بدانیم.

همکاری کشورهای حوزه نوروز

نوروز جشنی باستانی است که امروزه علاوه بر ایران در چندین کشور دنیا مثل افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، پاکستان، هندوستان و … هم برگزار می شود. خوشبختانه در سال های اخیر تلاش های مثبتی در جهت احیاء و پاسداری از این سنت باستانی انجام شده و کشورهای حوزه نوروز برنامه های متنوعی را در این ایام برگزار می کنند. یکی از این اقدامات برگزاری جشنواره نوروز در رومانی است که با همکاری سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان در موزه ملی دهکده بخارست برپا شد.

بخش های مختلف جشنواره

به نقل از خبرگزاری ایرنا، جشنواره نوروز در رومانی به طور کلی در سه بخش صنایع دستی و آیین های نوروز، موسیقی و غذاهای سنتی برگزار شد و کشورهای شرکت کننده (ایران، ترکمنستان و قزاقستان) در آن به معرفی آداب و رسوم، موسیقی و غذاهای سنتی خود پرداختند. جالب است بدانید که غرفه ایران در بین کشورهای شرکت کننده در بخش غذاهای سنتی و صنایع دستی از پربازدیدترین غرفه ها بود و با استقبال خوبِ مردم رومانی روبرو شد. همچنین از بخش موسیقی سنتی که توسط گروه «آوای باران» به سرپرستی موسسه گل صلح جهانی برگزار شد نیز استقبال گسترده و پرشوری به عمل آمد.

«پائولینا پوپویو» مدیر موزه ملی دهکده بخارست با ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره مشترک، سخنانی را درباره ثبت جهانی نوروز به عنوان یکی از آیین های باستانی ایراد کرد. مرتضی ابوطالبی سفیر کشورمان در رومانی نیز ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان فلسفه سفره هفت سین را برای حاضران تشریح کرد. در ادامه سفرای ترکمنستان و قزاقستان هم به ارائه توضیحاتی در خصوص آیین نوروز در کشور خود پرداختند.  جشنواره نوروز مورد استقبال قابل توجه سفرا و دیپلمات های مقیم، مقام های محلی و رسانه های مهم کشور رومانی از جمله «مدیافاکس» و «اجر پرس» و رومانیایی ها قرار گرفت.

گل رز ایرانی، نماد صلح و دوستی

همچنین به مناسبت نوروز ۱۳۹۸ شمسی گل «رز» ایرانی که از سوی مجتبی حمیدی رییس موسسه «گل جهانی صلح» از کشورمان به رومانی آورده شده در سفارت جمهوری اسلامی ایران با حضور مرتضی ابوطالبی سفیر کشورمان به نشانه پیام صلح و دوستی مردم دو کشور کاشته شد. حمیدی در ملاقات با سفیر ایران در بخارست پس از کاشت گل جهانی صلح در سفارت ایران، درباره اهداف موسسه یاد شده سخنانی در این رابطه بیان کرد.

حمیدی در مورد این کار نمادین اظهار کرد: عمر گل محمدی کوتاه است و با فرآیندی خاص این گل تبدیل به گلاب و عطر می شود، پس اگر گل محمدی را نماد صلح بدانیم باید برای ایجاد، حفظ و پایداری آن برنامه داشته باشیم و تلاش کنیم. از نظر موسسه «گل جهانی صلح»، صلح و دوستی یک موجود زنده است که همیشه باید از آن مراقبت و شرایط بقای آن را ایجاد کرد.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

زهرا مظاهری

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

بازگشت الواح هخامنشی به ایران

معاون میراث‌ فرهنگی کشور از اعلام آمادگی موسسه شرق شناسی شیکاگو برای تحویل الواح هخامنشی …