معرفی آثار تاریخی

خانه تاریخی مازندرانیان کاشان

خانه تاریخی مازندرانیان کاشان

خانه تاریخی مازندرانیان کاشان که اخیرا به ثبت میراث فرهنگی رسیده است،در محله درب اصفهان از جمله خانه‌های قدیمی و با ارزش کاشان واقع شده است.همچنین از جمله خانه‌های قدیمی و با ارزش کاشان است.

گرچه بیشتر قسمت‌های این خانه به عصر قاجاری تعلق دارد اما بنای اولیه خانه و برخی قسمت‌های آن به عصر زندی مربوط است. خانه تاریخی مازندرانی در تاریخ ۲۴آبا ماه ماه سال ۱۳۸۵با شماره ۱۶۳۱۹در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

خانه تاریخی مازندرانیان کاشان در زمینی به مساحت۱۳۳۰ متر مربع بنا شده است و دارای جهت گیری دو طرفه در جهت شمالی و جنوبی است. خانه به صورت سه طرف ساخت در چهار طبقه اطراف حیاط قرار گرفته است. فضا‌های اصلی معماری خانه عبارتند از: دو سرداب، شاه‌نشین، هشتی ورودی، شارم و ایوان زمستانی .

ویژگی این خانه تاج بلند ایوان زمستانی آن است. بخش‌های اصلی خانه در همین دو جبهه احداث شده است ولی در جبهه‌های شرقی و غربی نیز اتاق‌هایی وجود دارد.

در قسمت شمالی ایوان بزرگی وجود داردکه سقف آن با یزدی بندی زیبایی تزئین یافته است و در پشت ایوان اتاق پنج دری قرار گرفته است. در دو طرف ایوان نیز اتاق‌های سه دری استقرار یافته است.

خانه تاریخی مازندرانیان کاشان

ضلع جنوبی در سه طبقه ساخته شده است و طبقه دوم که هم تراز کوچه است دارای یک اتاق پنج دری می‌باشد ،در دو طرف اتاق پنج دری اتاق‌های سه دری وجود دارد و همچنین در ضلع شمالی و جنوبی دو زیرزمین قرار داشته که سرستون‌های زیرزمین ضلع شمالی دارای گچ بری‌های زیبایی است که متعلق به دوره پهلوی است. این خانه تنها یک حیاط اصلی به صورت گودال‌باغچه دارد.

نماهای زیبا و باشکوه بخش جنوبی و شمالی و تنوع قوس‌های تزئینی در بنا از جمله ویژگی‌های این بنا می‌باشد. ویژگی این خانه تاج بلند ایوان زمستانی آن است.

مرمت و استحکام بخشی بام‌های ضلع جنوبی و اجرای اندود کاهگل روی آن‌ها، سبکسازی و استحکام بخشی کف شارمی ضلع جنوبی به همراه ایزولاسیون وکف فرش نهایی آن، اجرای سقف چوبی اتاق گوشواره ایوان ضلع جنوبی که قبلا فروریخته بود به همراه شیب بندی و کاهگل روی آن و… از جمله اقدامات مرمتی انجام شده در خانه مازندرانی است.

منبع : سیری در ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا