معرفی آثار تاریخی

خانه تاریخی نعمت زاده، شبی را مهمان تاریخ باشید

خانه تاریخی نعمت زاده از جمله خانه های تاریخی زیبای قاجاری در تبریز است که در طول سال های گذشته مورد مرمت قرار گرفته و حالا به عنوان اولین هتل سنتی تبریز از آن بهره برداری می شود.

خانه نعمت زاده تبریز در دو طبقه همکف و اول بنا شده است، خانه شامل یک هشتی ورودی که دسترسی حیاط را ممکن می سازد.
بنا، در دو ضلع شمالی و شرقی احداث شده است که طبقه همکف در ضلع شرقی شامل ورودی اصلی به خانه، هشتی ورودی به ساختمان، راه پله دسترسی به طبقه اول و دو اتاق است و در ضلع شمالی طنبی، راه پله دسترسی به طبقه اول و دو گوشوار در طرفین طنبی می باشد.

طبقه اول نیز دارای یک طنبی، سرسرا و دو گوشوار در گوشه های ضلع شمالی ساختمان و چهار اتاق در ضلع شرقی بنا است. نمای ساختمان شامل ایوان با دو جفت ستون و پنجره های ارسی و آجرکاری و گچبری است.

با توجه به شواهد معماری ( پلان معماری و نمای ساختمان ) مربوط به دوره پهلوی اول است، در سال ۹۱ توسط اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی خریده شد که در مجموع برای خرید و مرمت این خانه یک میلیارد تومان هزینه شده است.

همچنین، خانه تاریخی نعمت زاده تبریز جزو نخستین خانه های تاریخی تبریز است که میراث فرهنگی آذربایجان شرقی قصد دارد آن را به عنوان هتل بوتیک (اقامتگاه تاریخی) برای جذب گردشگر بیشتر به استان تغییر کاربری دهد.

این اقدام به نوعی سرآغازی برای ساماندهی دیگر خانه های تاریخی استان است تا به این شکل خانه های تاریخی آذربایجان شرقی حفظ و حفاظت شوند.

خاطر نشان می کند، در تبریز بیش از ۴۰۰ باب خانه تاریخی وجود دارد که از این میان در حدود ۱۰۰ خانه در فهرست آثار ملی قرار گرفته اند.

 تبریز، خیابان مقصودیه، بن‌بست نعمت‌زاده، پلاک۴۲

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا