خانه / معرفی آثار تاریخی / خانه تاریخی نعمت زاده، شبی را مهمان تاریخ باشید

خانه تاریخی نعمت زاده، شبی را مهمان تاریخ باشید

خانه تاريخي نعمت زاده از جمله خانه هاي تاريخي زيباي قاجاري در تبريز است که در طول سال هاي گذشته مورد مرمت قرار گرفته و حالا به عنوان اولين هتل سنتي تبريز از آن بهره برداري مي شود.

خانه نعمت زاده تبریز در دو طبقه همكف و اول بنا شده است، خانه شامل يك هشتي ورودي كه دسترسي حياط را ممكن مي سازد.
بنا، در دو ضلع شمالي و شرقي احداث شده است كه طبقه همكف در ضلع شرقي شامل ورودي اصلي به خانه، هشتي ورودي به ساختمان، راه پله دسترسي به طبقه اول و دو اتاق است و در ضلع شمالي طنبي، راه پله دسترسي به طبقه اول و دو گوشوار در طرفين طنبي مي باشد.

طبقه اول نيز داراي يك طنبي، سرسرا و دو گوشوار در گوشه هاي ضلع شمالي ساختمان و چهار اتاق در ضلع شرقي بنا است. نماي ساختمان شامل ايوان با دو جفت ستون و پنجره هاي ارسي و آجركاري و گچبري است.

با توجه به شواهد معماري ( پلان معماري و نماي ساختمان ) مربوط به دوره پهلوی اول است، در سال ۹۱ توسط اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی خریده شد که در مجموع برای خرید و مرمت این خانه یک میلیارد تومان هزینه شده است.

همچنین، خانه تاریخی نعمت زاده تبریز جزو نخستین خانه های تاریخی تبریز است که میراث فرهنگی آذربایجان شرقی قصد دارد آن را به عنوان هتل بوتیک (اقامتگاه تاریخی) برای جذب گردشگر بیشتر به استان تغییر کاربری دهد.

این اقدام به نوعی سرآغازی برای ساماندهی دیگر خانه های تاریخی استان است تا به این شکل خانه های تاریخی آذربایجان شرقی حفظ و حفاظت شوند.

خاطر نشان می کند، در تبریز بیش از ۴۰۰ باب خانه تاریخی وجود دارد که از این میان در حدود ۱۰۰ خانه در فهرست آثار ملی قرار گرفته اند.

 تبریز، خیابان مقصودیه، بن‌بست نعمت‌زاده، پلاک۴۲

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در اصفهان

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌ تاریخی در اصفهان

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در اصفهان مراتب ثبت ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در …