معرفی آثار تاریخی

دره ستاره ها؛ یکی از عجایب هفتگانه قشم

سفر به قشم یکی از بهترین فرصت ها برای دیدن جلوه های حیرت انگیز طبیعت است. دره ستاره ها یا دره ستارگان قشم یکی از دیدنی های معروف این جزیره است؛ مکانی افسانه ای و حیرت انگیز که تندیس هایی بلندقامت و ستون هایی تراشیده را پیش رویمان قرار می دهد و با اشکال عجیب که هر لحظه به شکلی خاص به نظر می رسند، قوه تخیل را به بازی می گیرد.

در کوله بار خود کمی خیال پردازی جای دهید و با ما همراه شوید تا داستان دره ستارگان قشم را برایتان روایت کنیم.

آشنایی با دره ستارگان قشم | اعجاز طبیعت جنوب ایران

آنچه که به عنوان دره ستارگان یا ستاره ها از آن یاد می شود، دره ای فرسایش یافته در قلب جزیره قشم است که عمقی حدود ۱۵ متر دارد و با شگفتی هایی کم نظیر بینندگانش را به حیرت وا می دارد. طبیعت جنوب ایران در ضلع شمالى جزیره و در نزدیکى روستاى برکه خلف، عارضه زمین شناسىِ عجیب خود را به نمایش گذاشته است. کافی است روستای برکه خلف را پشت سر بگذارید و مسیر خاکی کوتاهی را طی کنید تا به ورودی این دره شگفت انگیز برسید. قدم به دره که می گذارید، کم کم تندیس های غول پیکر نمایان می شوند و شما را احاطه می کنند. هر کدام شان شکلی منحصر به فرد دارند و در هر لحظه چهره ای خاص به خود می گیرند. هر چه پیش تر می روید، بیشتر غرق این زیبایی مبهوت کننده می شوید و کم کم سکوت همه وجودتان را فرا می گیرد…

ویژگى ها و دیدنى هاى سحرانگیز دره ستاره ها باعث شده تا این دره به عنوان بخشى از ژئو پارک جزیره قشم به عنوان تنها ژئوپارک خاورمیانه، در فهرست آثار طبیعى در سازمان یونسکو به ثبت برسد و افتخاری برای ایران باشد.

ظاهر این دره به نوعی یادآور کلوت‌های کویر لوت است و گوشه ای دیگر از سرزمین مان را در ذهن تداعی می کند و درست مانند کویر که به هنگام شب در آن می‌توان ستاره‌ها را از آسمان چید، اینجا نیز به هنگام شب ستاره‌ها نزدیک‌تر به نظر می رسند و جلوه ای خاص دارند.

این دره دارای چندین شاخه مرتبط به هم است که مجموعه ای از عوارض و پدیده های مختلف را در خود جای داده است و شما را وارد دنیایی سحرانگیز می کند…

این اشکال و تندیس ها از کجا آمده اند؟

تندیس های این دره قدمتی بیش از دو میلیون سال دارد و بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه در دوره زمین شناسى سنوزوئیک (حدود ۲ میلیون سال) به وجود آمده است. برای شکل‌گیری این دره باد وزیده و باران ها و رگبارهای بسیاری باریده تا چنین شاهکاری به نمایش گذاشته شود. تاثیر فرسایش مکانیکی آب جاری ناشی از بارندگی، تاثیرگذارترین عامل در شکل گیری این پدیده بوده و عواملی همچون اختلاف جنس و مقاومت لایه های مختلف، وجود رگه ها و میان لایه های ژیپس یا گچ و حرکات و فشارهای درونی زمین نیز در آن تاثیر داشته اند.

خوشگذرانی در دره ستاره ها

برای تجربه لحظات خوش در سفر به دره ستاره ها می توانید به کارهای مختلفی مشغول شوید:

گشت و گذار و عکاسی

با قدم گذاشتن به دره متوجه راهی می شوید که با سنگ ریزه ها مشخص شده است تا مبادا مسیر بازدید را گم کنید. پس نگران نباشید و حسابی به گشت و گذار بپردازید. خیال خود را آزاد بگذارید تا پرواز کند و به دور دست ها برود و از هر تندیسی نشانه ای برای خود بسازد. از یکی فیلی با خرطومی دراز، از یکی دیگر تمساح و از یکی عقاب و ….

مخروط هاى نوک تیز، ستون ها و ستونک ها، آرک ها و تیغه ها و دیواره هاى نوارى از جمله بخش هایى هستند که در این دره مشاهده خواهید کرد که بر روی همه آن ها رد فرسایش کاملا مشهود است. گاه در میان این دیواره ها درزهایی را می بینید که ظاهری ترسناک و بهت برانگیز به دره داده اند و شما را محو تماشای خود می کنند.

کم کم توسط راه مشخص شده به بام دره هدایت می شوید و پیش رویتان منظره ای سحر انگیز قرار می گیرد. می توانید بر فراز این بام، نمایی متفاوت را از دره ستاره ها به تماشا بنشینید و تندیس های بیشتری را کشف کنید.

هر یک از مناظر پیش روی تان، بهانه خوبی برای ثبت تماشایی تصاویر به دست تان می دهند، پس دوربین تان را آماده کنید و به شکار زیبایی هایی شگفت انگیز بپردازید.

 موزه سنگ 

با توجه به جهانی شدن قشم و ثبت آن به عنوان یک ژئوپارک، آموزش های زمین شناسی و آشناسازی بازدیدکنندگان با سنگ ها و کانی ها ضرورتی برای معرفی بهتر این جاذبه کشورمان به شمار می رود. به همین دلیل در جوار دره ستاره ها موزه کوچکی برپاست که در آن سنگ ها، کانی ها و سنگواره های جزیره قشم و جزایر همجوار و همچنین تعدادی از سنگ های متعلق به سایر نقاط ایران و جهان به نمایش در آمده است. بازدید از این موزه نیز می تواند بخشی از برنامه سفر و گشت و گذار شما در دره ستاره ها باشد.

خرید صنایع دستی

صدف ها و گوش‌ماهی ها، سوغاتی های خلیج فارس هستند که سوار بر امواج یا توسط غواصان به ساحل می آیند و با رسیدن به دست هنرمندان جزیره به لوازم تزیینی و … تبدیل می شوند. در دره ستاره ها غرفه کوچکی برپاست تا از این سوغاتی های زیبا و چشم نواز برای عزیزان تان بخرید و یادگاری ارزشمندی برای آنها ببرید.

روستای برکه خلف | پاک ترین روستای قشم

دره ستاره ها در جوار روستای برکه خلف واقع شده و برای بازدید از این جاذبه از این روستا عبور می کنید. بد نیست زمانی را هم به بازدید از برکه خلف اختصاص دهید که به عنوان پاک ترین روستای جزیره شناخته می شود. هر روز به هنگام صبح، بانوان این روستا پس از تمیز کردن خانه های شان، از دم در خانه تا مسافتی آن طرف تر را تمیز می کنند و همین امر موجب می شود سیمای این روستا همیشه پاک و به دور از هر گونه آلودگی باشد.

با لباس های سنتی و رنگارنگ بدرخشید

در گوشه ای از این روستا، یک بانوی مهربان کلکسیون متنوعی از لباس های سنتی که با هنر دست زنان قشمی مزین شده اند را نگهداری می کند و برای اجاره و فروش ارایه می دهد. اگر تمایلی به خرید این لباس ها که البته ارزان هم نیستند، ندارید، حتما برای ساعتی آنها را اجاره کنید و در فرهنگ این جزیره و مردمانش غرق شوید. هزینه اجاره این لباس ها از ۱۰۰۰۰ تومان شروع می شود.

نقش حنا بریزید

نقش حنا یکی از هنرهای بسیار زیبای بانوان قشمی است. کافی است در این روستا سراغ این هنرمندان را بگیرید تا با نقوش ذهنی، طرح های بسیار زیبایی برای تان بکشند. برخی در اصطلاح محلی به این کار نقش ریختن می گویند.

افسانه ها و باورها در مورد دره ستاره ها

شکل عجیب و غریب دره ستاره ها و تندیس های منحصر به فرد آن بازار روایات و افسانه های جالبی را در میان بومیان داغ کرده است. در برخی از این روایات و افسانه ها آمده که قرن ها پیش شهاب سنگ یا ستاره ای به زمین برخورد کرده و باعث شده تا این دره شکل بگیرد. به خاطر همین است که مردم این محل را استاره کفته یا استار افتیده نامیده اند و امروز آن را دره ستاره ها می خوانند.

آنها بر این باورند که برخورد شهاب سنگ یا ستاره باعث جا به جایی خاک و بالا آمدن آن شده است. پس از فروکش کردن، خاک های جا به جا شده و بالا آمده به هر شکلی که بودند خشک شده و به صورت اشکال ستونی و سوزنی شکل و تندیس های مختلفی شکل گرفته اند.

هنگامی که در میان دره قرار می گیرید، کافی است سکوت کنید تا باد با پیچش در میان این تندیس ها صداهای جالبی را به گوش شما برساند. بنابر باور مردم بومی، این صدای ارواح سرگردان است که گذرشان به دره ستاره ها افتاده و قصد عبور از آن را دارند. آنها بر این باورند که شب ها و با تاریک شدن هوا، رفت و آمد روح های سرگردان در این منطقه بیشتر می شود و به همین دلیل هیچ کس بعد از تاریک شدن هوا به سمت این دره نمی رود.

کجا بمونیم؟

در سفر به جزیره قشم اصلا نگران اقامت نباشید. می توانید از میان اقامتگاه های بوم گردی که با سنت و فرهنگ قشم و مردمانش در آمیخته و امکانات خوبی را ارائه می دهند اقامت داشته باشید و در کنار لذت بردن از تجربه ای تازه، به اقتصاد مردم محلی نیز کمک کنید. اگر هتل را ترجیح می دهید باید بدانید که تنها در شهر قشم می توانید به سراغ هتل ها بروید و از میان شان یکی را برگزینید. سوییت ها و خانه ها نیز از دیگر گزینه های اقامت شما در جزیره قشم هستند و کمپینگ هم می تواند تجربه ای تازه برای شما بیافریند.

امکانات گردشگری

در سال های اخیر که این جاذبه به شهرتی خاص رسیده امکاناتی نیز در آن تعبیه شده که البته هنوز پاسخگوی نیاز بازدیدکنندگان نیست. از جمله کارهایی که در این راستا صورت گرفته می توان به اقدامات ابتداى سال ۸۵ اشاره کرد که به دستور مدیرعامل منطقه آزاد قشم و با همت معاونت سیاحتى و گردشگرى سازمان و کمک اهالى و شوراى اسلامى روستاى برکه خلف، براى رفاه حال بازدیدکنندگان و گردشگران صورت گرفت. در این برنامه راه دسترسى به دره، ترمیم و براى ایجاد امکانات رفاهى و بهداشتى تلاش هایی انجام شد.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

بهاره فلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا