طبیعت گردی

دریاچه تماشایی کیو در لرستان

در خرم آباد دریاچه ی زیبایی به اسم کیو قرار دارد که جذابیت و لطافت خاصی را برای منطقه به وجود آورده است. دریاچه کیو یکی از پر بازدیدترین جاذبه های خرم آباد است و گردشگران زیادی در سفر به این شهر از آن بازدید می کنند. آب تمیز، آب و هوای خوب و چشم اندازهای خیره کننده این دریاچه را به یکی از محبوب ترین جاذبه های شهر تبدیل کرده و به خصوص در فصل های گرم افراد زیادی به اطراف این دریاچه می روند. در ادامه گردشگری سپاهان (کوله) را همراهی کنید تا درباره دریاچه کیو بیشتر حرف بزنیم.

وقتی حرف از جاذبه طبیعی می شود ناخداگاه یاد چشمه، دریاچه، آبشار، دریا، جنگل و … می افتیم، جاذبه هایی که دست در دست هم طبیعتی خارق العاده را شکل می دهند که آرام بخش روح و جان اند. می خواهیم به استان لرستان و شهر خرم آباد برویم و درباره دریاچه ای زیبا در این شهر حرف بزنیم، دریاچه کیو، دریاچه ای که آب آن از چشمه تامین می شود و نه در بیرون شهر بلکه در قلب شهر خرم آباد قرار گرفته است. برای رسیدن به این دریاچه ی طبیعی لازم نیست مسافت زیادی از شهر فاصله بگیرید چون دریاچه درست در بین شلوغی های شهر است و همین دسترسی خوب گردشگران زیادی را به این محل می کشاند. از این نظر دریاچه کیو را باید رکورد دار بدانیم چون تنها دریاچه ی ایران است که در بافت شهری شکل گرفته است.

برای رسیدن به این دریاچه کافیست به شمال غربی خرم آباد بروید؛ به محض اینکه چشمتان به این دریاچه و طبیعت سرسبزش بیفتد دلتان می خواهد ساعت ها در کنار آن بمانید. وجود این دریاچه، آب و هوا و همینطور چشم اندازهایی تماشایی را برای این منطقه رقم زده به خصوص که فواره های زیبایی در قسمت هایی از دریاچه برپا شده که جذابیت هایش را دوچندان کرده و تماشای آن ها در حالی که درختان سبز اطراف دریاچه را احاطه کرده اند آرامش خاصی برایتان به ارمغان می آورد.

این دریاچه که عمق آن بین ۳ تا ۷ متر است ۷ هکتار از این منطقه را در برگرفته و تفرجگاهی خوش و آب و هوا را به وجود آورده است که با رفتن به آنجا مدتی از شلوغی های شهخر فاصله می گیرید و طبیعتی دل انگیز را لمس می کنید. در فصل های خاصی از سال پرندگان زیادی این دریاچه را برای مهاجرت انتخاب می کنند و حال و هوایی متفاوت را برای دریاچه به وجود می آوردند. پرندگانی که به آغوش طبیعت این دریاچه پناه آورده اند و اینجا را به محل مناسبی برای تماشای پرندگان بومی تبدیل کرده اند. یکی از معروف ترین گونه های پرندان مهاجر این دریاچه اگرت ها هستند که نوع خاصی از لک لک ها به شمار می روند.

پیشنهاد می کنیم حتما یکی از قایق های موتوری و یا پدالی کنار دریاچه را کرایه کنید و گشت و گذاری متفاوت در دریاچه داشته باشید. قایق سواری در این دریاچه ی زیبا در حالی که محو تماشای چشم اندازهای بکر اطراف هستید لحظاتی لذت بخش را برایتان به وجود می آورد. اگر دلتان تفریحی ماجراجویانه تر می خواهد جت اسکی را امتحان کنید؛ حتما ذوق زده می شود اگر بدانید در این دریاچه امکان جت اسکی هم برایتان فراهم است. می توانید با سرعت زیاد روی آب را طی کنید و غرق هیجانی وصف نشدنی شوید. تفریحات ساحلی این دریاچه یکی دو تا نیست! نظرتان با اسکی روی آب چیست؟ بر روی اسکی مخصوص قرار بگیرید و با قایق به سرعت بر روی آب کشیده شوید.

می توانید در میان طبیعت دل انگیزی که اطراف دریاچه را احاطه کرده پیکنیک برپا کنید مقداری وسیله با خود همراه داشته باشید و چند ساعتی را در آغوش طبیعت کمپ بزنید تا جاذبه های خرم آباد را با جزئیات بیشتری درک کنید. در گوشه ایی از این پارک، شهربازی ای هست که وسایلی متنوع را برای شادی و بازی کودکان فراهم کرده است پس خیال تان راحت باشد که فرزندتان هم در این پارک به اندازه ی کافی سرگرم می شود. با دیدن آب زلال این دریاچه شگفت زده می شوید که چطور ممکن است دریاچه ای که در وسط شهر قرار دارد تا این حد زلال باشد آب این دریاچه از چشمه تامین می شود، چشمه ای که در مخمل کوه در اطراف خرم اباد قرار دارد و با چشمه های آهکی ای که در کف دریاچه قرار دارد به این دریاچه می ریزد.

شاید بپرسید اسم این دریاچه یعنی چه؟ کیو یک کلمه لری است که معنی آن کبود یا آبی پر رنگ است و از آن جایی که آب این دریاچه زلال و آبی است و در آن گونه های خاص گیاهی اند این نام را برایش انتخاب کرده اند.

هر چند که در همه ی فصل های سال می توانید از این دریاچه بازدید کنید اما اگر عاشق فعالیت های ماجراجویانه هستید و می خواهید از تفریحات دریاچه استفاده کنید باید بهار یا تابستان راهی اینجا شوید. برای تماشای پرندگان هم پاییز و زمستان را برای آمدن به دریاچه انتخاب کنید، در فصل پاییز طبیعت اطراف دریاچه رنگ های جذابی به خود می گیرند که ساعت ها تماشا می طلبند.

در سال های اخیر دریاچه در معرض تهدیدات زیادی قرار گرفته و حتی در سال ۱۳۸۹ به طور کامل خشک شد اما امروز جذاب تر از همیشه پذیرای گردشگران خرم آباد است. پس از تماشای این دریاچه به سراغ دیگر جاذبه های این شهر بروید و برای بازدید از هر کدام از آن ها چند ساعتی وقت بگذارید تا با این شهر تماشایی بیشتر آشنا شوید.

گلاره خوانین زاده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا