طبیعت گردی

در بیچی هد آرامش را در آغوش بگیرید

مقصدمان یک صخره است ؛ صخره ای عظیم که روز به روز مرتفع تر می شود.

هم از تاریخ حرف ها برای گفتن دارد و هم از جنگ ؛ هم خنده های شادی را در خود دیده و هم فریاد های خودکشی را.

همراه با ما باشید.

نگاهی اجمالی به صخره ی Beachy Head ( بیچی هد ) | انگلستان

این جا مرتفع ترین و عظیم ترین صخره ی آهکی در شرق منطقه ی ساسکس در انگلستان است . دقیق تر می شود در منطقه ی ایستبورن و در شرق یک سری صخره با نام  Seven Sisters ( هفت خواهران).

این صخره با ارتفاعی بالغ بر ۱۶۲ متر ، عنوان بلندترین صخره ی گچی یا آهکی در بریتانیا را داراست که روز به روز ارتفاعش بیشتر هم می شود.

زمانی که بر روی این صخره می روید، چشم انداز زیبایی را خواهید دید؛ از قست جنوب شرقی آن می توان سواحل Dungeness (دانجنس) در شرق  و همچنین سواحل سیسیلی بیل در غرب را دید.

وقتی به بیچی هد می روید در کنار تمام تفریحاتی که می توان آن جا تجربه کرد و صداهای خنده هایی که به گوش می رسد؛ شاید بتوان صدای  فریاد افرادی که در بیچی هد به زندگی خود پایان دادند را شنید ، ناامیدانی که این صخره را انتخاب کردند تا پرتگاه مرگشان باشد و سبب شدند تا این صخره در دنیا بدنام شود با عنوان بدنام ترین نقطه ی دنیا شناخته شود.

تفریحاتی از جنس صخره ی Beachy Head (بیچی هد) | گردشگری منطقه

هر داستانی دارد، از هر کجای تاریخ که می آید، امروز زیبا است، چشم نواز و منحصر به فرد است.

رفتن به آن، پیاده روی  لبه ی یک پرتگاه با ارتفاعی در حدود ۱۶۰ متری، تماشای غروب آفتاب یا نظاره کردن حرکت ابرها و شمردن امواج دریا می تواند یک روز عالی را رقم زند.

تفریحات زیادی را می توان در این صخره تجربه کرد، در مسیرهای پیاده روی مختلف قدم زد و یا دوچرخه سواری کرد و در پایان روز هم در یکی از رستوران های منظقه غذایی نوش جان کرد.

تفریحات بیچی هد

۱) پیاده روی در صخره ی Beachy Head (بیچی هد)

شاید لذت بخش ترین کاری که می توان در بیچی هد انجام داد ، قدم زدن است؛ قدم زدن  در حالی که می توان دست را دراز کرد و تکه ای از ابرها را برای خود کرد. تنها رفت و لذت برد.

مسیرهای مختلفی برای پیاده روی در این صخره در نظر گرفته شده اند.

برخی از این مسیرها که می توانید از آن ها استفاده کیند از این قرارند : 

۱ – پیاده روی روی شنهای ساحل بیچی هد – در حدود ۵ کیلومتر

۲ – پیاده روی در مسیر منطقه ی هفت خواهران – در حدود ۷ کیلومتر

۳ – پیاده روی در مسیر جنگل فریستون ( Friston ) – در حدود ۸ کیلومتر

و …

۲) دوچرخه سواری در صخره ی Beachy Head (بیچی هد)

اگر نخواستید مسیرها را با پای پیاده طی کنید، دوچرخه سواری گزینه ی خوبی خواهد بود ، چرا که هم می تواند مهیج باشد و هم این که آرامش بخش.

رکاب زدن روی یکی از بلندترین صخره های دنیا در حالی که صدای امواج دریا را می شنوید و منظره ای چشم نواز پیش رویتان است، بدون شک بهترین تجربه ی دوچرخه سواریتان خواهد بود.

مسیرهای دوچرخه سواری در این صخره عبارتند از : 

قسمت جنوبی صخره

دره Cuckmere ( سوکمره )

مسیر Cuckoo Trail ( سوکو تریل )

و …

۳) چتر بازی در صخره ی Beachy Head (بیچی هد)

شاید مهیج ترین و ترسناک ترین تفریحی که می توان در این صخره آن را تجربه کرد، چتر بازی بر فراز صخره باشد.

افراد ماجراجوی زیادی که البته حرفه ای های این ورزش هستند، بیچی هد را انتخاب می کنند تا پرشی هیجان انگیز داشته باشند و آسمان را از راه بیچی هد فتح کنند.

۴) قایق سواری در صخره ی Beachy Head (بیچی هد) 

بعد از آن که با چتر خود را به ساحل بیچی هد رساندید، بد نیست دلی هم به آب بزنید.

می توانید سوار بر قایق شوید و از خط ساحلی صخره دور شوید و به میان آب ها بروید و از دور به عظمت صخره بنگرید، شاید از این نقطه بیشتر شگفتی و بزرگی آن به نظرتان برسد.

۵) اسب سواری در صخره ی Beachy Head (بیچی هد) 

اسب سواری هم می تواند لذت بخش باشد. 

نشستن بر روی اسب و راه رفتن بر روی صخره و دیدن مناظر زیبا، شاید آرامشی را به ارمغان بیاورد که نظیرش جای دیگری یافت نشود.

تنها نکته ای که باید در زمان اسب سواری به آن دقت کنید این است که باید در بخش جنوبی صخره حرکت و از منطقه ی مشخص شده خارج نشوید که البته خیلی ها این کار را می کنند.

۶) بازدید از منطقه ی هفت خواهران (Seven Sister)

همانطور که در معرفی این صخره به آن اشاره شد، صخره ی بیچی هد در منطقه ای با نام هفت خواهران قرار دارد، منطقه ای با چشم انداز زیبا به صخره و تفریحاتی لذت بخش و امکاناتی رفاهی برای بازدید کنندگان صخره بیچی هد.

یکی از تفریحات در این منطقه بازدید از مزرعه ای است که در آن ۵۰ نژاد مختلف از گوسفندان در آن نگهداری می شوند، منطقه ای که بازدید از آن می تواند بسیار جالب و لذت بخش باشد.

شما می توانید در این مزرعه به وسایل مخصوص به بره ها شیر دهید، یا چیدن پشم هایشان را تماشا کنید و یا با کودکانتان در منطقه ی مخصوص بازی کودکان که چشم اندازی زیبا به صخره دارد، بازی کنید و کمی به کودک درونتان برسید.

بعد از بازدید هم می توانید از میان انواع مختلف پنیری که از شیر گوسفندان تهیه می شود، پنیر خریداری کنید.

برای بازدید از این مزرعه باید نفری ۲۵ یورو در نظر بگیرید.

۷) برگزاری عروسی هایی رویایی در صخره ی Beachy Head ( بیچی هد ) 

در کنار افرادی که در Beachy Head ( بیچی هد ) به زندگیشان پایان می دهند افرادی هم هستند که شروع یک زندگی را این جا جشن می گیرند ، می توان در این صخره ی زیبا ، نزدیک به ابرها پیوندی آسمانی ببندید .

یکی از سالن هایی که در این زمینه شهرتی هم در شهر ساسکس درست همان جایی که صخره واقع شده است ، سالن Bardolphs ( برادولفس ) است که به خاطر عروسی های رویایی اش شناخته شده است .

بر روی این صخره و با چشم اندازی وصف نشدنی تا ۲۰۰ نفر برایتان میزبانی می کنند و روزی فراموش نشدنی را برایتان رغم می زنند .

هزینه ای که باید برای همچین مراسمی در نظر بگیرید چیزی در حدود ۱۰.۰۰۰ یورو است .

امکانات تفریحی و اقامتی صخره ای در Beachy Head ( بیچی هد ) 

در نزدیکی صخره ی بیچی هد ، در منطقه ای با نام Birling gap ( برلینگ گپ ) امکانات رفاهی زیادی مثل رستوران ، چای خوری و حتی اقامتگاه در نظر گرفته شده است تا بازدید کنندگانی که می خواهند زمان بیشتری را در بیچی هد بگذرانند ، از آن ها استفاده کنند .

ماندن در این اقامتگاه ها و رفتن به این رستوران ها در چنین فضایی حس زیبایی خواهد بود ، وقتی غروب خورشید را بر فراز بلند تری صخره ی آهکی دنیا می بینید و صبح را  با کنار رفتن مه از روی صخره آغاز می کنید ، مطمئنا این ها می توانند بازدیدتان را کامل کنند .

رستوران Village deli ( اغذیه فروشی روستایی )

در این رستوران دنج می توانید در حالی که منظره ای وصف نشدنی در مقابل چشمانتان وجود دارد و هوایی عالی را استنشاق می کنید ، بهترین غذاهای محلی مثل انواع پنیر ، گوشت های تازه کاملا ارگانیک ، شکلات ، شیرینی های وسوسه انگیز و هر چیزی را که برای بازدیدتان و تفریحاتتان در منطقه نیاز است را به شما عرضه می کند .

هزینه ها: متوسط قیمت ۱۱ – ۳۰ دلار

ساعات مراجعه: ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر

استراحت گاهی برای صخره نوردان Beachy Head ( بیچی هد )

بعد از آن که تمام تفریحات بیچی هد را تجربه کردید ، وقت آن است که دمی بیاسایید و تجدید قوا کنید .

برای این کار چایخانه ای برایتان در نظر گرفته شده است با نام Hiker’s Rest Tea Room ( اتاق چای برای کوهنوردان ) که  می توانید در آن بهترین چای و قهوه را نوش جان کنید و سپس به راهتان ادامه دهید .

همچنین میان وعده هایی مثل انواع غذاهای خانگی ، ساندویچ و … هم برایتان آماده است ؛ آن هم از بهترین مواد اولیه .

بعد از تغذیه ی جسم هم می توانید از فروشگاه های صنایع دستی خرید کنید و یادگاری با خود از صخره بیچی هد ببرید.

ساعات مراجعه: ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر

اقامتگاه های صخره ی Beachy Head ( بیچی هد ) 

روز به نیمه رسیده و خورشید به پشت صخره بیچی هد می رود …

وقت استراحت است اما این بار جایی با چشم اندازی زیبا و وصف نشدنی …

حال که تا این جا آمدیم یک شب را در نزدیکی صخره ی بیچی هد صبح کنیم و در یکی از اقامتگاه های منطقه بمانیم .

یکی از این اقامتگاه ها Tiger Inn ( تایگر این ) نام دارد که ۴ اتاق با بهترین امکانات دارد . می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید و تا صبح از پنجره ی اتاقتان به صخره و زیبایی هایش نگاه کنید .

هزینه اقامت در این اقامتگاه برای هر نفر و هر شب در حدود ۱۱۰ یورو است .

برای رزرو و یا دیدن اقامتگاه های دیگر به این سایت  سری بزنید .

کاوش برای یافتن نشانی از تاریخ در صخره ی Beachy Head ( بیچی هد ) 

می توان علم را نیز در بیچی هد جست و جو کرد و نشانی از تاریخ را در آن به چشم دید .

یکی از تفریحاتی که در بیچی هد می توان انجام داد که جنبه ی علمی نیز دارد ، کاووش برای یافتن فسیل است ، فسیل های متنوعی که در خط ساحلی صخره پنهان شده اند و منتظر کشف و بیان داستان های تاریخی هستند .

انواع و اقسام فسیل ها را می توان در بیچی هد پیدا کرد که نشان از آن است که زندگی دریایی پویایی در منطقه حاکم بوده است .

حتی اگر در خط ساحلی صخره نخواهید کاووش علمی داشته باشید ، می توانید در کنار ساحل قدم بزنید و از امواج ساحل لذت ببرید .

صخره ی Beachy Head از نظر زمین شناسی

بیچی هد روزهایی بسیار دور در گذشته ، چیزی در حدود ۶۶ تا ۱۰۰ میلیون سال پیش در عصر کرتاسه تشکیل شده است ، آن زمانی که این منطقه زیر آب پنهان بود بعد از آن که عصر یخبندان به پایان رسید ، سطح آب دریا افزایش پیدا کرد و کانال مانش شکل گرفت ( کانال مانش یا English Channel بخشی از اقیانوس اطلاس است که این اقیانوس را به دریای شمال پیوند می دهد ) و بعد از آن  صخره هایی آهکی در منطقه ی صخره ی بیچی هد امروزی در امتداد ساحل ساسکس شکل گرفت .
وجود این صخره در کنار ساحل سبب می شد تا امواج شکل آن را دست خوش فرسایش کنند و در مرور زمان آن را به شکل امروز صیقل داد .

این صخره زنده است و در حال رشد چرا که ارتفاع ۱۶۵ متری آن هر روز در حال افزایش است .

تاریخچه و نام گذاری صخره

این منطقه در طول تاریخ سابقه ی طولانی و البته تاریکی در مورد قاچاق دارد ؛ چرا که ملوانانی که به دنبال فرار از پرداخت مالیات بودند ، سعی می کردند خود را از طریق ساحل این صخره به خشکی برسانند .

متاسفانه در تاریخ ساکنان محلی این منطقه هم به این قاچاقچیان کمک می کردند و می توان گفت که این جرم برایشان یک امر عادی و درست تلقی می شد ، اما امروز به طور کامل جلوی این کار گرفته شده است .

طبق بررسی ها و مطالعاتی که در دفتر تاریخ بیچی هد سورت گرفته است ، گویا برای اولین با این نام یعنی همان ( Beachy Head ) در سال ۱۲۷۴ میلادی با کمی تغییر و به صورت Beauchef به این صخره اتلاق شد ؛ بعد از آن در سال ۱۳۷۱ این نام هم کمی تغییر کرد و Beaucheif شد . این کلمات در طول تاریخ متحول شدند و در سال ۱۷۲۴ به شکل نام امروزی در آمدند ؛ نامی که هیچ ارتباطی با ساحل و دریا ندارد و در واقع یک واژه ی فرانسوی است با معنای ”  پرتگاه زیبا “.

در سال ۱۹۲۹ ایستبورن ( به انگلیسی: Eastbourne یکی از شهر های انگلستان ) بیچی هد را با وسعتی بالغ بر ۴.۰۰۰ جریب خریداری کرد و آن را با هزینه ای بالغ بر ۱۰۰.۰۰۰ £ آن را توسعه داد و سعی در استافده از پتانسیل گردشگری آن کرد .

فانوس دریایی آرامیده در بستر صخره Beachy Head

وقتی به این صخره می روید ، اگر کمی خود را به لبه پرتگاه نزدیک کنید ، می بینید که یک فانوس دریایی در ساحل صخره آرام گرفته است ؛ فانوس دریایی که آن هم داستان جالبی برای خودش دارد.

این فانوس دریایی ارتفاعی در حدود ۴۳ متر دارد و در سال ۱۹۰۲ ساخته شده است.

ساخت این فانوس دریایی مانند تمام فانوس های دریایی دیگر که در بستر دریا ها ساخته می شوند ، ایمن سازی دریا و البته صخره ی بیچی هد بود ، تا هم دریای صخره کمی برای ملوانان ایمن شود و هم کمی از خطر سقوط افراد از صخره جلوگیری کند.

در ساخت و ساز این فانوس دریایی که از  ۳.۷۰۰ تن گرانیت و سنگ مرمر ساخته شده است ؛ کارگران از کابل و کابین های موقتی برای حمل و نقل بین فانوس دریایی و صخره استفاده می کردند.

فانوس دریایی دوم در دریا زیر بیچی سر ساخته شد. این برج ۴۳ متر توسط سه نگهبانان فانوس دریایی، که به نوبت به حفظ نور، تا سال ۱۹۸۳ در زمان هنگامی که چراغ خودکار شد سرنشین دار شد. با سیستم های ناوبری ماهواره در حال حاضر عادی در کشتی، نیاز به فانوس های دریایی کاهش می یابد.

صخره ی Beachy Head ( بیچی هد ) در نبرد ها 

صخره ی بیچی هد روزهای زیادی را در تاریخ پشت سر گذاشته است و اتفاقات خوب و بد زیادی را به چشم دیده است ، حتی در جنگ هم شرکت داشته است .

این صخره در اولین جنگ میان نیروی دریایی انگلستان و هلند در سال ۱۶۵۳ با عنوان یکی از نیروهای بریتانیایی شرکت داشته است .

بعد از آن هم در طول جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۶ نیز جزو نیروهای ارتش بوده است و توانست چندین نیروی آلمانی را به کام مرگ بفرستد .

حتی جنگ جهانی دوم را هم به چشم دیده و هم این که به عنوان یک راه ارتباطی در جنگ نقش داست ؛ چرا که نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا یک ایستگاه

رادیویی به منظور بهبود ارتباطات رادیویی با هواپیما ها در بیچی هد ساخت تا بتواند بهتر با نیروهای هوایی در ارتباط باشد .

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

مهسا محرابی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا