غذای های محلی و ملل

در مالزی چه بخوریم؟

گشت و گذار، خرید کردن و بسی کارهای دیگر هست که باید در سفر انجام داد. اما خوردن را هم به لیست برنامه‌های خود اضافه کنید؛ چرا که تجربه‌ غذاهای یک کشور از قسمت‌های فراموش‌نشدنی، هیجان‌انگیز و لذت‌بخش یک سفر است. بسیاری از ترس خراب شدن یک هفته سفر، از لذت کشف مزه‌های جدید صرف نظر می‌کنند.
اما این بخش راهنمای نسبتا مناسبی است برای غذاهایی که مورد طبع ذائقه ایرانی‌اند و می‌توانید با خیال راحت در طول مدت اقامت خود در مالزی امتحان کنید و لذت ببرید. ضمنا برای کسانی که نگران حرام بودن غذاهای خارجی هستند باید بگوییم که غذاهای این مجموعه همه‌گی حلال هستند. اگر غذاهای دیگری دیدید و خواستید امتحان کنید، دقت داشته باشید که بیشتر رستوران‌ها در مالزی گواهی‌نامه غذای حلال دارند و اگر آرم حلال را ندیدید می‌توانید از گارسون سوال کنید.

فست‌فود

فست فودها، شامل برگر کینگ، مک‌دونالد، ساب‌وی و کی اف سی، غذاهایی هستند که با قیمت پایین و کیفیتی متناسب با همان قیمت عرضه می‌شوند. از آن‌جایی که تمام فست‌فودهای معتبر از استانداردی مشخص و متعارف پیروی می‌کنند، نسبتا قابل اعتماد هستند و اگر بین راه گیر کردید می‌توانید به عنوان یک گزینه خوب و دم دست روی آن‌ها حساب کنید.
اما برگر کینگ که عمده ساندویچ‌های منوی آن‌را انواع مختلف همبرگر تشکیل می‌دهد، به خاطر استفاده از مواد تازه‌تر و گوشت مرغوب در بین ایرانی‌ها طرفدار بیشتری دارد. فیش برگر را حتما امتحان کنید.
اگر پزشک خوردن غذاهای چرب را برای‌تان قدغن کرده، از مرغ کنتاکی‌های کی اف سی پرهیز کنید.
ساب‌وی را به هیچ وجه از دست ندهید. ساندویچ‌های کالباس ساب‌وی با نان تازه از پرطرف‌دار‌ترین فست‌فودها در بین ایرانیان هستند. در ضمن محتویات ساندویچ‌تان را هم خودتان می‌توانید انتخاب کنید.
نکته‌ دیگر این‌که فست‌فودها آن‌قدر زیادند که برای پیدا کردن آن‌ها نیازی به نقشه ندارید. قیمت تقریبا همه غذاهای فست‌فودهای ذکر شده در بالا به همراه یک نوشابه کمتر از ۲۰ رینگیت است.

تپان‌یاکی

غذایی ساده و مقوی حاوی اسفناج، سیر و جوانه گندم بخارپز همراه با ادویه‌هایی که برای ما آشناست. تپان‌یاکی که در اصل یک غذایی ژاپنی‌ست معمولا با گوشت، مرغ یا میگوی سرخ شده در روغن زیتون یا کره درست می‌شود. بسته به انتخاب شما معمولا یک کاسه برنج کته و گاه یک کاسه سوپ سبزیجات نیز کنار غذای شما سرو می‌شود. در فوت کورت پاویلیون طبقه زیرزمین یک آشپزخانه ژاپنی هست که غذا را روی بار روبروی شما می‌پزد و همان‌جا سرو می‌کند. قیمت هر پرس حدود ۱۵ رینگیت است. حتما با سس سیر مخصوص میل کنید که خودتان باید از میز کناری بردارید. ارزش امتحان کردن دارد. بیف تپان‌یاکی فوت کورت klcc را هم از دست ندهید.

همبرگر و استیک

همبرگر غذایی نیست که فقط در فست‌فودها پیدا شود. همبرگر واقعی با گوشت تازه و شیوه طبخ خاص چیز دیگری است. با پرداخت حدود ۳۰ رینگیت می‌توانید همبرگری واقعی به همراه یک سبد سیب‌زمینی و یک نوشیدنی خنک نوش جان کنید. من از چند آشپز حرفه‌ای شنیده‌ام بهترین همبرگر کوالالامپور را هاردراک کافه دارد؛ اما به نظر من در کنار هاردراک کافه، کیفیت رستوران‌های t.g.i friday’s و chili’s نیز عالی‌ است.

اگر chili’s می‌روید حتما بیف چیلی سس همراه با چیپس هم سفارش دهید. نکته دیگر این‌که نوشیدنی در چیلیز free refill است.
همین رستوران‌ها استیک و غذاهای وسترن دیگر هم سرو می‌کنند. اما گل سرسبد رستوران‌های کوالالامپور در طبخ استیک رستوران delicious است. یک برش گوشت تازه ۳۰۰ گرمی به همراه چند تکه سیب‌زمینی و سیر و مارچوبه تمام آن چیزی‌ است که delicious را جزء سه انتخاب برتر طرف‌داران استیک‌ قرار می‌دهد. اگر مایلید استیک‌تان در حالی‌که در یک ظرف چدنی جلز و ولز می‌کند برای‌تان سرو شود به گارسون بگویید سفارش‌تان sizzling باشد.
در این رستوران‌ها وقتی سفارش همبرگر یا استیک می‌دهید گارسون حتما از شما میزان پخت را می‌پرسد. اگر دوست دارید گوشت‌تان آب‌دار باشد، بگویید medium و چنان‌چه مایلید گوشت کاملا پخته شده باشد، بگویید well done.
medium well done هم حالتی‌ است بین این دو.
بسته به رستوران و نیز گوشتی که برای طبخ استیک استفاده می‌شود، قیمت تمام شده یک پرس استیک با مخلفات و نوشیدنی چیزی بین ۳۰ تا ۶۰ رینگیت خواهد بود.

غذاهای مالزیایی

بیراه نیست اگر ادعا کنیم ناسی گورنگ آیام محبوب‌ترین غذای مالزیایی در بین ایرانیان است. معنای تحت‌الفظی آن برنج سرخ شده به همراه مرغ است: برنج کته‌ای را با اسفناج، کلم، سیر، فلفل و رُبی مخصوص با سبزیجات دیگری برای چند دقیقه روی حرارت بالا تفت می‌دهند و همراه با مرغ سرخ شده سرو می‌کنند. اگر واقعا با غذاهای تند مشکل دارید، می‌توانید از گارسون بخواهید غذای شما را کمتر تند کند؛ در غیر این‌صورت توصیه می‌کنم طعم اصلی و واقعی این غذا را تجربه کنید. قیمت یک وعده از این غذا به ۱۰ رینگیت هم نمی‌رسد. برای صرف غذای مالایی مجموعه رستوران‌های old time cafe توصیه می‌شود.

تک توصیه‌ها

• اگر غذای تند دوست دارید، سوپ استثنایی tom yam در secret recipe به‌شدت توصیه می‌شود. این سوپ حاوی کلم، قارچ، زنجبیل و رشته است به همراه دو عدد شاه ماهی بزرگ.
• در nandos دست روی هر غذایی که بگذارید با احتمال بالایی مورد طبع شما خواهد بود. با ۲۰ رینگیت می‌توانید یک چهارم مرغ سفارش دهید با دو کنار غذا که به انتخاب خودتان می‌توانید از بین برنج مدیترانه‌ای، ذرت بو داده با کره، سیب‌زمینی ویژه، سالاد کلم، سالاد فصل و یا سبزیجات کباب شده انتخاب کنید.
• dominos و pizza hut دو پیتزافروشی مطرح مالزی هستند که هیچ‌کدام توصیه نمی‌شوند. اما اگر در اجبار قرار گرفتید، extravaganza را امتحان کنید.

نوشیدنی‌جات
آیس لمون تی

چایی را با یخ هم می‌شود خورد؟ چرا که نه! چایی با یخ و لیمو متداول‌ترین نوشیدنی‌ ساکنان مالزی از جمله ایرانی‌ها است. آیس لمون تی را فقط باید با نِی خورد. اما خیلی زود با هسته‌های لیموی گیر کرده در نِی درگیر می‌شوید. تعجب نکنید که این هم جزء جذابیت‌های این نوشیدنی است. البته رستوران‌های شیک‌تر بدون هسته سرو می‌کنند. با اطمینان می‌توان گفت آیس لمون تی در تمام رستوران‌های کوالالامپور سرو می‌شود. در فروشگاه‌ها نیز می‌توانید داخل قوطی با مارک‌هایی مثل لیپتون پیدا کنید.

تی‌تاریک

تی‌تاریک نوشیدنی سنتی مالزی است. ترکیبی از چایی و شیر و شهد شکر. اما درست کردن آن مراسم خاصی دارد. آن‌قدر با فاصله از یک پارچ به یک پارچ دیگر می‌ریزند تا حسابی کف کند. یک لیوان تی‌تاریک خوب باید یک چهارم کف دارد. البته کیفیت این نوشیدنی به قول قدیمی‌ها بستگی به دست استاد تی‌تاریک ساز دارد.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

گزارش: رضا صمدیان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا