اخبار

روز ملی دریاچه ارومیه

مطابق با آنچه که در خبرگزاری های رسمی کشور مطرح شده است، معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران، مسعود تجریشی اعلام کرد با توجه به اهمیت و اولویت احیای دریاچه ارومیه برای دولت در طی چهار سال گذشته اقدامات جدی در خصوص احیای آن صورت گرفته است و در صورتی که این عملیات انجام نمی شد دریاچه به طور کامل از دست می رفت.

وی در ادامه چنین تصریح کرد که: هم ‌اکنون وسعت دریاچه ارومیه ۲ هزار و ۳۳۵ کیلومتر مربع به حجم ۲ هزار و ۱۱۰ متر مکعب با تراز ۱۲۷۰.۷۹ رسیده است.

با توجه به آنچه که در بالا گفته شد، در طی چهار سال گذشته اقدامات مهم و جدی به منظور احیای دریاچه ارومیه صورت گرفته است که به گفته مسعود تجریشی اگر این عملیات صورت نمی گرفت به حتم دریاچه ارومیه را از دست داده بودیم. از آنجاییکه در حال حاضر وسعت دریاچه ارومیه ۲ هزار و ۳۳۵ کیلومترمربع است و حجم آن به ۲ هزار و ۱۱۰ متر مکعب رسیده است جالب است بدانید که تراز آن ۱۲۷۰.۷۹ نیز می باشد.

مدیر دفتر برنامه ‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اعتبارات هزینه ‌ای مربوط به دریاچه ارومیه از سال ۹۳ تا ۹۷ گفت: در این رابطه اعتبارات از محل ۱۰ و ۱۲ به میزان یک هزار و ۱۷۰ میلیارد، از محل اعتبارات مهار رودخانه‌ های مرزی و صندوق توسعه ملی یک هزار و ۵۸۰ میلیارد و از محل بودجه سنواتی دستگاه‌ های اجرایی ۲۱۵ میلیارد و در مجموع ۲ هزار و ۹۶۵ تومان هزینه شده است.

تجریشی در ادامه صحبت های خود در خصوص روز ملی دریاچه ارومیه چنین گفت: ۷۰ درصد منابع مالی هزینه ‌ای دریاچه، سبب انتقال آب به دریاچه ارومیه نشده که برخی از آنها احداث تصفیه‌ خانه و کانال بوده و با تکمیل و بهره ‌برداری آنها تمامی هزینه ‌های مالی تبدیل به آب می ‌شود.

وی در ادامه با اشاره به پروژه‌های سخت ‌افزاری آب ورودی به دریاچه ارومیه بیان کرد:

یکی از طرح‌ ها، انتقال آب به دریاچه ارومیه بوده و تاکنون ۲۴.۵ کیلومتر حفاری شده است و ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و منابع مالی آن نیز تامین شده است.علاوه بر آن تاکنون یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای طرح انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه هزینه شده و مبلغ ۷۱۰ میلیارد تومان باقی مانده است که تامین می‌شود.

مدیر دفتر برنامه ‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: با توجه به این که پایان پروژه احیای دریاچه ارومیه سال ۹۹ تخمین زده شده است ما می ‌توانیم شاهد انتقال ۶۲۳ میلیون مترمکعب به دریاچه ارومیه باشیم و مجموع اعتبار تامین شده برای طرح کانی ‌سیب یک هزار و ۳۵۹ میلیارد تومان نیز خواهد بود.

وی با اشاره به طرح انتقال آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه اظهار کرد:

هم‌اکنون ۱۰۰ درصد سد سیلوه به پایان رسیده و کانال انتقال آب از رودخانه گدار به دریاچه ارومیه دارای ۷۴% پیشرفت فیزیکی است.

تجریشی با ذکر طرح انتقال پساب ۱۹ تصفیه‌ خانه فاضلاب به دریاچه ارومیه گفت: تصفیه‌ خانه ارومیه دارای ۸۵% پیشرفت فیزیکی بوده و هزینه‌کرد از محل اعتبارات طرح نجات دریاچه ارومیه ۳۶۴ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به طرح توسعه شبکه ‌های فرعی حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: در این رابطه ۲۳ هزار هکتار شبکه فرعی آبیاری و زهکشی در دست اجرا بوده و دارای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیز می باشد و اعتبار تخصیص یافته از محل اعتبارات ستاد نیز ۹۳ میلیارد تومان است.

مدیر دفتر برنامه‌ ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه از پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصدی طرح سردهنه‌سازی، اصلاح، بازسازی، دریچه‌ها و آبگیری رودخانه‌ها خبر داد و افزود: اعتبار تخصیص یافته از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه ۳۴ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به طرح مرمت و بازسازی تاسیسات در دست بهره ‌برداری گفت: این طرح ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اعتبار تخصیص یافته از محل اعتبارات ستاد احیاء ۴۱.۵ میلیارد تومان است و در سال ۱۴۱۰ سالانه یک هزار و ۳۰۸ متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود.

مسعود تجریشی، معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران در ادامه گفت: دستیابی به وضعیت پایدار برای منابع آب زیرزمینی در گرو کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی بوده و تحقق تراز اکولوژیک در گرو کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی و تامین حقابه زیست‌محیطی دو هزار و ۹۰۰ میلیون متر مکعبی دریاچه ارومیه است.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

گلاره خوانین زاده

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا