توصیه های سفر

رویای سفر ارزان به کام شیادان فضای مجازی

یکی از رسوم ما ایرانی‌ها در ایام نوروز مسافرت است. با نزدیک شدن به ایام باستانی نوروز شاهد رونق گرفتن بازار گردشگری در سراسر کشور هستیم.

در این روزها آگهی‌های متعددی در فضای مجازی پیرامون تورهای مسافرتی و فروش بلیط‌ هواپیما، قطار و اتوبوس مشاهده می‌شود که با قیمت‌های رقابتی و معرفی خدمات مختلف سعی در جذب مشتری دارند.

انتشار گسترده این تبلیغات از طریق فضای مجازی مانند: سایت‌های اینترنتی، اپلیکیشن‌های موبایل، شبکه‌های اجتماعی، ارسال پیامک انبوه و… مخاطبان زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شیادان فضای مجازی با سواستفاده از این شرایط، افراد ناآگاه را طعمه کلاهبرداری خود قرار می‌دهند.
بارها مشاهده شده که افراد پس از خرید بلیط هواپیما از سایت‌های غیرمجاز و برنامه ریزی سفر خود هنگام مراجعه به فرودگاه، متوجه تقلبی بودن بلیط شده‌اند. برای جلوگیری از این گونه موارد قبل از خرید بلیط هواپیما در فضای مجازی با مراجعه به سایت “سازمان هواپیمایی کشوری” به آدرس “www.cao.ir” نسبت به استعلام اعتبار و مجوز سایت مورد نظر جهت خرید بلیط هواپیما اقدام کنید. در این سایت علاوه بر معرفی سایت‌های مجاز فروش بلیط، دفاتر معتبر فروش به همراه وضعیت مجوزها معرفی شده‌اند. پس از بررسی اعتبار سایت، هنگام پرداخت مبلغ بلیط به وجود عبارت “shaparak.ir” در انتهای آدرس درگاه پرداخت اینترنتی و بررسی فعال بودن پروتکل امنیتی “https” در ابتدای آدرس درگاه که با رنگ سبز مشخص می‌شود اطمینان حاصل فرمایید.

پس از خرید بلیط هواپیما با مراجعه به سایت رسمی شرکت هواپیمایی که از آن بلیط تهیه نموده‌اید و با وارد نمودن مشخصات خود در قسمت تایید اعتبار بلیط، نسبت به بررسی اصالت بلیط خریداری شده مطمئن شوید.
به طریق مشابه قبل از خرید بلیط قطار و اتوبوس در فضای مجازی نسبت به تایید اعتبار مجوز سایت فروشنده بلیط با مراجعه به سایت رسمی شرکت‌های مسافربری اقدام کنید. در صورتی که صحت مجوز سایت فروشنده برای شما احراز نگردید حدالامکان با مراجعه به پایانه‌های مسافربری بلیط مورد نظر خود را تهیه کنید.
امکانات ارائه شده در فضای مجازی می‌توانند به فرصت یا تهدید تبدیل شوند، با افزایش آگاهی و دانش صحیح استفاده از این فضا می‌توان از مزایای آن جهت تسهیل زندگی استفاده کرد و با آموزش این نکات ساده و کاربردی به نزدیکانمان می‌توانیم از کلاهبرداری‌های اینترنتی پیشگیری کنیم.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

یلدا توکلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا