معرفی نقاط گردشگری جهان

سانتورینی یکی از مجلل ترین جزیره های دنیا

یکی از زیباترین جزیره های دنیا که مطمئنا عکس های آن را به وفور دیده اید، جزیره ی سانتورینی در یونان است. این جزیره در صدر لیست زیباترین و مجلل ترین جزیره های جهان قرار گرفته است و بی شک مقصد بسیاری از کسانی در جهان است که قصد گردشگری و در کردن خستگی خود را در یک جزیره ی بسیار زیبا و مجلل دارند، می باشد. نکته ی جالبی که درباره ی جزیره ی سانتورینی در یونان وجود دارد این است که با این که این جزیره بسیار پر رفت و آمد و گردشگر پذیر است اما این جزیره با آب های آبی تمیز و سواحل تمیزتر احاطه شده است! در ادامه با ما همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر این جزیره را مورد بررسی قرار دهیم.

جزیره ی سانتورینی در یونان تا پیش از فوران آتشفشان در سال ۱۵۰۰ قبل از میلاد شکل دایره ای داشته است ولی نیروی فوق العاده زیاد مواد مذاب باعث شد تا بخش مرکزی این جزیره به زیر آب برود. تمام متعلقات مینوسی ها که در آن زمان در جزیره زندگی می کردند نابود و با خاکستر آتشفشان پوشانده می شود و همینطور بعدها موج های عظیم به جزیره ی کرت (Crete) می رسد و تمام تمدن مینوسی ها را از بین می برد.

وضعیت جغرافیایی جزیره ی سانتورینی در یونان

در حال حاضر شکل هلالی این جزیره باعث به وجود آمدن یک خلیج کوچک و طولانی درون آن شده است که به آن کالدرا می گویند. این بزرگ ترین خلیج به این شکل بر روی کره زمین است. صخره های عمودی بیرون آمده از آب در کالدرا به ارتفاع ۳۰۰ متر می رسند. ۲ جزیره ی کوچک آتشفشانی در این منطقه وجود دارد: پالیا کامنی و نئا کامنی که در واقع بخشی از یک دهانه ی فعال آتش فشانی هستند که غرق شده است. در سمت غرب کالدرا جزیره ی تیراسیا و جزیره ی کوچک آسپرونیسی وجود دارد.

جزیره ی سانتورینی در یونان ۷۴ کیلومتر مربع مساحت دارد و در فاصله ی ۱۲۷ مایل دریایی از بندر پیرائوس واقع شده است. کرت در ۱۰ مایلی جنوب است. مرکز جزیره شهر تیرا یا فیرا است. ۱۳ روستا در جزیره وجود دارد که اکثر آنها سبک سنتی زندگی، معماری و شیوه حمل و نقل خود را حفظ کرده اند. رفت و آمد و کشتی ها به صورت مرتب از پیرائوس و کرت به جزیره های دیگر سیکلادز و بلعکس انجام می شود و همینطور یک فرودگاه بین المللی نیز دارد.

آب و هوای جزیره ی سانتورینی در یونان

جزیره ی سانتورینی در تابستان آب و هوایی گرم و بسیار خشک دارد. اگر از جمعیت زیاد خوشتان نمی ‌آید، دو فصل بهار و پاییز انتخاب معقول و مناسبی برای شما است. زمستان اما هوا کمی مرطوب می ‌شود، اما در این مدت مشکل اصلی را باید هتل‌ ها و مغازه ‌ها دانست که بسته هستند. به طور کلی مجمع ‌الجزایر سایکلادس (Cyclades) در اواخر بهار بهترین هوا را دارند. در این مدت چشم ‌اندازها هنوز سر سبز و درجه ی حرارت آب دریا برای شنا کردن عالی به نظر می ‌رسد. اوایل پاییز نیز وضعیتی مشابه اواخر بهار دارد.

جاذبه های دیدنی جزیره ی سانتورینی در یونان

  • دهکده اویا | Oia

در قسمت شمالی دهکده ی سانتورینی، دهکده ‌ای خوش ‌منظره با خانه ‌های سفید خیره ‌کننده وجود دارد که برخی از آن ‌ها به بوتیک‌ هتل‌ هایی مجلل با استخرهای بی ‌کران و نمایی دیدنی تبدیل شده‌ اند. اویا (Oia) هم گردشگری است اما اغلب مشتریان از قشر پولدار دارد. این دهکده عمدتاً به منظره‌ ی شگفت‌انگیز غروبش مشهور است. حتی گفته می ‌شود زیباترین منظره‌ ی غروب خورشید روی کره ‌ی زمین را در اویا خواهید دید. به همین دلیل گاهی تعداد بازدیدکنندگانی که منتظر تماشای غروب خورشید در اویا نشسته ‌اند، حیرت ‌انگیز به نظر می ‌رسد.

  • آکروتینی | Akrotini

یکی از برجسته ‌ترین کاوش‌ های باستان ‌شناسی در جزایر دریای اژه، آکروتینی است که در از سال ۱۹۶۷ میلادی به راه افتاد. آثاری از تمدن هزاره‌ ی ۴ قبل از میلاد تا قرن ۱۷ قبل از میلاد در این منطقه کشف شد. ساختمان ۳ طبقه ‌ی زست ۴ (Xeste 4)، بزرگ ‌ترین و مهم ‌ترین بنای این محدوده شناخته می‌ شود. همچنین خانه‌ ی بانوان که به دلیل کشف دیوار نگاره ‌های آبرنگی از زنان چنین نام گرفت و در طراحی داخلی آن از پاپیروس استفاده شده از بناهای دیدنی این نقطه است. بسیاری از آثار کشف شده در آکروتینی در موزه‌ ی باستان ‌شناسی ثرا به نمایش درآمده‌ اند.

  • عمارت آرگیروس | Argyros Mansion

عمارت آرگیروس (Argyros Mansion) را جورج آرگیروس از ثروتمندان این منطقه در سال ۱۸۸۸ بنا کرد و امروزه چهارمین نسل از این خانواده مالک آن هستند. معماری نئوکلاسیک این معارت با تزئینات باواریایی به همراه سبک مد روزی که در آن زمان مورد استفاده بوده است، این عمارت را چشمگیر ساخته است. این خانه برای بازدید عموم آزاد است و تورهای راهنمای فردی یا گروهی برای گشتن در آن وجود دارد. از اتاق نشیمن با مبلمان سبک اتریشی تا اتاق غذاخوری با میز ونیزی ۱۸ نفره، همه چیز در این عمارت مجلل و دلفریب دیده می ‌شود. همچنین موزه ‌ای در طبقه اول برای تماشای آثار تاریخی یونانی و نقاشی ‌هایی از قرن ۱۹ وجود دارد.

  • موزه ی صنعتی گوجه فرنگی | Tomato Industrial Museum

گوجه فرنگی یکی از محصولات بومی و شناخته شده ‌‌ی سانتورینی است. در موزه‌ ی گوجه ‌فرنگی بازدیدکنندگان به روش جالبی با فرهنگ و آداب و رسوم شهروندان سانتورینی از طریق یادداشت‌ ها و رکوردهای باقیمانده ی آن آشنا می ‌شوند. کارخانه‌ ی گوجه فرنگی فردی به نام نومیکوس (Nomikos) امروزه به موزه‌ تبدیل شده و در آن ماشین‌ آلات مربوط به ۱۸۹۰ میلادی، ابزارهای کار شرح وظایف کارکنان و نسخه ‌های دستی از آن زمان به نمایش در آمده ‌اند. همچنین در موزه به آشنایی با تاریخ و مردم سانتورینی توجه شده و از فروشگاه هنری آن می ‌توانید زیورآلات و کارهای هنری که به سبک یونانی تزئین شده ‌اند، خریداری کنید.

  • ساحل کاماری | Kamari Beach

ساحل کاماری که در نزدیکی ثرا قرار گرفته است، یکی از محبوب ‌ترین تفرجگاه‌ های ساحلی سانتورینی است که موفق به دریافت گواهینامه ی پرچم آبی شده است. این ساحل در کنار ماسه‌ های سیاه آتشفشانی خود امکاناتی مانند: تخت آفتابگیر، چتر، دوش و همچنین تفریحاتی مانند قایق سرعتی و اسکوبا دایوینگ را برای گردشگران فراهم می ‌کند. جالب است بدانید در سال ۲۰۰۲ جایگاه مقدسی که به آکیلیس، قهرمان اسطوره‌ ای یونان تقدیم شده بود، در این ساحل کشف شد.

  • دهکده ثرا | Thera

خانه ‌های مکعبی و تراس‌ های سفید، کوچه ‌های پر پیچ و خم و کلیساهای با گنبد آبی رنگ مرکز سانتورینی یعنی شهر ثرا (Thera) را تشکیل می‌ دهند. از بندر کوچک اسکالا (Skala) می ‌توانید پیاده با چهارپایان کرایه ‌ای، با طی مسیر شیب ‌دار با ۵۸۷ پله‌ ی پیچ در پیچ یا تراموای برقی خود را به ثرا برسانید. ثرا شهری توریستی است و بیشتر خانه‌ های آن امروزه تبدیل به مسافرخانه، هتل، رستوران، کافه، فروشگاه ‌های سوغاتی و زیورآلات شده‌ اند.

  • موزه باستان شناسی ثرا | Archaeological Museum of Thera

موزه ی باستان شناسی ثرا، آثار کشف ‌شده از مکان‌ های تاریخی مانند آکروتیری (Akrotiri) و جزایر سیکلدیز (Cyclades) را در معرض نمایش قرار می ‌دهد. پس از این که ساختمان اصلی موزه ی مربوط به سال ۱۹۰۲ در یک زلزله تخریب شد، این بنای جدید را در سال ۱۹۶۰ ساختند. موزه چندین دوره ‌ی تاریخی تا اواخر عصر رومی‌ را در بر می ‌گیرد و نمایشگاه ‌های آن تاریخ و جغرافیای ثرا و همینطور میراثی به قدمت دوران نوسنگی را ارائه می‌ دهند. برخی از آثار قابل توجه موزه می ‌توان کوره ‌ی پخت سفال، وان حمام و اشکال سفالی به سبک ددالیک (daedalic) را نام برد که قدمت آن ها به قرن ۷ بر می ‌گردد و به خوبی حفظ شده است.

  • کلیسا جامع ارتدکس | Orthodox Metropolitan Cathedral

کلیسای جامع ارتدکس (Orthodox Metropolitan Cathedral) از جاذبه ‌های دیدنی سانتورینی به شمار می ‌آید که در سال ۱۸۲۷ ساخته شد. البته بعد از زلزله ‌ی سال ۱۹۵۶ دوباره آن را بنا کردند. طاق‌ ها، گنبد و مناره ی زیبای کلیسا خیره ‌کننده هستند و فرسکوهای حیرت ‌انگیز هنرمند یونانی یعنی کریستوفوروس آسیمیس (Christoforos Assimis) در کلیسا به چشم می ‌خورند. کلیسا با قرار گرفتن بر بلندی صخره‌ ها نمایی دیدنی از شهر به شما ارزانی می ‌دارد.

  • صومعه آگیوس نیکولاس | Agios Nikolaos Monastery

صومعه ی آگیوس نیکولاس (Agios Nikolaos Monastery)، دومین صومعه ‌ای بود که در سانتورینی ساخته شد و به سن آگیوس پنتلایمون (saints Agios Panteleimon)، زودوکسوس پیگی (Zoodoxos Pighi) و آگیوس نیکولاس (Agios Nikolaos) تقدیم شد.

خانواده ی گیزی (Gizi) که از معدود خانواده‌ های ارتدکس بودند در سال ۱۶۵۱ میلادی آن را ساختند و در سال ۱۸۱۵ به این مکان جدید انتقال داده شد. امروزه در صومعه موزه ‌ای از قوانین مسیحیت و بومی وجود دارد و شمایل بیزانسی ارزشمندی که مهم ‌ترین آن مربوط به آگیوس نیکولا است را در آن می ‌توانید ببینید.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

شیما پاژخ

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا