خانه / توصیه های سفر / سفر ایمن نوروزی

سفر ایمن نوروزی

با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی و البته شروع مسافرت ها، دانستن و رعایت نکات سفرهای نوروزی بسیار ضرورت می یابد. در این دوره از تعطیلات، بسیاری از خانواده ها، برنامه سفر می ریزند. حتی در میان ایرانیان عموما چند خانواده و فامیل، با یکدیگر به سفر می روند. دوستان دور هم جمع شده و برای سفر به مناطق توریستی و گردشگری ایران و خارج از کشور برنامه ریزی می کنند. در این حین، می بایست که راجع به نکات سفرهای نوروزی بدانید تا سفرتان به بهترین نحو ممکن برگزار شود و همه چیز همان گونه باشد که شما می خواهید.

نکات سفرهای نوروزی را به چند دسته نکات سفر، نکات بهداشتی و نکات ایمنی تقسیم می کنیم. در هر یک از این بخش ها، به شما مطالب آموزنده ای را خواهیم گفت تا بتوانید سفری عالی به هر نقطه ای از جهان که می خواهید داشته باشید. همچنین زمان سفر خود را بسیار با دقت انتخاب کنید و سعی کنید که از شلوغی و ترافیک جاده ها دوری کنید.

نکات کلی سفرهای نوروزی

تعطیلات نوروز، یکی از شلوغ ترین تعطیلات سال است که تمام خانواده های ایرانی را به سفر دعوت می کند. در نتیجه با جمعیت بی نهایتی از مسافران مواجه هستید که همگی می خواهند به مقصدهای مشترکی بروند. در این میان، وضعیت برای بیشتر مناطق و شهرهای توریستی ایران و جهان بسیار فرق می کند. اگر می خواهید به کلان شهرهای ایران مانند تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و … سفر کنید، باید حتما یک ماه قبل تا دو هفته قبل از سفر مقدمات خود را آماده نمایید.

  • نکته: برای سفر های نوروزی درون کشور، حتما از ۳ هفته قبل برای خرید بلیط وسیله نقلیه خود اقدام کنید. از نکات سفرهای نوروزی چه با هواپیما به سفر می روید و چه با قطار یا اتوبوس، حتما از قبل بلیط تهیه کنید. چرا که به سرعت پر شده و دیگر قادر به خرید بلیط نخواهید بود. خوشبختانه امکان خرید بلیت آنلاین امکان آن را برایتان به راحتی فراهم می کند.
  • وسایل ضروری سفر

به دلیل شلوغ بودن بیشتر مقصدهای سفر، به شما در نکات سفرهای نوروزی توصیه می کنیم که حتما یک سری از لوازم را با خود بردارید. لیست این لوازم ضروری را که بیشتر به خاطر امنیت شما هستند، در پایین می بینید.

  • جعبه کمک های اولیه: جعبه کوچکی که در آن، بانداژ، چسب زخم، بتادین، گوش پاک کن، نوار چسب کاغذی، پنس و چراغ های نورافکن یکبار مصرف یا سوت قرار دارد. دیگر وسایلی که درون این جعبه می گذارید، می تواند متغیر باشد.
  • وسایل گرمایی مانند پتو، بالشتی کوچک برای راحتی و لباس های ضخیم (یادتان باشد که در آب و هوای عید، بسیار متغیر بوده و گاهی بسیار سرد می شود).
  • به همراه داشتن وسایلی همچون چراغ قوه، نخ و سوزن، کبریت، طناب و…
  • نقشه مسیر راه و سفر (چه به صورت چاپ شده و چه بر روی گوشی)
  • نقشه گردشگری جاذبه های شهری که می خواهید در آن گردش کنید.
  • به همراه داشتن مدارک شخصی مانند شناسنامه، کارت ملی و دفترچه های بیمه

نکات بهداشتی سفرهای نوروزی

  •  توجه به بهداشت محیطی در سفر

شما حتی در سفر هم نسبت به محیطی که در آن قرار دارید، مسئول هستید. به هر کجا که سفر می کنید، از ریختن زباله در اطرافتان خودداری کنید. با خود، کیسه مخصوص زباله همراه داشته باشید. اگر به درون طبیعت سفر می کنید، زباله هایتان را با خود به شهر بازگردانده و درون سطح های زباله بریزید. به هیچ عنوان، زباله ای را درون طبیعت جا نگذارید. یک طبیعت گرد واقعی کسی است که هر آنچه با خود به درون طبیعت برده را، دوباره با خود بازگرداند.

  • توجه به سرویس های بهداشتی بین راهی

اگر درون ایران سفر می کنید، با یکی از معضلات نکات سفرهای نوروزی روبرو خواهید بود. پیدا کردن سرویس بهداشتی تمیز در بین راه بسیار مشکل است. حتما با خود، صابون و دستمال کاغذی به همراه داشته باشید. خوشبختانه در مسیرهای پر تردد نوروزی مانند جاده تهران-مشهد، جاده تهران-اصفهان و جاده های غربی کشور، مجتمع های بین راهی بسیار خوبی ساخته شده است که امکانات مناسبی را در اختیار مسافران قرار می دهد.

هر جایی اتراق نکنید. اگر می خواهید در بین راه استراحت کنید، حتما در مکان هایی که به دور از جاده و رفت و آمد ماشین هاست، بایستید. اگر به کشورهای خارجی سفر کرده اید، حتما در مکان های عمومی و شلوغ بنشینید و از مکان های خلوت و به دور از نقاط توریستی خودداری کنید.

  •  خوردن بهترین غذاها در سفر

هیچ کس دلش نمی خواهد در سفر مریض شود. آن هم بیماری هایی که از غذا ایجاد می شود. یکی از مهم ترین نکات سفرهای نوروزی توجه به غذا و آبی است که می خورید. به سراغ هر رستوران بین راهی نروید. حتما رستوران هایی را انتخاب کنید که مشتری زیادی دارند. اگر خودتان غذای بین راهی برمی دارید، از ساندویچ هایی استفاده کنید که نیاز به گرم کردن نداشته باشند و به راحتی فاسد نشوند. از مصرف غذاهای گوشتی که در بیرون از یخچال نگهداری شده اند، جدا خودداری کنید. غذاهای سبک با خود بردارید. حواستان به تنقلات بین راهی هم باشد. در جیب هایتان کمی آجیل عید بریزید.

  • نکته: هر چند این موضوع را همه می دانند ولی باز هم تاکید می کنیم که غذاهای کنسروی را جهت اطمینان از سالم بودن آن ها، به مدت حداقل ۲۰ دقیقه در آب جوش، بجوشانید.

اگر به کشورهای آسیای شرقی سفر می کنید، از یخ ها تا جای ممکن استفاده نکنید. بطری آب معدنی داشته باشید و غذاها را هم از رستوران های تمیز سفارش دهید. اگر به سراغ دستفروشان و غذاهای خیابانی می روید، ترجیحا به سراغ شلوغ ترین غرفه های غذا بروید. به تمیزی غرفه ها و غذاهای سرخ کردنی هم توجه کنید.

به هر کجای جهان که سفر می کنید، باید بسیار مراقب آب نوشیدنی خود باشید. حتما از آب های معدنی بخورید. یادتان باشد که اگر از آب های سالم نخورید، ممکن است به بیماری هایی مانند حصبه، وبا، هپاتیت، اسهال و بیماری های انگلی دچار شوید.

نکات ایمنی سفرهای نوروزی

  • ایمنی خودرو

یکی از مهم ترین نکات سفرهای نوروزی می توان به ایمنی وسیله نقلیه و خودروی شما اشاره کرد. بنابراین اگر با ماشین سواری شخصی خود به سفر می روید، حتما نکات ایمنی زیر را رعایت کنید.

  • در ابتدا، یادتان باشد که از بستن کمربند ایمنی تمام سرنشینان در طول جاده و سفر غافل نشوید.

ابتدا قبل از سفر، حتما معاینه فنی ماشین خود را بگیرید تا حین سفر، وسیله نقلیه شخصیتان دچار نقص فنی نشود. اگر به نمایندگی های مجاز بروید می توانید باد لاستیک ها، روغن موتور، روغن ترمز، برف پاکن ها، چراغ ها، میزان باتری خودرو و … را بررسی کنید.

درون صندوق عقب ماشین خود نیز، وسایل ایمنی و مورد نیاز ماشین را قرار دهید. این وسایل شامل چراغ قوه، مثلث خطر، لاستیک زاپاس، کپسول اطفاء حریق، جعبه لوازم ایمنی، زنجیر چرخ و هر آنچه که نیاز است، خواهد بود.

بهترین زمان برای رانندگی در تعطیلات نوروزی، روز است. بنابراین سعی کنید تا جایی که می توانید در تاریکی رانندگی نکنید. رانندگی در روز، نه تنها، قدرت تشخیص شما را بالا می برد، بلکه می توانید از زیبایی های مسیر هم لذت ببرید.

همچنین در نوروز، نوسات آب و هوا غیر قابل پیش بینی است. پس در نکات سفرهای نوروزی تاکید می کنیم که تا جایی که اجبار ندارید، در شب ها رانندگی نکنید. شب های عید، زمان استراحت، دورهم نشینی و تفریح است. پس آن را در جاده ها هدر ندهید.

  • نکته: اگر مجبور به رانندگی در شب هستید، از نور بالا استفاده نکنید تا برای ماشینی که از روبرو می آید، مشکلی ایجاد نکنید.

اگر در جاده های کوهستانی رانندگی می کنید، حتما از قبل اخبار مربوط به جاده را دنبال کنید و توجه ویژه به علائم رانندگی و تابلوهای هشدار دهنده داشته باشید.

  • ایمنی منزل قبل از سفر

یکی از مهم ترین نکات سفرهای نوروزی که باید برای آن یادآور شویم، ایمنی محیط خانه شماست. جایی که آن را برای چند روز ترک خواهید نمود. پس حتما تمام درها و پنجره ها را ببندید و قفل کنید. شیرهای گاز، شیرهای آب و چراغ های خانه را بررسی کنید که همه بسته و خاموش باشند.

اگر وسایل قیمتی و بسیار باارزشی در خانه دارید، آن ها را به شخص قابل اعتماد و قابل اطمینانی بدهید تا  آن ها را برای شما نگهدارد.

اگر گلدان در خانه دارید و می خواهید شخصی به آن ها آب دهد، ترجیحا به سراغ افراد ناآشنا و نامطمئن نروید. از دوستان قابل اعتماد خود کمک بخواهید.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

مهلا نهاردانی

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

رزرو هتل

۱۰ نکته که باید هنگام رزرو هتل در نظر بگیرید

نکات مهم در هنگام رزرو هتل | با توسعه خدمات اینترنتی،‌ این روزها هنگام سفر …