اخبار

سهم ایران از گردشگری سلامت

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور پیش‌بینی کرده است که در سال آینده، سهم ایران از گردشگری سلامت به حدود یک میلیارد دلار خواهد رسید.

یدالله سهرابی، عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور، درباره موقعیت ایران در زمینه گردشگری سلامت گفته است:

امسال سهم ایران از گردشگری سلامت به حدود ۴۳۰ میلیون دلار رسید. این در حالی است که ترکیه با امکانات پزشکی کمتر از ایران، سالانه ۵ میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند.

سهرابی معتقد است که بسیاری از عمل‌های جراحی پیشرفته در کشور ما بهتر و بالاتر از دیگر کشورهای منطقه مانند ترکیه و هندوستان انجام می‌پذیرد. در همین راستا، ایجاد بسترهای لازم نظیر تسهیل ویزا، افزایش پروازها و ایجاد دهکده‌های سلامت برای ادامه درمان بیماران، از جمله اقدامات لازم برای جذب هر چه بیشتر گردشگران است. با توجه به انگیزه بالای بیماران کشورهای همسایه برای مراجعه به مراکز درمانی کشور، پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده، جذب گردشگری سلامت ایران دو یا سه برابر شود.

سهرابی در ادامه افزود: در حال حاضر ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار در داخل تولید می‌شود و تنها سه درصد به ارزش ۱/۲ میلیارد دلار از خارج از کشور تامین می‌شود. بازار دارویی کشور در سال جاری بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان است و پیش بینی می‌شود این رقم در سال آینده به ۲۴ هزار میلیارد تومان برسد؛ ۱۴ هزار میلیارد تومان معادل ۵۵ درصد در حوزه دولت و مابقی آن یعنی ۱۰ هزار میلیارد تومان در بین ۱۲ هزار داروخانه تقسیم می‌شود.

رئیس کمیسیون دارو و تجهیزات پزشکی همچنین افزوده است که باید ظرفیت گردشگری سلامت را با انواع دیگر گردشگری مانند فرهنگی و مذهبی ادغام کرد. به این ترتیب تا چهار سال آینده، سهم ایران در گردشگری سلامت به حدود پنج میلیارد دلار می‌رسد.

به گفته سهرابی، هم اکنون روزانه حدود پنج پرواز از تنها کشور افغانستان، گردشگران سلامت را به هندوستان منتقل می‌کند. ویزای این افراد در فرودگاه صادر می‌شود و ایران نیز باید تسهیلاتی را در زمینه ویزای گردشگری سلامت در نظر گیرد. با توجه به بالا رفتن نرخ ارز، زمینه برای جذب گردشگر سلامت بسیار مساعد است.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

نیکی قره گوزلویان

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا