خانه / اخبار / طاق کسری فرو ریخت

طاق کسری فرو ریخت

 ایوان مدائن یا طاق کسری یکی از برجسته ترین بناهای به جا مانده از دوران شاهنشاهی ساسانیان است که امروزه در تیسفون و کشور عراق کنونی قرار گرفته است. متاسفانه چند روز پیش به دلیل عدم رسیدگی و نگهداری از این بنای ارزشمند بخش هایی از آن فرو ریخت که نگرانی جامعه جهانی را برانگیخت. خبر خوبی که برای شما داریم این است که در پی بازدید وزیر فرهنگ و گردشگری عراق دستور رسیدگی فوری به وضعیت طاق کسری صادر شده است و قرار است اقداماتی جهت حفظ و ترمیم این بنا صورت بگیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد این خبر بیشتر بدانیم.

بر اساس خبری که خبرگزاری ایرنا منتشر کرده عبدالامیر الحمدانی، وزیر فرهنگ و گردشگری کشور عراق طی بازدیدی که از طاق کسری، برجسته ترین اثر تاریخی دوره شاهنشاهی ساسانی در جنوب شرقی بغداد داشتند دستور انجام بررسی مطالعاتی با همکاری دانشگاه بغداد را صادر کرد. بر اساس این دستور قرار است پس از مشخص شدن علت و عوامل تخریب بخشی از طاق کسری نسبت به مرمت آن اقدام شود.

میزان تخریب طاق کسری اعلام شد!

در گزارشی که پس از بازدید از طاق کسری منتشر شد آمده است که خوشبختانه تخریب یاد شده مربوط به بخش های اصلی و باستانی طاق کسری نبوده و مربوط به همان بخشی است که اخیرا از سوی یک شرکت از کشور جمهوری چک آجرچینی شده بود. چندی پیش رسانه های عراقی به نقل از «کاظم الشمّری» نماینده ائتلاف الوطنیه (ایاد علاوی) در پارلمان عراق نوشته بودند که این اثر برجسته تاریخی در جنوب شرقی بغداد پایتخت عراق بدلیل بی توجهی و عدم مرمت، در معرض تخریب کامل قرار گرفته است و نسبت به مراقبت و حفظ و نگهداری از آن هشدار داده بودند. آقای کاظم الشمری، با انتشار ویدئویی از تخریب بخشی از طاق کسری خبر داده بود.

این نماینده پارلمان عراق از رئیس جمهوری، نخست وزیر و وزیر فرهنگ عراق و همچنین سازمان یونسکو خواسته بود برای نجات این اثر بی نظیر تاریخی اقدام فوری به عمل آورند. الشمری در بیانیه ای به همین مناسبت، تاکید کرده بود که در پی ریزش بخشی از طاق کسری، بخش های دیگری از آن در معرض ریزش قرار دارد و هر لحظه ممکن است ویران شود. بنابراین لازم است سریعا نسبت به مرمت و حفظ این بنای ارزشمند اقداماتی انجام بگیرد.

خبر تخریب طاق کسری در حالی منتشر شده که پیش از این بسیاری از آثار تاریخی و کهن عراق در سال های پس از اشغال این کشور از سوی آمریکا و به دلیل بی توجهی و ناامنی در معرض تخریب و یا سرقت آثار قرار گرفته اند و در وضعیت مناسبی قرار ندارند.

در طول سال هایی که عراق توسط آمریکا و متحدان غربی اش اشغال شده بود (۲۰۰۳ – ۲۰۱۱) و همین طور نیز ناامنی ها و هجوم داعش به سوریه و عراق، بسیاری از آثار تاریخی و موزه های این دو کشور متاسفانه تخریب و یا آثار و اشیاء با ارزش آن ها به سرقت رفتند. با هجوم گروهک تروریستی تکفیری داعش به عراق (۲۰۱۴) و اشغال نزدیک به یک سوم خاک این کشور، تخریب عمدی آثار تاریخی عراق در دستور کار این گروهک تکفیری قرار گرفت و بسیاری از آثار به شکل کامل و یا جزیی تخریب شدند.

طی این مدت بسیاری از آثار تاریخی و عتیقه عراق نیز به سرقت رفتند و سر از حراجی ها و موزه های کشورهای غربی و آمریکا درآورده است که طرفین عراقی با توجه به قوانین بین المللی مسئولیت کلیه موارد مربوط به دوران اشغال را متوجه آمریکا و سپس داعش می دانند.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

زهرا مظاهری

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

تماس‌های ۱۳۷ در ایام نوروز

۴۰ درصد تماس‌های ۱۳۷ در ایام نوروز از سوی گردشگران است

رئیس اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در 5 روز ابتدایی سال ۱۴۰۳ …