طبیعت گردی

طبیعت بکر دیار کهن قائمشهر

یکی از شهرهای دیدنی و خوش آب و هوای استان مازندران که به دلیل وجود جاذبه های دیدنی و گردشکری خود همواره مورد توجه گردشگران و طبیعت دوستان بوده است، قائمشهر نام دارد. شهری که قبل از انقلاب از آن به نام “شاهی” یاد می شد. روستاهایی با طبیعت بکر و دوست داشتنی و نزدیک بودن به دریای خزر از مواردی است که موجب شده هر ساله بسیاری از مسافرانی که استان مازندران را مقصد سفر خود قرار می دهند، این شهر را انتخاب کنند. در این مطلب همراه ما باشید تا در خصوص جاذبه های دیدنی و گردشگری شهرستان قائمشهر مواردی را ارائه دهیم.

شهرستان قائمشهر

جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی بسیاری در شهرستان قائمشهر وجود دارد که عاملی شده تا مسافران زیادی را که به گشت و گذار در شهرهای شمالی علاقه دارند در خود جای دهد که از آن جمله می توان به آثار تاریخی و مذبی همچون امامزاده های سید ابوصالح، عباس رضا، موسی، سید زرین نوا، یوسف رضا، سید نظام الدین، محمد و بقاع متبرک از قبیل درویش داود، موسی بن احمد و آرامگاه عالم جلیل القدر شیخ طبرسی در این شهر اشاره کرد.

این شهر که در ۲۰ کلیومتری شهرستان ساری، مرکز استان مازندران واقع شده است، دارای ۳۰۰ هزار نفر جمعیت و مساحتی در حدود ۴۲۵/۵ کیلومترمربع می باشد. قائمشهر از دو جاده معروف هراز و فیروزکوه از تهران در دسترس است. این شهر همچنین در سالهای گذشته به نام “علی آباد” شهرت داشت و در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی به نام “شاهی” تغییر نام داد که با پیروزی انقلاب اسلامی به نام حضرت ولی عصر(عج) یعنی قائمشهر نامگذاری شد.

شهرستان قائمشهر از شمال با جویبار، از جنوب با سوادکوه، از غرب با شهرستان بابل و از شرق با ساری محدود می گردد، عمده فعالیت اقتصادی و یکی از شغل های مهم در این شهر کشاورزی است. کارخانه های معروف نساجی شماره یک، کارخانه گونی بافی در سال ۱۳۲۲ ‪ کارخانه کنسروسازی در سال ۱۳۱۶ فعالیت خود را در قائمشهر شروع کردند و موجب شد تا این شهر خود را به عنوان یک مرکز مهم صنعتی در کشور مطرح کند و موجب اشتغال زایی بسیاری از اهالی این شهر و شهر های اطراف شد

در خصوص تاریخ این شهر نیز می توان از آنچه که “دلاواله” جهانگرد فرانسوی در سفر نامه خود به آن اشاره نموده است، یاد کرد. این جهانگرد در سال ۱۲۰۵ ‪ از جاده در دست ساخت شاه عباسی در این شهر و در سفرنامه خود گزارشی نوشته است. رودخانه های تلار و سیاهرود که در دو سوی شهرستان قائمشهر جاری است و علاوه بر آن، عبور خط راه آهن سراسری کشور از این شهر و قرار گرفتن در جاده مواصلاتی پایتخت با شمال و شرق بر اهمیت این شهر افزوده است

تپه باستانی گردکوه

گردکوه تپه ای به ارتفاع ۲۶ متر است که در منطقه جمنان در جنوب‌ شرقی شهر قائمشهر واقع است. این تپه در تاریخ دهم خرداد ۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. در نزدیکی این تپه نیز گورستانی کشف شده است که به احتمال زیاد به ۳ هزار سال پیش از ظهور اسلام متعلق است. در این تپه نیز آثاری از عصر آهن کشف شده است. پیشینه تاریخی این شهر موجب شده تا به عنوان یک شهر باستانی معرفی گردد.

منطقه حفاظت شده خیبوس

منطقه حفاظت شده خیبوس که دارای ۳۴۷۱ هکتار مساحت است، در حدفاصل جنگل های جنوبی نزدیک قادیکلای قائمشهر و مناطق باغ کوه برنجستانک شیرگاه واقع شده است. منطقه حفاظت شده خیبوس و انجیل سی یکی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست در ایران به شمار می رود.

جنگل کوتنا

روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قائمشهر که کوتنا (کوه تنها) نام دارد، روستایی زیبا که در ۶ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان قائمشهر واقع شده است. قرار گرفتن شالیزارها و دشت در جلوی این روستا موجب شده تا طبیعت بسیار زیبایی برای پذیرایی از مسافران مهیا گردد.

سد زمزم

سد زمزم یا همان سد برنجستانک از نوع خاکی در هشت کیلومتری جاده قائمشهر به تهران در روستای برنجستانک و در منطقه حفاظت شده جنگلی خیبوس واقع شده است. طول سد ۲۴۲ متر، عرض آن ۱۰ متر، ارتفاعش ۳۲ متر و حجم آن ۹٫۰۰۰٫۰۰۰ متر مکعب می باشد.

آب بندان ساروکلا

منطقه ای سرسبز با مناظر دیدنی به همراه یک دریاچه مصنوعی به نام آب بندون یا آب بندان که یکی از جاذبه‌ها و مناطق طبیعی و گردشگری شهر قائمشهر محسوب می گردد و با ۱۰هزار متر مساحت در ضلع شرقی روستا کوهساران واقع گردیده است. مزارع شالیزار و چمنزارها به همراه باغ های مرکبات در کنار این آبگیر دیده می شود.

چشمه آب معدنی هزارون

این چشمه در روستای واسکس قائمشهر و در مجاورت امامزاده زکریا واقع گردیده برای دسترسی به این روستا باید از جاده فرعی از مسیر اصلی تهران ـ شمال که به طرف شرق امتداد یافته است، پس از حدود یک و نیم کیلومتر به این روستا می رسید. چشمه هزارون یک و نیم لیتر آب در ثانیه از خود ساتع می کند.

پارک جنگلی تلار

در مسیر موسوم به جاده نظامی و در انتهای این جاده، در ورودی غربی قائمشهر و همچنین در انتهای جاده بابل، قبل از پل ارتباطی قائمشهر به بابل که بر روی رود تلار بنا شده است، به طرف جنوب از جاده اصلی جدا شده و در موازات رود تلار امتداد یافته است. در طول مسیر مناظر طبیعی زیبائی به چشم می خورد که مهمترین آن یک دریاچه زیبا در حاشیه جاده میباشد.

امامزاده یوسف رضا(ع)

امامزاده یوسف رضا(ع) که در کنار بیمارستان رازی قائمشهر واقع شده، این مکان را به جایگاهی برای زیارت مومنان تبدیل نموده است. (این امامزاده در گذشته دارای بارگاه و مسجدی نیز بود که متاسفانه در دوره پهلوی اول ویران شد).

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

رضا خزاعی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا