خانه / شگفتی های جهان / باداب سورت، شاهکار طبیعت
باداب سورت، شاهکار طبیعت

باداب سورت، شاهکار طبیعت

باداب سورت

چشمه‌هایی با رنگ، بو و مزه‌ی متفاوت که لقب چشمه‌های قصر طلایی را به خود اختصاص داده است! باداب سورت پدیده‌ی زیبا و دیدنی از شگفت‌انگیزترین شاهکارهای طبیعت است که به‌عنوان زیباترین چشمه جهان و همچنین دومین اثر طبیعی ملی ایران پس از قله دماوند در سال ۱۳۸۷ به ثبت رسیده است و پس از پاموک ‌کاله‌ی ترکیه، به‌عنوان دومین چشمه آب‌شور جهان به ثبت رسیده است. چشمه باداب سورت که در جنوب شرق شهر ساری٬ در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا و در استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست قرار دارد. روستای تاریخی و زیبای اروست از چندین محله قدیمی تشکیل شده است که سورت نیز یکی از آن‌هاست. این چشمه‌ها از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌هایی با درختان سوزنی‌برگ می‌رسد و از جنوب مشرف‌به دره‌های پایین‌دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها است.

بهترین زمان برای بازدید:

منطقه نمونه گردشگری باداب سورت آب و هوایی چهارفصل دارد به‌طوری‌که هر فصل سال زیبایی‌های خاص خودش را داراست. بااین‌وجود بهترین زمان بازدید فصل بهار و تابستان است. چراکه طبیعت بسیار سرسبز خواهد بود و لذت آب‌تنی در این حوضچه‌های زیبا و سرشار از مواد معدنی را تجربه خواهید کرد. خیال‌انگیزترین صحنه‌های منطقه به هنگام طلوع و غروب خورشید است که تلالو نور خورشید در حوضچه‌ها جلوه‌های تحسین‌برانگیز از موهبت خداوندی را به جلوه گری می‌گذارد که این چشم‌اندازهای چشم‌نواز هیچ‌گاه از روح و ذهن فراموش نمی‌شود و بارها و بارها طبیعت دوستان را به تماشای خود فرامی‌خواند.

و اما مفهوم باداب سورت، باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است. چشمه‌های اسرارآمیز سورت شامل دو چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت ازلحاظ رنگ، بو و مزه می‌باشند. یکی از این چشمه‌ها دارای آبی بسیار شور می‌باشد و دارای دریاچه‌ای کوچک است که عمدتاً در تابستان برای شنا و آب‌تنی استفاده می‌شود و جهت درمان دردهای کمر و پا٬ امراض پوستی٬ روماتیسم و مخصوصاً سردرد میگرنی سودمند است. یون‌های کلر و سدیم موجود در آب چشمه سبب ایجاد مزه شور آن شده و به خاطر همین شوری در فصل زمستان یخ نمی‌زند. چشمه دیگر که در مجاورت این چشمه قرار دارد دارای آبی به رنگ نارنجی است و عنصر گوگرد موجود در آن سبب ایجاد مزه تلخ و کمی‌ترش شده است. آب‌های رسوبی این دو چشمه در مسیر جریان خود از بالای کوه به پایین طی هزاران سال مانند آبشاری پلکانی ده‌ها حوضچه کوچک بسیار زیبا در رنگ‌های نارنجی، زرد، قرمز و طلایی در اندازه‌های مختلف ایجاد کرده است که اسراری از دنیای مستور در دل طبیعت بکر را به نمایش گذاشته است. چشمه‌های کوچک دیگری در قسمت جنوبی وجود دارد که آب آن از چند چشمه کوچک و به مقدار کم می‌جوشد و در شریان‌های کوچکی به‌آرامی و رو به پایین درحرکت است. و به حوضچه‌های کم‌عرضی سرازیر می‌شود. در این حوضچه‌ها آب برای دقایقی آرام می‌گیرد، جانی تازه می‌کند و دوباره به حوضچه پایین‌تر راهی می‌شود.

در حاشیه جنوبی حوضچه‌های خالی و خشک‌شده را می‌بینید که در انتظار قطره‌ای آب سال‌هاست دست به دامان کوهستان هستند و تشنگی امانشان را بریده است. اینان روزگاری سرحال و سرزنده بودند ولی کاهش آب چشمه باعث شده امروز فقط مایه عبرتی برای بشر باشند که قدر این چند پله و حوضچه باقی‌مانده را بداند.

هزاران سال طول کشیده است تا چنین منظره‌ای آفریده شود که چشم‌ها را این‌گونه بنوازد. این چشمه و حوضچه‌های آن همچون موجود زنده‌ای است که با هر قدم شما آهی از نهادش برمی‌خیزد و اگرچه از خوشحالی شما شاد است ولی از فردایش می‌ترسد. مبادا مانند دیگر همسایگانش تشنگی امانش ندهد. کمی بیشتر به داشته‌هایمان توجه کنیم.

باداب سورت، شاهکار طبیعت

بایدها و نبایدهای بازدید به گزارش سایت منطقه نمونه گردشگری باداب سورت:

ساعات بازدید از ۶ صبح تا ۹ شب می‌باشد و بازدید خارج از این ساعات به علت عدم وجود روشنایی کافی ممنوع است.

از راه رفتن و دویدن بر روی پلکان‌ها اکیداً خودداری فرمایید. همچنین ورود به محوطه باداب سورت با کفش و پوتین آجدار ممنوع است. لذا از گردشگران عزیز تقاضا داریم کفش یا دمپایی مناسب همراه داشته باشند.

از حفر گودال بر روی حوضچه‌ها به منظور استفاده از آب و انداختن سنگ‌های داغ در آن و تبدیل آن به جکوزی، جدا خودداری کنید.

اقامت شبانه در چادر٬ کنار چشمه‌ها به علت “مسائل امنیتی” و از بین رفتن محیط‌زیست مطلقاً ممنوع می‌باشد.

شنا کردن در دریاچه باداب سورت اروست به علت “عمق زیاد در برخی نقاط”، برای افرادی که به فن شنا آشنا نیستند ممنوع می‌باشد.

آفتاب منطقه سوزان است، لذا به گردشگران توصیه می‌شود که کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی همراه داشته باشند.

امید است با رعایت نکات گفته‌شده و توجه به حفظ حیات این منطقه‌ی بکر و زیبا، بازدید از آن برای سال‌های آتی ممنوع نگردد.

سمیرا یزدانی – کارشناس گردشگری

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

تاج محل، هند

۱۰ مورد از زیباترین مکان‌های دیدنی در جهان

در جهان مکان‌های زیبا و شگفت‌‌انگیز بسیاری هست که هر ساله افراد زیادی از آنها …